Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Langvarige problemer knyttet til utmattelse og lav energi - Vært hos mange leger, men ingen hjelp å få. Unormale kortisolprøver. Noen råd?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Heisann!

Mann 30 år. Utdannet tømrer. Gikk meg på en stjernesmell av dimensjoner når jeg var 19 år gammel som følge av tungt fysisk arbeid, tung trening på fritiden, lite søvn, litervis med kaffe og masse stress over en lang, lan periode. Var 'ute av drift' i et helt år og nærmet meg ikke et treningssenter på flere år. Fikk angst og depresjon av hele greia. Kroppen var helt nedkjørt.

Ting går litt i surr her, men jeg begynte etter hvert å jobbe som tømrer igjen og husker at jeg alltid var sliten, men tenkte at det var normalt med en tung jobb. Når jeg endelig pensjonerte meg som tømrer igjen for å bli student, merket jeg at noe var unormalt når jeg aldri ble uthvilt og faktisk bare ble enda mer sliten enn jeg var som tømrer. Kunne sove opp til 12 timer per natt og var helt ødelagt når jeg våknet. Måtte ofte legge meg igjen. Kunne sovne på fester også. Sexlysten og potensen var lik null. Kroppsverk av en annen verden. Store konsentrasjonsvansker. Blodprøver viste lav testosteron, men jeg var innenfor normalen. Oppdaget etter hvert unormale jernlagerprøver og ble utredet for hemakromatose, noe jeg ikke hadde. Men ferritinnivåene mine var høye (over 700).

Etter hvert ble jeg nødt til å begynne å jobbe som tømrer igjen og med stor viljestyrke kom jeg meg i gang. Symptomene mine ble bedre enn hva jeg var på bunnivå, men jeg ble aldri helt frisk.

Sluttet nok en gang som tømrer for å drive med noe annet og merket igjen at symptomene mine var sterke. Fungerte stort sett på viljestyrke. Kom i kontakt med en lege i privat sektor som jeg overtalte til å la meg prøve testosteron-behandling. Drev med dette i et års tid og fikk gode verdier, men ingen forbedring. Bestemte meg for etter hvert å slutte. Dette er nå snart et år siden og de siste testosteronprøvene mine er faktisk bedre enn de noen gang har vært (17), både før og etter behandling.

Fikk til slutt tatt prøver av urin i kortisol og kortisol i spytt og fikk her kanskje det som er svaret på mine problem. Kortisol i urin er langt over normalen, mens kortisol i spytt ser normalt ut. Kortisol i blod har også vært høyt. Har vært hos lege flere ganger, men får ikke noen svar annet enn at det er en merkelig konflikt mellom prøvesvarene mine, noe jeg ser selv også. Ringte og purret på han i dag da han ikke har gitt meg tilbakemelding, så jeg håper å få svar, men har lave forventninger.

Jeg har en viljestyrke av en annen verden og har akkurat lagt bak meg en heftig eksamensperiode, men jeg merker at når støvet nå har lagt seg så er jeg ikke frisk.

Sum summarum er jeg langt bedre enn jeg var på mitt verste og jeg fungerer GREIT, men det er fortsatt en del å gå på før jeg er frisk og det er ofte viljestyrke som tar meg gjennom dagen. Grunnen til at jeg vet at jeg er syk er fordi jeg opplever gode perioder og dager inn i mellom hvor jeg kjenner meg normal, før jeg igjen blir slått i bakken.

Noen tips eller tanker? Eller tips til leger som kan hjelpe? Jeg har vært hos flere leger enn jeg kan huske, både privat og offentlig, men kompetansen på slike problemstillinger er svært lav, så jeg har egentlig gitt opp.

Basert på symptomene mine, virker det som om jeg har lave kortisolnivå, men jeg får det ikke til å stemme med prøvesvarene mine. Og så er det de høye ferritinnivåene igjen. Stoffskiftet mitt er normalt. Og det ser ut som om testosteronnivåene mine er blitt bra også.

Tok meg litt energi å skrive dette, så jeg håper og krysser fingrene om at noen har noen gode råd! :)

På forhånd takk!

Anonymous poster hash: 4832c...c01
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vært hos en endokrinolog, eller kun hos allmennleger?

Har først og fremst vært hos allmennleger, inkludert en i det private. Problemet med allmennleger er at de vet svært lite om endokrinologi og ettersom de fleste av prøvene mine har vært innenfor "normalen", så blir jeg friskmeldt.

Selv da jeg hadde ferritinnivå over 700 og alle mulige symptomer, måtte jeg i praksis trygle for å få en henvisning til indremedisiner. Frem til jeg var hos indremedisineren var jeg og gav blod en gang. Når jeg kom til indremedisineren var ferritinen min nede på 200 og jeg ble "friskmeldt".

Den siste legen jeg var hos er i privat sektor og en som er litt mer liberal, men basert på uttalelser han har kommet med har jeg innsett at den eneste hjelpen han gav meg var å skrive ut resepter.

Min nåværende fastlege VIRKER i det minste hjelpsom og sier at han ikke skjønner dette så godt, MEN konfererer angivelig med en endokrinolog på Aker (tror jeg). Det var denne han nå skulle høre med en gang til, men som vanlig slik som tidligere ganger ringer han aldri opp igjen slik at det er jeg som må ringe og be om time.

Forresten sto det på prøveresultatene fra forrige gang: "Mistanke om hyperkortisolisme".

Anonymous poster hash: 4832c...c01

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...