Slimda Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 19 åring dømt for sex med 13 åringer Faktisk var karen 17 år når handlingen ble utført, og jentene ønsket ikke å ha sex. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Det er stor forskjell på 13 og 15. På generell basis så tenker jeg at 15 er OK, og 13 ikke. Det er helt klart at de fleste 13 åringer har seksualitet, men den bør utforskes alene først og fremst. De fleste 13 åringer er ikke moden nok til å ha seksuelle interaksjoner med andre. Det er sannsynlig at de ikke er i stand til å sette klare grenser for seg selv og hva som er OK og ikke OK å gjøre sammen med en partner. Seksuelldrifter er vanskelig å kontrollere når de får fritt utløp, og man kan fort gå over grenser man i "nykter" tilstand ikke ville ha gjort. I tillegg er det dette med impulskontroll, og konsekvenstenking. Det er ikke greit at en 13åring blir gravid.. Er det på noen måte mer greit at en 15 åring blir gravid? Lenke til kommentar
Espyy Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Er det på noen måte mer greit at en 15 åring blir gravid? Jo nærmere grensa, jo mer "greit" blir det jo så klart, men det betyr ikke at det nødvendigvis er greit uansett. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 19-åring dømt for sex med mindreårig Han var riktig nok 17 da det skjedde, og hun 13. Venstre-politiker erkjenner sex med mindreårig jente Han var 20. Tilstod sex med mindreårig Det kommer frem i dommen at det ikke er noen holdepunkter for at mannen har utnyttet jenten og at det var jenten som tok initiativ til handlingene. Det var og er fortsatt et nært vennskapsforhold mellom partene. 5 års aldersforskjell her, og "retten mener det trekker i retning av ubetinget fengsel." Fikk mildere straff etter sex med mindreårig Årsaken til den noe mildere dommen (90 dager ubetinget) er at det foreligger en viss nærhet i alder og utvikling mellom jenta han hadde samleie med. Dømt for samleie med mindreårig Aldersforskjellen på 3 år og 9 måneder, og at de to befant seg i et miljø der det ikke var unaturlig at de hadde sosial omgang, reduserte ifølge retten straffverdigheten noe. Retten legger også til grunn at det ikke forelå tvang eller andre skjerpende omstendigheter. 19-årig dømt for at have sex med sin 14-årige kæreste Fodboldspillere sigtet for sex med mindreårig 19 og 14 her også I Danmark, disse to. Men der er da også lavalderen 15... Sikkert mulig å diskutere enkeltsakene her. Og et par av dem var under 14, som er skjerpende. Men folk tiltales og dømmes altså selv når retten legger "nærhet i alder og utvikling", "fortsatt vennskap" og "jenten tok initiativ" til grunn som formildende omstendigheter. Geir Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Som vi vet av. Vi vet jo ikke hva som ellers har skjedd mellom dem, og er like greit at man ikke får all informasjon.. Hvis man skulle fengslet alle som er over 16 som har sex med de under 16 så hadde vi sett mye mer av slike saker. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Er det på noen måte mer greit at en 15 åring blir gravid? Det er ikke greit, men det er mindre ugreit enn hvis en 13åring blir gravid. Som sagt så er det mye som skjer mellom 13 og 15 år. 13 år = barn. 15 år = ung kvinne. Både fysisk og psykisk. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Mye skjer, men det blir omtrent det samme om det er en 13 eller 15 åring. Jeg mener at ung sez ikke er akseptabelt. Hvis man skulle bli gravid så møter man en rekke problemer, og de hjelper det ikke mye om man er 13 eller 15 år gammel. De er heller ikke modne nok i denne alderen. Sex kan dermed være fristende, men når de først har hatt seg mwd en del så tror jeg at det hele blir litt anderledes. Spør du meg så er det best å vente. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 De vil ikke vente, det er det som er problemet. Alle forsøk på å undertrykke unges seksualitet har kun endt i høyere tall når det gjelder kjønnssykdommer og tenåringsgraviditet. Den beste måten å bekjempe det på er mer info om alt som gjelder sex, og å oppfordre dem til å ta sine egne informerte valg, for tro meg, de gir altfor ofte blanke faen i hva voksne syns de burde gjøre. Lenke til kommentar
teb1986 Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Har ikke lest igjennom tråder, men svarer direkte til TS spm ved å linke en video! http://www.youtube.com/watch?v=Q17RA-0_hBg 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Husk også at unge har seksuelle rettigheter:http://www.ung.no/sexogsamliv/1453_Seksuelle_rettigheter.html "Ifølge Straffeloven er den seksuelle lavalder 16 år. Det betyr at ingen voksen har lov å ha samleie med noen som er under 16 år. Denne loven er ment å beskytte alle barn mot å bli seksuelt misbrukt av andre. Samtidig er den fin å ha i en situasjon der du føler deg tvunget til å være med på noe du egentlig ikke har lyst til." Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Det er ikke greit, men det er mindre ugreit enn hvis en 13åring blir gravid. Som sagt så er det mye som skjer mellom 13 og 15 år. 13 år = barn. 15 år = ung kvinne. Både fysisk og psykisk. La meg gjette: du er 15 år? Holdninger som dette er noe av problemet. Det finnes ingenting magisk som skjer på et gitt tidspunkt. Det finnes 12-åringer som er modne for sex. Det finnes 30-åringer som enda ikke har blitt modne for sex. Hva man gjør og når man gjør det er 100% opp til en selv, og ikke noe som hverken du eller jeg eller noen andre skal blande seg bort i. Og hvis det er slik som tom waits for alice sier, at foreldrenes forkvaklede forhold til sex og seksualitet gjør at barna ikke får den informasjonen og opplæringen de trenger for selv å kunne foreta rasjonelle valg angående egen seksualitet, så er det et samfunnsproblem. Anonymous poster hash: ea537...a53 1 Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Haha, prøv å gange med to så er du nærmere. Jeg har uansett vært både 13 og 15 selv en gang, og husker godt hvordan det var. Jeg har aldri sagt at man skal la være å informere. Jeg har to jenter selv, og kommer ikke til å legge bånd på dem og prøve å forhindre at de har sex hvis de har lyst etter 14/15års alder. Jeg kommer tvert i mot til å informere mest mulig om sex, og fortelle dem at det er en helt naturlig ting mellom to parter som har lyst, men at man ikke nødvendigvis må gå hele veien selv om lysten er der. Det er viktig å vite at man skal tenke med hodet og være sikker på at det er noe man føler seg komfortabel med også etter at hormonene slutter å bruse, og det er viktig å være klar over konsekvensene som kan følge med det å ha sex. Alle er ikke like, men på generell basis så er ikke en 13åring moden nok til å få barn. Barnet skal bæres frem og fødes, kroppen til en 13 åring er ikke utviklet for det. En 13åring er ikke moden nok til å få barn, basta. Det er min mening. 12åringer som er modne for sex? Da vil jeg påstå noe så kontroversielt som at det barnet har blitt utsatt for et miljø som ikke er sunt. Det er mulig barnet føler seg moden, men det vil ha store problemer med å finne seg en likeverdig partner. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Og hvis det er slik som tom waits for alice sier, at foreldrenes forkvaklede forhold til sex og seksualitet gjør at barna ikke får den informasjonen og opplæringen de trenger for selv å kunne foreta rasjonelle valg angående egen seksualitet, så er det et samfunnsproblem. Husk dog at evnen til å foreta disse rasjonnelle valgene ikke er medfødt men opplært, og det er ikke selvsagt at de yngste har denne evnen. Det er ikke bare det fysiologiske som endrer seg i disse årene, men også det mentale. Geir Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Det mentale aspektet ved å få barn kan 'bortforklares' ved at vi lar barn være barn lenger nå enn det vi gjorde før. Før i tiden var det jo vanlig at man hadde barn og full jobb når man var 14.. ikke at jeg syns at det burde forandres heller i dagens samfunn, men fysisk sett så er man klar når man har fått mensen og alle de andre tegnene på fruktbarhet. Kroppen kan faktisk takle en graviditet bedre og komme seg fortere igjen etterpå jo yngre man er. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 (endret) Det er jo ikke sikkert at de evnet å ta rasjonelle valg den gangen heller. Vi ser i land der så unge ekteskap og graviditeter fortsatt forekommer at det gjerne er snakk om arrangerte ekteskap. Så ung, frivillig og eksperimenterende sex er kanskje avhengig nettopp av at de får være barn så lenge. Nå tror jeg kanskje det er en myte at vi har fått barn så tidlig her i landet. Kvinner var over 20 før de fikk barn for 200 år siden også. Derimot holdt de på lenger, siden de fikk større barnekull. Edit: Som man ser så var det nesten ingen under 20 som fikk barn før, det begynte først etter krigen og har steget siden. Til gjengjeld forekommer det nesten ikke fødsler med mødre over 35 lenger. Geir Endret 20. desember 2013 av tom waits for alice Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Det tror jeg ikke noe på overhode, det er ikke alltid man burde tro på statestikk da de er så enkle å manipulere til sin egen fordel. Tenåringsgraviditeter ble sikkert bare underrapportert eller ''skjult'' av skam (hvis partene ikke var gifte). Tenåringer er og har alltid vært full av hormonelle forandringer, og det å trosse samfunnets 'regler' og familiens ønsker har alltid vært noe unge har gjort, og er alltid noe de kommer til å gjøre. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Du nevnte ditt barnebarn på 15.. jeg ønsker ikke å opprøre deg men hvis du tror hun ikke er en hormonbombe som er klar til å eksplodere når som helst så er du skrekkelig naiv. Tilbake til det du sa om at foreldre ikke ønsker å innse at deres barn begynner å bli voksne og ha voksne lyster; det er nettopp derfor vi burde gi informasjon til folket. Da snakker vi ikke bare om seksualundervisning men også å få frem beskjeden til foreldre om at barna deres ikke vil forbli det 6 år gamle sjarmtrollet for resten av sitt liv selv om man gjerne skulle ønske det. Realiteten er en helt annen, og det er på tide at vi forholdet oss til den. Lenke til kommentar
Tvillingsjel Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Jeg hadde ikke vært klar for det da jeg var 13. Da jeg var 15 var jeg hodestups forelsket i en og jeg hadde hørt rykter om at han var seksuelt aktiv. Husker jeg tenkte at jeg kunne gjort det med ham om han ville, men jeg var fortsatt ikke veldig klar. Ble mer og mer klar da, men det tok noen år til før jeg debuterte. Var like før jeg ble 18 forresten. Det er stor forskjell på modenhetsnivå og en tidligere lavalder kan føre til at noen bruker det som pressmiddel - "ja men vi har lov jo, kom igjen!". Ingen må presses. Viktig å beskytte seg også, så da må de få opplæring. Jeg vil gjerne ha et åpent forhold med mine barn, hvor de kommer til meg om alt. I mitt tilfelle er det heldigvis lenge til enda, men det er det jeg vil. Man vil jo unngå seksuelt overførbare sykdommer og tidlig graviditet. Jeg husker jo selv følelser og sånt som jeg hadde i tenårene. Selv når jeg ikke hadde vært klar for noe mer, så hadde jeg jo seksuelle følelser. Tror jeg aldri har vært så intenst forelsket som når jeg var femten heller. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 (endret) Det tror jeg ikke noe på overhode, det er ikke alltid man burde tro på statestikk da de er så enkle å manipulere til sin egen fordel. Tenåringsgraviditeter ble sikkert bare underrapportert eller ''skjult'' av skam (hvis partene ikke var gifte). Tenåringer er og har alltid vært full av hormonelle forandringer, og det å trosse samfunnets 'regler' og familiens ønsker har alltid vært noe unge har gjort, og er alltid noe de kommer til å gjøre. Om du ikke vil tror på statistikkene så lar vi den diskusjonen ligge. jeg ser ikke noe poeng i å diskutere "tro" i forbindelse med historiske hendelser. Du nevnte ditt barnebarn på 15.. jeg ønsker ikke å opprøre deg men hvis du tror hun ikke er en hormonbombe som er klar til å eksplodere når som helst så er du skrekkelig naiv. Det var et smilefjes etter den setningen. Jeg antok at det ville forklare meningen. Jeg var ung under den "seksuelle revolusjonen", og savner den. Jeg synes det er fint at 15-åringer er hormonbomber. Men de har ikke noe mer plass til å utløse disse hormonene idag enn i min ungdom, kanskje tvert om, og dagens ungdom gjør det derfor på den gode gamle måten, ved å være sprudlende ute (og på Facebook) og ufyselige i heimen. Kanskje om de fikk seg noe så behøvde de ikke behandle sine stakkars foreldre som fossile idioter... Tilbake til det du sa om at foreldre ikke ønsker å innse at deres barn begynner å bli voksne og ha voksne lyster; det er nettopp derfor vi burde gi informasjon til folket. Da snakker vi ikke bare om seksualundervisning men også å få frem beskjeden til foreldre om at barna deres ikke vil forbli det 6 år gamle sjarmtrollet for resten av sitt liv selv om man gjerne skulle ønske det. Realiteten er en helt annen, og det er på tide at vi forholdet oss til den. Du kan synes det er på tide, og jeg kan synes det er på tide, men det er folk flest som skal bestemme seg for at det faktisk er på tide. Og jeg har ikke store forhåpninger. Som jeg har sagt mange ganger før på forumet: Mitt inntrykk er at dagens ungdommer er mer nymoralistiske enn sine foreldre, ikke mindre, og at utviklingen dermed går feil vei. Geir Endret 20. desember 2013 av tom waits for alice Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 (endret) Om du ikke vil tror på statistikkene så lar vi den diskusjonen ligge. jeg ser ikke noe poeng i å diskutere "tro" i forbindelse med historiske hendelser. Det var et smilefjes etter den setningen. Jeg antok at det ville forklare meningen. Jeg var ung under den "seksuelle revolusjonen", og savner den. Jeg synes det er fint at 15-åringer er hormonbomber. Men de har ikke noe mer plass til å utløse disse hormonene idag enn i min ungdom, kanskje tvert om, og dagens ungdom gjør det derfor på den gode gamle måten, ved å være sprudlende ute (og på Facebook) og ufyselige i heimen. Kanskje om de fikk seg noe så behøvde de ikke behandle sine stakkars foreldre som fossile idioter... Du kan synes det er på tide, og jeg kan synes det er på tide, men det er folk flest som skal bestemme seg for at det faktisk er på tide. Og jeg har ikke store forhåpninger. Som jeg har sagt mange ganger før på forumet: Mitt inntrykk er at dagens ungdommer er mer nymoralistiske enn sine foreldre, ikke mindre, og at utviklingen dermed går feil vei. Geir Statestikk om tenåringsgraviditet i en tid hvor det ble forbundet med stor skam er da like ubrukelig som to kondomer for å prøve å få dobbel beskyttelse (det funker dessuten ikke, det setter heller ned sikkerheten av bruk ved kondom, bruk alltid kun en). Mange tenåringer klarer ikke oppføre seg mot sine foreldre, den er jeg enig i, men derigjen så hadde det også hjulpet å ha åpen kommunikasjon med sine barn og ikke nekte for at de går gjennom en stor forandring som også inkluderer intense seksuelle følelser. Nja, hvis du tror de er mer ''moralske'' en sine foreldre så er du, igjen, skrekkelig naiv. Det er ett spill for galleriet, du skulle bare visst. Endret 20. desember 2013 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg