Gå til innhold

Uløselig sak

frrresh

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har hatt et problem med min Sony Vaio VPCEB4X1E i noen måneder nå, og samtlige "dataeksperter" som har sett på saken har mislyktes med å løse problemet. Blir virkelig imponert om noen her klarer å finne løsningen.

En dag jeg skrudde på laptopen, så fungerte verken touchpaden eller tastaturet i Windows 8. Jeg var på et par ukjente nettsider dagen før, og jeg tenkte at årsaken var noe virus derfra. Tastaturet fungerer fremdeles i BIOS, og når pcen er i hvilemodus, så skrur den seg på igjen om jeg trykker et sted på tastaturet.

For å løse det, forsøkte jeg å reinstallere drivere som jeg fant på Sony sine nettsider. Det hjalp ikke. Etter litt andre diverse forsøk av forskjellige personer, forsøk i safe mode, registry filer, samt en del timer med googling, så bestemte jeg meg for å formatere. Under installasjonen av W8 (der man skriver inn serial nr) så fungerte heller ikke tastaturet, og heller ikke når installasjonen var ferdig. Jeg forsøkte så å legge inn W7, men det hjalp heller ikke. Siden har jeg forsøkt å kjøre Ubuntu fra en minnepenn, og der fungerte tastaturet, men ikke musa. Det hjalp meg uansett ikke, ettersom jeg trenger å bruke Windows.

Siden det har jeg bare brukt ekstern mus og tastatur, men begynner nå å bli lei. Jeg har snakket med Sonys kundeservice, og etter å ha kommet meg gjennom standardsspørsmålene (Har du forsøkt restart etc.), så anbefalte de meg å sende den inn. Har dog dårlig erfaring med slikt, da jeg har fått høye rep. regninger tidligere da jeg sendte inn en Acer laptop (hvor jeg mener feilen ikke var min skyld). Jeg har også byttet ut harddisken til SSD, og da har nok den normale garantien gått ut. PCen er 2 år gammel nå, og kjører på W7.

Er det noen som har noen forslag? Begynner å lure på om touchpaden er helt ødelagt, da den ikke fungerte i Ubuntu, og PCen skrur seg ikke på fra hvilemodus om jeg trykker på en musetast (det gjør den med ekstern mus). Det er ingen fysiske skader på verken tastatur eller pad.

Det hadde vært deilig å kunne hatt laptopen på fanget igjen snart...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åpne pcen og se om den er koblet til. Noen har også en taste kombinasjon som slår av touchpadden prøv og finn den hvis den har, trykk de og se om det funker.

Tastaturet fungerer i BIOS og Ubuntu, men ikke i Windows. Konkluderer derfor med at den er koblet til. Kan det likevel være noe der?

Har forsøkt disse tastekombinasjonene, uten at det hjalp. Jeg må bruke Fn-knappen for å få det til, og tastaturet fungerer ikke, og mitt eksterne tastatur har ingen Fn-knapp.

Lenke til kommentar

Du sier du har prøvd to forskjellige Window-versjoner (7 og 8) og tastaturet virker i ingen av dem, mens på Linux virker det fint. Jeg pleier selv å bruke uttrykket Microsoft-rarietet, og sjelden har det passet bedre enn her.

Touchpaden virker som den er fysisk deaktivert. Er det valg for dette i BIOS? Det kan også være en bryter på maskinen for å slå den av og på, ellers kan du åpne maskinen og se om det er noen løse ledninger. Siste instans er at den rett og slett er ødelagt. Du får kjøpe deg en sånn liten reisemus for når du er ute på farten.

Men alt i alt tror jeg det er lurest å få sendt maskinen inn til service i dette tilfellet. Eventuelt kjøpe en ordentlig bærbar.

Lenke til kommentar

Du sier du har prøvd to forskjellige Window-versjoner (7 og 8) og tastaturet virker i ingen av dem, mens på Linux virker det fint. Jeg pleier selv å bruke uttrykket Microsoft-rarietet, og sjelden har det passet bedre enn her.

Touchpaden virker som den er fysisk deaktivert. Er det valg for dette i BIOS? Det kan også være en bryter på maskinen for å slå den av og på, ellers kan du åpne maskinen og se om det er noen løse ledninger. Siste instans er at den rett og slett er ødelagt. Du får kjøpe deg en sånn liten reisemus for når du er ute på farten.

Men alt i alt tror jeg det er lurest å få sendt maskinen inn til service i dette tilfellet. Eventuelt kjøpe en ordentlig bærbar.

Har sett etter bryteren på maskinen, men den har kun bryter for det trådløse nettverkskortet. Har også sjekket i BIOS, men det finnes ikke noen funksjon for det der. Har fått råd om å oppdatere BIOS, da funksjonen kanskje finnes i nyere versjoner, men har ikke funnet en oppgradering til eksisterende, er litt rett for å ødelegge BIOS.

Lenke til kommentar

1.Fungerer tastaturet i sikkermodus i windows?

2.Fungerer tastaturet når du har batteriet frakoblet?

Har sett lignende problemer og da har det skyltes problemer med filterdriverne for tastaturet. Disse problemene skyltes da defekt batteri.

Takk for svar.

Tastaturet fungerer ikke i sikkerhetsmodus.

Testet nå å starte maskinen uten batteri, men det hjalp heller ikke.

Lenke til kommentar

Se om denne tråden kan hjelpe;

en.kioskea.net/forum/affich-661563-touchpad-of-newsonyvaio-vpceh35en-not-working

Jack4rall Jul 21, 2012 10:41AM
Hello,

Try this 1

1) First make sure that the Touchpad is not locked. Hold the "Fn" key and then

press "F1" key.

[Note : A touchpad symbol should be there on the "F1" key or else look for the

symbol in the function keys and use that particular key with the combination Fn.]

2) Unplug the power cord --> Remove the battery --> Hold the power button for

60 seconds --> Connect the power supply then try to switch ON the laptop and

later put the battery back into the laptop.

Good Luck

Lenke til kommentar

For meg så ligner det utrolig på et Coca Cola virus, men har også et snev av Friele symptom så jeg er litt usikker.

Brått hørte jeg goorglelyder: "så skrur den seg på igjen om jeg trykker et sted på tastaturet".

Så hva er inni der??

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Se om denne tråden kan hjelpe;

en.kioskea.net/forum/affich-661563-touchpad-of-newsonyvaio-vpceh35en-not-working

Jack4rall Jul 21, 2012 10:41AM

Hello,

Try this 1

1) First make sure that the Touchpad is not locked. Hold the "Fn" key and then

press "F1" key.

[Note : A touchpad symbol should be there on the "F1" key or else look for the

symbol in the function keys and use that particular key with the combination Fn.]

2) Unplug the power cord --> Remove the battery --> Hold the power button for

60 seconds --> Connect the power supply then try to switch ON the laptop and

later put the battery back into the laptop.

Good Luck

takk for svar. forsøkte dette nå, uten hell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...