Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen død - hvor starter jeg feilsøkingen?

Anbefalte innlegg

Hei!

For en måneds tid siden jobbet jeg på den stasjonære PC'en, og skulle restarte - så tok ting bare usannsynlig evig lang tid. Jeg var utålmodig, og ingenting reagerte, så jeg dro ut kontakten (eller bare trykket av switchen bakpå, husker faktisk ikke).

Det var nok ikke det smarteste jeg har gjort, for nå vil ikke maskinen starte i det hele tatt. Null reaksjon.

det er lys i en av diodene på hovedkortet sålenge strømmen er koblet til, så det ser ikke ut til at strømforskyningen er død.

Jeg regner med at neste steg blir å ta ut alle komponenter og sette inn kun de nødvendige, for så å se om ting fungerer... men er det noen ting jeg skal være obs på? "vanlige" komponenter som tar kvelden etter å ha tatt strømmen?

Jeg har da satt sammen en PC før, men det begynner å bli over 10 år siden, og denne PC'en er kjøpt brukt, så jeg famler litt her. Noe jeg burde være obs på? Er det noen bedre måte å feilsøke ting på?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Takk for svar.

Jeg prøvde å jumpstarte, og det funket som bare det.

Jeg koblet fra kabler til hovedkortet og satt ting tilbake (jeg har riktignok tatt ut ett av de to skjermkortene siden jeg uansett skal rengjøre maskinen)

Nå starter maskinen, men det kommer opp en feilmelding:

ahci bios not installed

cmos checksum error - default loaded.

Herfra skjer absolutt ingenting, og det ser ikke ut som jeg har mulighet til å gjøre noe.

Hva gjør jeg videre?

Jeg har lest litt rundt, og fant ut at en av grunnene til feilmeldingen kan være at CMOS-batteriet er tomt. Jeg har aldri byttet det, og dataen er rundt fire år gammel - men har hatt mye oppetid. Kan dette være greia? Litt rart at det skjer akkurat nå, med mindre det var det som gjorde at dataen sluttet å gi noen som helst respons i utgangspunktet...

Eller er det andre ting jeg burde prøve?

Igjen, takk for hjelpen. Ser ut til at strømforskyningen holder koken en stundt til, ihvertfall :)

Lenke til kommentar

takk for tidlig svar så sent!

Jeg prøver meg på denne i morgen og kommer med tilbakemelding på hvordan ting er. Har tidligere hatt problemer med at HK'et ikke har registrert all RAMen - har 4x4 GB. Det er nok av slot'er. Så skal sjekke om feilen ligger på min side - det ville jo ikke vært overraskende :p

Jeg tok ut ett av to skjermkort - jeg er ikke synsk ;)

Lenke til kommentar

Jeg tittet litt rundt på hovedkortet, og fant to blå jumpere. Skriften på kortet er ganske minimal, så jeg kunne faktisk ikke helt se om noen av dem var CLRTC. Ihvertfall, etter å ha tatt ut batteriet, byttet jumpere frem og tilbake, er jeg tilbake der jeg var - maskinen reagerer ikke når jeg trykker på på-kappen.

Ang. rammen fikk jeg lest meg litt opp, og jeg tror den greia er min feil - brikkene må stå rett etter hverandre fra den ene siden.

Jeg kunne kanskje funnet CLRTC-jumperen i manualen, men hovedkortet mitt er dfi lanparty dk x58-t3eh6, og det virker umulig å få tak i lanparty manualer fra DFI etter diverse googling.

Tror jeg ender opp med å ta bilde av ting inne i hovedkortet, koble fra alt, og montere på nytt, i tillegg til å se litt bedre etter CLRTC-jumperen. Hvis det failer, kjører jeg på med et nytt hovedkort. Høres det logisk ut?

Lenke til kommentar

Okai, da har jeg fått prøvd litt.

Tok ut skjermkortene og RAM, kjørte en vårrengjøring, og koblet alle kabler både fra og til.

Ga opp å lete etter CLRTC, så jeg tok ut batteriet, byttet alle blå jumpere en plass til siden og så tilbake, og satt i batteriet igjen.

Strømforskyningen virker fortsatt ved å jumpstarte. Null reaksjon fra maskinen når jeg skrur på.

Hva nå?

Såvidt jeg kan se, kan det være alt fra at kabelen fra på-knappen på kabinettet er gåen, til at hovedkortet er ødelagt. Noen tips om hvor jeg skal fortsette å finne ut hva som skjer? Synes liksom det er litt rart at jeg har fått reaksjon en gang (etter første gang jeg jumpstartet PSU'en) men aldri senere. Har blitt mer orientert om hvordan ting ligger an inne i kabinettet, men det er jo et lite hav av ledninger og ting som jeg ikke har helt styr på. Så ja, noen tips?

Takk for hjelpen!

OPPDATERING:

Jeg fant endelig en link til manualen, og ser at kortet har både bios reset og oppstartsknapp. Det lyser en gul lampe i kortet når strømmen er på, men jeg får fortsatt ikke noe liv i maskinen ved bruk av HK'ets egen påknapp.

Endret av Juno*
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ingen som har noen ideer?

Jeg kan alltids kjøpe et nytt hovedkort, men da må man plutselig ha ny prosessor (den jeg har er LGA1366 Socket) og for alt jeg vet må man også ha ny CPU-kjøler (jeg har Corsair Hydro series H50 nå).

Siden maskinen har latt seg slå på etter jeg skrev første post, kan jeg liksom ikke se at alt håp er ute - jeg bare aner ikke hvor jeg skal lete etter feilen!

Lenke til kommentar

Takk for svar og info.

Jeg har brukt maskinen med fire rambrikker i et år, uten problemer - alt sammen startet etter at jeg dro ut kontakten, og maskinen rett og slett ikke ville starte etterpå. Jeg har siden prøvd med bare en rambrikke og, uten at det har hjulpet.

Det som plager meg mest, er at jeg har fått maskinen på ETTER alt dette skjedde (selvom den riktignok ikke kom lenger enn til bios-feilmeldingen) men at jeg nå er tilbake til start. PSU'en kan fortsatt jumpstartes. Jeg blir snart gal, så kan se ut som om jeg ender med å kjøpe nytt HK/CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...