Gå til innhold

Hva kontrollerer hjerterytmen og pulsen?

Anbefalte innlegg

Jeg har sett endel operasjoner på youtube og nrk og lurer fælt på hva som styrer hjertet. Jeg ser at det er blod og oksygen som kreves for å holde det igang og at det begynner å slå umiddelbart det kommer blod til. Men hva er det som styrer pulsen og rytmen?

Dem "kobler" ikke fra noen "tråder" som jeg ser. Virker som at hjertet bare er tilkoblet blodårene. Og hvordan kan da hjertet bare legges i kroppen og kobles til blodårene så begynner det å slå med en gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjertet er spesielt ved at de innehar noe som kalles for "autorytmiske celler" (også kalt pacemaker celler), altså celler som kan kontrahere av seg selv. Dette er en form for spesialiserte muskelceller. Muskelceller vil kontrahere ved at mengden kalsium i cellen øker (en prosess kalt depolarisering). Slike autorytmiske hjerteceller vil være permeable for kalsium på en annen måte enn vanlige muskelceller, og vil derfor automatisk få høye nivåer, og vil dermed generere kontraksjoner. Fra disse cellene sendes signalet videre til resten av hjertet, slik at hjertet slår. Så lenge disse cellene har tilgang på oksygen og nødvendig næring, vil de kunne kontrahere av seg selv.

Veldig enkelt forklart, er selvfølgelig mer komplekst enn dette. Er du interessert i litt mer utfyllende forklaring, har Khan Academy en del gode videoer på hvordan dette fungerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det arianne sa - hjertet har sin egen "pacemaker" som setter i gang slag. Det har faktisk en haug med "backup-pacemakere" som blir trigget dersom de ikke har fått signalet fra hoved-pacemakeren.

I tillegg så kan vel hjernen til en viss grad kommandere økning eller sekning av hjerterytmen vha. det autonome nervesystemet?

Uansett så står det også masse om dette på Wikipedia :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...