Gå til innhold

[Løst] Hjelp til å velge studie

Marco27

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 17 år gammel og går på VG2, studiespesialiserende (Samfunns, språk og økonomi). I de siste månedene har jeg begynt å tenke mer på hva jeg skal studere etter videregående. Problemet er at jeg vet ikke. Tidligere har jeg vurdert å studere noe innenfor økonomi, men jeg har ingen spesiell lidenskap for tall. Jeg er heller ingen racer i matte (Jeg ligger på en 4 i S1 matte). Jeg har forsøkt å søke opp ulike jobber på nettet, men jeg finner ingen jobber som ser ut som en potensiell "drømmejobb". Det eneste jeg virker interessant for meg er jobber innenfor fotball. Har selv spilt fotball i 10 år, men jeg sluttet. Jeg vet ikke akkurat hvor mange forskjellige jobber det finnes innenfor f.eks. Norges Fotballforbund. Og selv om fotball er det nærmeste jeg kommer enn plan for hva jeg ønsker å jobbe meg, så er jeg ikke helt sikker på om det er det jeg virkelig vil jobbe med. Jeg har også et ønske om å studere i utlandet, men med hva, det vet jeg ikke. Håper noen kan hjelpe meg med dette.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fagene jeg fikk best karakter i fjor var i gym og samfunnsfag, jeg fikk 6 i begge. I år er det internasjonalt engelsk, gym og samfunnsøkonomi jeg presterer best i (6 i gym og 5 i samfunnsøkonomi og engelsk). Men Samfunnsøkonomi er nok det faget jeg syntes er minst spennende.

Lenke til kommentar

Juss er ikke noe jeg har sett for meg. Jeg tror heller ikke en jobb som idrettslærer på videregående er noe for meg heller. Jeg ønsker heller en jobb som har en ganske god lønn. Jeg er litt usikker på om idrettslærere tjener så alt for godt.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si hva du bør studere, men når det gjelder økonomi, er det egentlig ikke forbundet med så mye matematikk. Økonomi er et vidt felt, så du kan så klart få mye matte hvis du velger fag innen statistikk og analyse, men det behøver ikke å være mye mer komplisert enn pluss, minus, prosentregning og derivasjon. Markedsføring, for eksempel (kanskje strategi og ledelse generelt), består av tilnærmet null matematikk. Jeg har ikke hatt samfunnsøkonomi på videregående, men jeg antar at den ikke er mer omfattende enn den samfunnsøkonomien jeg har hatt. Hvis du ikke opplever den matematikken som veldig utfordrende, bør du klare deg greit på et økonomistudie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...