Jarlex Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Jeg bygde min første PC for noen dager siden, og alt ved oppstart og installasjon gikk helt problemfritt. Nå har jeg derimot opplevd at Windows 8.1 oppfører seg litt rart. For det første virker det som at både RAM og disk-bruken går opp til 100% helt uten grunn innimellom. Jeg har sjekket i Task Manager, men det er faktisk ingen programmer som tar opp denne plassen i listen over prosesser. Jeg har 8gb RAM, og programmet som tar mest minne tar ikke mer enn ca 50mb. Samme tilfellet med disk bruken. Jeg behøver ikke å ha noen programmer oppe som kjører, men disk er fortsatt på 100%, og det virker som at den jobber med et eller annet selv om det ikke vises under prosesser. Når dette skjer oppstår det et problem med å slå av maskinen. Selv om jeg klikker på shut down slår maskinen seg ikke av. Skjermen blir sort, men maskinen fortsetter å gå. Når jeg beveger musen eller klikker på den, dukker skjermen for å logge inn på Windows opp. Men når jeg klikker på restart starter maskinen på nytt, og etter det går det fint an å slå av maskinen. Etter restart eller shut down forsvinner disk og RAM problemet, men det kan dukke opp igjen etter en stund. I noen tilfeller har det hendt at både disk og RAM jobber så hardt at maskinen rett og slett blir ubrukelig. Musen hopper sakte rundt på skjermen, og det går ikke an å klikke på noe, så jeg blir nødt til å hard resette maskinen. Er det noen som har noen tanker om hva dette porblemet skyldes? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 (endret) Du kan prøve å sjekke Resource Monitor, der vil du kanksje se bedre hvilke programmer som kjører. Se vedlagte bilde. Hos meg ligger CPU bruken veldig høyt, men det er fordi jeg kjører Folding Home. Endret 18. desember 2013 av Chavalito Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Installerer den noen Windows updates i bakgrunnen? Det er ikke alltid lett å se slike. Eller så kanskje Windows driver med disk defragmentering eller andre systemoperasjoner. Slutter maskinen etter en stund (hvis du ikke slår den av, men bare lar den gå en god stund)? Lenke til kommentar
Jarlex Skrevet 18. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2013 (endret) Har lukket alle programmer , og ikke noe update som går i bakgrunnen. Tok screenshot av Resource Monitor, og det er mye som går der selv om jeg har lukket omtrent alt. Uansett så skulle ikke det jeg har kjøresnde på maskinen ta 8gb ram, fordi det er bare helt vanlige prosesser som alle maskiner bør klare å kjøre Det jeg har opplevd er at hvis maskinen bare blir gående med full memory / disk, så henger alt seg etterhvert og jeg må hard resette hele maskinen. Endret 18. desember 2013 av Jarlex Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Hva slags PC-deler har du, og har du installert alle drivere som er nødvendig? Look in Taskmgr->Performance if you have a high (non) paged value. If yes you have a buggy driver. Use poolmon.exe from WDK to trace which driver causes the memory leak. Lenke til kommentar
Jarlex Skrevet 18. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2013 PC'en består av HyperX Blu 8GB 1600MHz RAM MSI Z87-G45 hovedkort Zotac GeForce GTX 770 2gb GPU Intel i5-4670K 3,4Ghz CPU Corsair CX600 PSU Skal prøve poolmon.exe når minnet går løpsk igjen. Det kan være noe med driverne, men jeg installerte jo de nyeste versjonene av alle drivere fra deres hovedside. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Kan være at du er plaget med minne lekkasje, men da må du overvåke mange programmer for å finne ut av det. Jeg har 16 GB RAM, og sjelden bruken overstiger 30%. Lenke til kommentar
Jarlex Skrevet 19. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2013 Kan være at du er plaget med minne lekkasje, men da må du overvåke mange programmer for å finne ut av det. Jeg har 16 GB RAM, og sjelden bruken overstiger 30%. Ja, det virker sånn. Har sjekket det litt ut, og har funnet ut at det kan være drivere som heter netio.sys og Ndu.sys som kan skape en memory leak. Det er ihvertfall disse som er bak de 2 øverste kodene i poolmon. Hvis jeg ikke tar helt feil, så er dette nettverksdrivere. Hvordan kan jeg løse dette ved eventuelt å oppdatere driverne? Den eneste nettverksdriveren jeg har lastet ned er for ethernet-porten på hovedkortet som bruker noe som heter Killer Network. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Hmmm, ingen av de som lekker minne har med selve driveren for nettverkskortet å gjøre, men er faktisk Windows drivere. Ndu.sys er Windows Network Data Usage Monitoring Driver og netio.sys er Network I/O Subsystem. Du kan prøve å skrive: sc config NDU start= disabled i ledetekst (admin rettighet), restarte og se om det hjelper. Dette vil "disable" monitoring driveren. Lenke til kommentar
Jarlex Skrevet 20. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2013 Jeg tror jeg har fikset problemet nå. Både disk og ram har fungert som det skal de siste dagene. Det jeg gjorde var å deaktivere Ndu.sys i systemregisteret og re-innstallere nettverksdriverne til hovedkortet. Så forhåpentligvis oppstår det ikke flere problemer. Takk for hjelpen @newman221 og @Chavalito! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå