Gå til innhold

Hvordan koble DAC mellom AppleTV og Yamaha reciever?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å kjøpe en DAC for å forbedre lydkvaliteten i anlegget mitt (går stort sett i Spotify eller iTunes streamet til AppleTV).

I dag er anlegget koblet slik:

AppleTV->hdmi->Yamaha RX V565T->hdmi->TV

Den nye DACen vil jo bli koblet til AppleTVen via toslink, og sende analogt signal til recieveren. Utfordringen min er som følger; hvordan får jeg recieveren til å ta bilde fra HDMI, men lyd fra analoge innganger (altså fra DACen)?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg stiller også spørsmål med dette. DACen vil jo bare gjøre at forsterkeren må benytte seg av sin ADC for å få signalet inn (dvs. signalet blir først gjort analogt av DAC'en og så gjort digitalt igjen av forsterkeren).

DACer er egnet til hodetelefoner og analoge forsterkere. Har du en digital forsterker (som du) er det best å holde signalet digitalt så lenge du kan.

Lenke til kommentar

Signalet blir ikke gjort digitalt igjen hvis han kjører rett fra forsterkeren til høyttalerne.

Edit: Men jeg tviler også på at det vil ha noe for seg.

Jo, hvis signalet er analogt før det når forsterkeren (som det vil være hvis man kobler en DAC til en AppleTV). Hvordan skal ellers en digital forsterker spille et analogt signal?

Jeg skal ikke banne på at det er slik for denne spesifikke forsterkeren (jeg kjenner den ikke godt nok, men jeg tviler), men for å kunne route signaler der man vil internt og for å kunne behandle dem (eq, romtilpassing, Dolby Surround, etc) gjøres vanligvis analoge signaler om til digitalt. Jeg vet at det finnes kombo-forsterkere som kan håndtere analoge og digitale signaler adskilt, men de er vel ikke så vanlige nå som de var for 10-15 år siden (selv om det aldri har vært "vanlig").

Lenke til kommentar

Det ville være totalt unødvendig etter det jeg kan forstå. Ta det analoge inn-signalet, digitalisere det, gjøre det analogt, forsterke det og så sende til høyttaler.

Det er slik det gjøres, ja.

Med tanke på selve signalet er det er unødvendig. Med tanke på teknikken derimot...

Eneste jeg kan komme på er hvis det er digital signalbehandling på alle lydinngangene.

Når så du sist noe så enkelt som et analogt filter i en digital forsterker? ;)

EDIT: Måtte undersøke litt mer. Enkelte (dyrere?) forsterkere har mulighet for å sende analoge signaler ufiltrert (dvs. bypass all elektronikken) direkte til forsterkeren. Og når jeg tenker meg om har jeg det på min. Men det er likevel noen faktorer å tenke på:

1. Man skal være sikker på at man har denne muligheten.

2. Man skal være sikker på at man kommer til å bruke den muligheten (husk ingen filtre betyr totalt ufiltrert, og i en digital forsterker innebærer det vanligvis også at enkel EQ forsvinner).

3. Man skal være sikker på at DACen man kjøper faktisk er bedre enn den som er innebygget i forsterkeren. Og har man spandert noen kroner på forsterkeren sin så er det langt fra sikkert...

Grunnen til at en slik mulighet ofte kan mangle på billigere forsterkere er det vanligvis kjøres litt digital prosessering på signalet for å øke den tilsynelatende opplevde kvaliteten på forsterkeren. Digital teknikk er billigere enn komponenter... ;)

Så: I denne sammenheng tror jeg fremdeles ikke det har noe for seg.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Uansett så er forsterker-delen analog. Det kommer man ikke bort i fra.

Høyttalerne også, pleier jeg å si. ;)

Man kan ha det så digitalt man bare vil, men til slutt må signalet være analogt. Enn så lenge. Kanskje får vi en TOSlink inn i skallen om noen (hundre) år. :p

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger. Mulig jeg har misforstått, men har hørt og lest at lydkvaliteten gjennom en ekstern dac i de fleste tilfeller vil gi et bedre lydbilde enn med den som kommer innebygget i recievere o.l.

Men da sparer jeg jo de pengene :)

Lenke til kommentar

Ekstern DAC forbedrer ofte lyden, ja. Men det er som regel snakk om DAC'ene som finnes i PC'er og lignende. Altså har man koblet en PC/HTPC til anlegget så kan man få langt bedre kvalitet på lyden om man kobler via en ekstern DAC i stede for å bruke den innebygde.

Som diskusjonen her over viser så er det litt forskjellig oppbygning i receivere som gjør at spørsmålet er litt vanskelig å gi en enkel fasit på. Det som en må huske på er at signalet må gjøres om fra digitalt signal om til analogt nærmest mulig høytalerene(som skal spille lyden). Det er da en stor fordel om lydsignalet holdes analogt så lenge som mulig på veien fra avspiller til høytalerene. Kvaliteten på resultatet er da til slutt avhengig av blant annet kvaliteten på DAC'en som er i receiveren. Men den er man stuck med uansett. Er den for dårlig må man bytte receiveren.

Lenke til kommentar

Ekstern DAC forbedrer ofte lyden, ja. Men det er som regel snakk om DAC'ene som finnes i PC'er og lignende. Altså har man koblet en PC/HTPC til anlegget så kan man få langt bedre kvalitet på lyden om man kobler via en ekstern DAC i stede for å bruke den innebygde.

Jeg vil bare skyte inn her at hvis man har en digital link mellom PC og forsterker, så har man ikke samme utbytte av en DAC (om noe i det hele tatt, som diskutert over).

Men ja, som oftest er det snakk om å "få bedre lydkvalitet fra Spotify med en ekstern DAC" hvis man bruker Line Out på en PC/laptop/mobil/whatever, og ja, sannsynligvis vil det være en forskjell. Merkbar hvis du har anlegg (og ører) til det. Men er signalet allerede digitalt koblet til forsterkeren tror jeg du skal slite med å få signalet (hørbart) bedre med en ekstern DAC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...