Gå til innhold

Maskina booter ikke og jeg får ikke gå inn i BIOS

Vikdal

Anbefalte innlegg

Hadde et system kræsj her i forrige uke. Måtte bytte to HD'er. Etter mye om og men fikk jeg omsider installert XP igjen. Men nå får jeg ikke lov til å gå inn i bios. Har brukt alle måter jeg kjenner (2) på å komme inn i bios. Det være seg, ctrl + F1 & del under oppstart.. (finnes sikkert mange fler, kan du noen)?? Når jeg gjør dette hender det jeg får se BIOS i et lite "flash" før det forsvinner igjen.

Jeg sleit litt med å få installert XP. Måtte inn i bios (den gang det gikk) og forandre litt på boot sequense. Måtte sette den til cd-rom først, så hd for å få det til, men maskina har boota etter det. Må jeg kanskje resette bios?? Hvordan gjør jeg dette??

Nå er jeg lissom tilbake igjen til grunnen til at jeg måtte bytte HD. Er det noe annet som evt kan være galt??

Litt om maskina:

- en HP Pavillion (hjemme pc gjennom jobben til faren min, gammel sådan)

- t-Bird 1.1GHz

- to maxtor disker, 40 + 200

- 512 SD ram

- Husker ikke HK fabrikant for øyeblikket, men om det skulle være nødvendig skal jeg sjekke det når jeg kommer hjem..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Andre "knapper" kan være;

F2, F10, F12..

..Husker at compaq hadde en av de siste F knappene.. men ikke hvilke.

(Tror enten F10 eller F12, mens maskinen gjorde sin første "biip" i POST".

Etter at HP har slått seg sammen med compaq kan det godt hende at

de bruker noe av det samme..

..Ellers kan du jo bare ta batteriet.. kanskje like enkelt. :D

Lenke til kommentar
Hvis du skal resete bios så er det en jumper på hovedkortet, les i manual hvor den er, som skal flyttes fra posisjon 1-2 til 2-3...la den stå sånn et par sek. Du kan også ta ut batteriet og la det ligge ute et par min.

-----

Husk også på at du samtidig bør fjerne støpselet på PSU, for å gjøre kortet spenningsløst.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...