Gå til innhold

Koble turntable til receiver? (med bilder)

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Hei!

Skal få igang en gammel LP-spiller, men jeg har null peiling på dette området. Nå er sikkert dette ganske ukomplisert men jeg spør her for å være på den sikre siden da jeg ikke vil risikere å ødelegge noe gammelt som blir vanskelig å reparere.

jeg har en forsterker/receiver med høyttalere jeg vil koble spilleren opp til.

Spilleren: technics SL 1500 (turntable)

Receiver: onkyo tx 8255.

baksiden ser slik ut:

tx-8255-rear.jpg

Recieveren har allerede en blu ray spiller koblet til...så iaffal 2 av de svære utgangene til høyre er opptatt

lp spilleren har slike phono kabler:

VPI_Phono_cable.jpg

er det bare å koble disse rett inn i phono til venstre på forrige bilde? den lille kabelen er jording? Hvor går den?

Er det egentlig noe som kan gå galt? Spilleren har stått i mange år... hva bør jeg gjøre før jeg kjører en test? og har jeg alt det jeg trenger her? må jeg ha en pre-amp? (leste på et annet forum at det måtte jeg)

takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det er en inngang som er merket "Phono" så betyr det at det er innebygget pre-amp for platespiller. Så det er bare å koble til.

Det står "GND" rett over, kan se ut som den skruen er for for å feste jordingskabelen? Det skjer ikke noe galt om denne ikke kobles til, men det kan gi støy (brum) i lyden.

Lenke til kommentar

Det kalles RIAA-forsterker. Uten den vil de bli ganske absurd lyd. Du må ha en slik enten i platespilelren, forsterkeren eller en egen en i mellom.

Edir: Det at det står "phono" på inngangen er ingen garanti for at den har innebygd RIAA-forsterker. Men du hører det fort på lyden hvis den ikke har det.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...