Gjest medlem-98070 Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Hei! Skal få igang en gammel LP-spiller, men jeg har null peiling på dette området. Nå er sikkert dette ganske ukomplisert men jeg spør her for å være på den sikre siden da jeg ikke vil risikere å ødelegge noe gammelt som blir vanskelig å reparere. jeg har en forsterker/receiver med høyttalere jeg vil koble spilleren opp til. Spilleren: technics SL 1500 (turntable) Receiver: onkyo tx 8255. baksiden ser slik ut: Recieveren har allerede en blu ray spiller koblet til...så iaffal 2 av de svære utgangene til høyre er opptatt lp spilleren har slike phono kabler: er det bare å koble disse rett inn i phono til venstre på forrige bilde? den lille kabelen er jording? Hvor går den? Er det egentlig noe som kan gå galt? Spilleren har stått i mange år... hva bør jeg gjøre før jeg kjører en test? og har jeg alt det jeg trenger her? må jeg ha en pre-amp? (leste på et annet forum at det måtte jeg) takker for svar Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Når det er en inngang som er merket "Phono" så betyr det at det er innebygget pre-amp for platespiller. Så det er bare å koble til. Det står "GND" rett over, kan se ut som den skruen er for for å feste jordingskabelen? Det skjer ikke noe galt om denne ikke kobles til, men det kan gi støy (brum) i lyden. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 (endret) Det kalles RIAA-forsterker. Uten den vil de bli ganske absurd lyd. Du må ha en slik enten i platespilelren, forsterkeren eller en egen en i mellom. Edir: Det at det står "phono" på inngangen er ingen garanti for at den har innebygd RIAA-forsterker. Men du hører det fort på lyden hvis den ikke har det. Endret 18. desember 2013 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå