Gå til innhold

R290x vs 780 Lightning [CF / SLI]

MOO-

Anbefalte innlegg

Hei jeg har da sett litt rundt på nett, egentlig var planen å kjøpe to 780ti kort etter jul, men dette virket meget bortkastet siden jeg skal ha begge kortene jeg kjøper i vannkjøling. (Overclockes)

Men hva vil være best av:

780 Lightning x 2

eller

290x x 2

Tenker også litt på 290 siden jeg ser kortet gir mye for pengene.

Jeg vet amd kortene vil kreve litt mer strøm men med en 850 psu må det fortsatt gå fint, har ikke tatt kalkulatoren på det ennå.

Vil det være noen problemer med CF på Hk jeg har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal overklokke ville 2x 780 Classified være noe.

Knuser 290X ihvertfall. ;-)

Du kan overklokke 290x også.

Og du får Mantle med 290x.

Støy og varme bilr ikke et problem ved vannkjøling.

Jeg ville nok valgt 290x over 780 lightning, men det er et vanskeligere valg viss du vurderer 780 classy.

Og, ja hk er godt nok. Du får pci-e 3.0 8x noe som er mer enn godt nok.

Lenke til kommentar

Av det jeg har sett så er ikke 290x den største overklokkeren, selv på vann. Jeg hadde nok enten gått for 290 uten x, men mest sannsynlig hadde jeg gått for classy

Edit: med 2x classy og heftig oc og en Intel 6 kjerner, så kan til og med en 1200w PSU få virkelig kjørt seg.

Endret av Taake89
Lenke til kommentar

Jeg ville nok valgt 290x over 780 lightning, men det er et vanskeligere valg viss du vurderer 780 classy.

Nå klokker 290X ikke spesielt bra (helt greit på vann), mens 780 Classy/lightning må være noen av de beste overklokkerene jeg har sett, og ikke sjokkerende så vil valget kunne falle på disse om det er dette man ønsker.

Jeg hadde nok også gått for 780 Classified, selv om lightning burde ligge rimelig nært.

Skal man kjøre vannkjøling, men ikke overklokke noe voldsomt hadde jeg nok vurdert 290x CF. Det er billigst og best. Mens på luftkjøling så er faktisk 290x en del dyrere enn 780 Classy, da det følger med en skikkelig luftkjøler på 780 classy. Mens du må velge et kort med custom kjøler på 290x for å kunne sammenligne de to, som da koster alt for mye, og betraktelig mer enn 780 Classy.

Skal du overklokke skikkelig, så ville jeg valgt (og det endte jeg også opp med å velge) 780 Classy (eller lightning). :) Men tror nok du vil slite veldig med en puslette 850W PSU. ;)

Et enkelt 780 Classy kan nok fint trekke over 350-400W, og det uten EVBOT, og over 450-500W pr kort med. Men du kan jo kjøpe en strømmåler på clas ohlson, så ser du hvordan du belaster PSUen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Overklokket GTX 780 Classified versus 290X med OC. Enkelt valg. 780 beiser 1400MHz stabilt enkelt.

Lenke til kommentar

Det som tydeligvis har gått deg hus forbi er da at 290X ikke akkurat trenger å være på 1400MHz for å konkurrere mot et 780...

Jeg har begge to. Valley så er 1400MHz Classy (60MHz å gå på til uten EVBot) bedre enn 1250MHz R290X som ikke klarer mer. Jeg vet at Valley er håpløst Nvidia-favoriserende, men. Samme gjentar seg i 3D Mark 11, da 290X ligger bak med 800 i score maxed Out. Hvor lenge har 780 vært på markedet? 290X ref versus GTX 780 Classified er et enkelt valg, dessuten er det billigere til tider.

Endret av Sermoni
Lenke til kommentar

Jeg har begge to. Valley så er 1400MHz Classy (60MHz å gå på til uten EVBot) bedre enn 1250MHz R290X som ikke klarer mer. Jeg vet at Valley er håpløst Nvidia-favoriserende, men. Samme gjentar seg i 3D Mark 11, da 290X ligger bak med 800 i score maxed Out. Hvor lenge har 780 vært på markedet? 290X ref versus GTX 780 Classified er et enkelt valg, dessuten er det billigere til tider.

3DMark11 er noe Kepler-favoriserende også vet du, urealistisk høy shading-belastning mot liten belastning på ROPs gjør det lite sammenlignbart med spill som BF4, Far Cry 3, Arkham Origins, og lignende...

Lenke til kommentar

3DMark11 er noe Kepler-favoriserende også vet du, urealistisk høy shading-belastning mot liten belastning på ROPs gjør det lite sammenlignbart med spill som BF4, Far Cry 3, Arkham Origins, og lignende...

Referanse 290X skulle overklokket bedre. Har tilnærmet lik FPS i BF4 med dette kortet (uber BIOS) som jeg hadde med Classy på 1150 mhz. Sier tilnærmet fordi det ikke er noe vitenskapelig testing, bare observasjoner.

Det eneste som skuffer meg med 290X sålangt er at kortet blir over 90 grader i LoL, noe som er latterlig høyt mtp GPU usage. Lyden er ikke så sjenerende for min del, har kassa på gulvet og godt headset.

Lenke til kommentar

Referanse 290X skulle overklokket bedre. Har tilnærmet lik FPS i BF4 med dette kortet (uber BIOS) som jeg hadde med Classy på 1150 mhz. Sier tilnærmet fordi det ikke er noe vitenskapelig testing, bare observasjoner.

Det eneste som skuffer meg med 290X sålangt er at kortet blir over 90 grader i LoL, noe som er latterlig høyt mtp GPU usage.

Hvis du må kjøre 15% høyere frekvenser på 780 for å matche 290X i BF4 sier det jo sitt: 1200 MHz 290X bør da være ganske likt et 1380 MHz 780...

Du må huske på måten den nye Powertune fungerer: den går heller for 95C enn å justere opp viftehastigheten.

Lenke til kommentar

Hvis du må kjøre 15% høyere frekvenser på 780 for å matche 290X i BF4 sier det jo sitt: 1200 MHz 290X bør da være ganske likt et 1380 MHz 780...

Du må huske på måten den nye Powertune fungerer: den går heller for 95C enn å justere opp viftehastigheten.

Vil nok stemme det. Men et Classy på 1350 (1.25-1.3v) vil være mye kjøligere og stillere enn et R9 290X på 1200 mhz. Til lavere/omtrent samme pris. Har ikke fått mitt kort stabilt på høyere enn 1110 mhz i BF4 uansett, så uaktuell problemstilling for min del :)

Lenke til kommentar

Korrekt meg hvis jeg tar feil, men med mindre vi snakker om classy/lightning kort så har vel ikke aftermarket kort nevneverdig økt hvor langt kort kan klokkes?

Hvis det så er tilfelle så er det at du skal ha kortene på vann en større grunn til å gå for 780(ti) classy.

Ja men de kommer til å koste greit og skal man ha vannblokk på noe som allerede er 6.5-7 tusen så blir det strx 16 tusen for SLI.

Lenke til kommentar

Synes det er bare småimponerende at 780 forsatt holder så bra med i lekene, er trossalt endel eldre.

Har selv 290X i Prodigyen, og er fint nok det, men mtp at jeg betale 5400 for vannblokk med det kontra 4500 med blokk og Samsung-minne og relativt skikkelig ASIC-kvalitet, så blir det småkleint.

Jeg klarer 1280MHz best run med 290X før det velter, og blir steinvarmt.

Classyen klarer 1400MHz easy peasy, og går mye lenge hvis ønskelig, med langt lavere temperaturer og varmeutvikling.

Just my 2 cents.

Lenke til kommentar

Koster å være kar. Når man kalkulerer inn alt (må jo gjerne ha vann SLI bridge), nipler og kanskje bakplate i tillegg.

Selv kjøpte jeg heller tre stykk 780 classy for ca 14K brukt. :) + en tusings for frakt og ekstra stuff.

Ja det koster det, har Sli vannbridge fra før så det ville ikke vært noe problem, men 680 korta her er rimelig bra så det spørs om jeg venter med kjøp til litt senere i år, man kan aldri være på topp lenge men det vil ikke gi meg altfor mye ekstra, å gå til innkjøp nå som jeg egentlig trodde det ville gjøre.

Denne Sli løsninga klarer ikke alt med full AA osv, men det klarer alle spill på max i full hd ennå iallefall.

Og det blir ikke lett å selge disse med vannblokkene på.

ligger på 1306 mhz på kjernen og 7ghz på memory og det er stabilt i spilling så jeg avventer nok litt - men det er godt å få innsikt fra andre om ting man interesserer seg for.

Endret av Moozoren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...