Gå til innhold

Stuffing i kalkun

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk å for all del ikke dytte hele innsiden av kalkunen full med stuffing. Innen alt det er stekt er kalkunen tørr som f---.

Hadde jeg lagd 'stuffing' ville jeg hatt det i en ovnsform på siden. Kalkun blir best når du skjærer av beina og steker brystet for seg selv. Lårene tar mye lenger tid.

Kast også den røde greia som er dyttet inn i brystet. Når den popper ut er bordplata du skal spise på saftigere enn kjøttet. Stek brystet til kjernen når ca 58 grader og hvil i 30 minutter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Si gjerne i fra når du linker direkte til en video. Burde sikkert forstått det ut fra nettadressen, men... Alt i alt takker jeg deg, siden programmet er svært underholdende på flere måter. Blant annet Ingrid Espelid som snakker engelsk... ("And do you have put more garlic inside... ehm, under the skin")

Tips til stuffing: svisker, eplebiter, klementiner, brød oppbløtt i fløte. Blandes med de oppskårne innvollene av kalkunen, som ligger i en plastpose inne i kalkunen. (Dersom det er en hel kalkun). Hvis det er en hel kalkun og man har beregnet for lite tid, kan det være svært vanskelig å få kjempet plastposen med innvollene ut av kalkunen, slik at plastposen kan fjernes.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kast også den røde greia som er dyttet inn i brystet. Når den popper ut er bordplata du skal spise på saftigere enn kjøttet. Stek brystet til kjernen når ca 58 grader og hvil i 30 minutter.

er ikke 58 grader litt i minste laget? Skeptisk til "svak rosa" innenfor hvitt kjøtt.

Lenke til kommentar

er ikke 58 grader litt i minste laget? Skeptisk til "svak rosa" innenfor hvitt kjøtt.

Om du leser deg opp på salmonella på steder som ikke har blitt gjennomsyra av overdreven, gammeldags propaganda, så vil du finne ut at det faktisk ikke er nødvendig å steke kalkun til 80c for at du ikke skal dø av salmonella. Jeg har spist rosa fjærkre mange ganger og jeg har ikke dævva enda. Jeg sousvidet mine kalkunbryst på 59c til julaften.

Skulle du steke brystet på den tradisjonelle måten i ovnen så vil brystet kanskje gå opp 5 grader mens det hviler uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...