Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Citroën C5, 2009. Bomtur eller mye for pengene?


OscarMike1

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har kikket litt på Citroën C5, rundt 2009 modell med +/- 50.000 km. Har ikke behov for noe kraftig motoralternativ, så ikke noe problem med motor på 1,6 eller 1,8.

 

Franske biler har jo et rykte, men samtidig har C5'en fått gode testresultater. Komfortabel, god kvalitet, mye utstyr, og siden ryktet er hva det er, gunstig i pris pga prisfall.

 

Skal prøvekjørte en av disse snart, og lurer på om det er noe jeg burde kikke etter? Rust, slitasje, alt som ikke bør følge med en 4 år gammel bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en bekjent som kjører drosje med tredje C5-en nå. "Null hull", sier han, uten at jeg vet noe særlig mer enn det. Annet enn at bilene hans triller store deler av døgnet. Ser han blir litt rød-blå i fjeset når jeg spurte han om hans mening om det lokale Citroen-verkstedet (Bergen sør), men det er lokale forhold...

Nå kjenner jeg bare 1.6-dieselen i 90HK utgave og som e-Hdi (start-stopp, etc) og kun etter 4.000KM, men så langt er jeg godt imponert. Her har franskmennene laget noe virkelig bra.

Lenke til kommentar

Kjørte en Citroën C5 2010 for et par somre siden på langtur. På etappen så var det blant annet typisk norsk vei med vinterherjet asfalt og litt grusveier. Bilen fikk kjørt seg.

 

Jeg kjørte en stasjonsvogn og bilen var fullastet. Det er fryktelig lite å gå på når det gjelder fjæringen, den bunnet hele tiden sammenlignet med tyske stasjonsvogner uten nivåreg. Det var mye skrangling til å være en bil som nesten var helt ny og hadde gått lite, og plastikk-følelsen var enorm. Det eneste som var litt positivt var motoren, hvis du klarer å holde ut med undermotoriserte saker.

 

Dette er kun min personlig erfaring, men den bør gi deg en pekepinn på hvor elendig kvalitet det er på denne bilen. Og som Fikse skriver, så antar jeg at Fikse's bekjent har kranglet med nevnte Citroën-verksted på garantisaker da det sikkert har en del tull (selvfølgelig på garanti) og at det derfor kan være litt stressfylt å begi seg ut på verkstedkrangling om verkstedet ikke ønsker å yte service. Men nå er dette også fullstendig gjetning fra min side og jeg tar sikkert helt feil, det er sikkert derfor Fikse's bekjent er skikkelig kompis med sitt verksted.

 

Du får som regel det du betaler for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt råd er enkelt, styr unna.

De C5ene jeg har vært borti har hatt nivåregulering, og de greiene der ryker i et sett, regninga er stor og bilen kan ikke kjøres med defekt nivåregulering.

 

At det virker som den er skrudd sammen av en bavian på speed gjør det heller ikke bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjørte en Citroën C5 2010 for et par somre siden på langtur. På etappen så var det blant annet typisk norsk vei med vinterherjet asfalt og litt grusveier. Bilen fikk kjørt seg.

 

Jeg kjørte en stasjonsvogn og bilen var fullastet. Det er fryktelig lite å gå på når det gjelder fjæringen, den bunnet hele tiden sammenlignet med tyske stasjonsvogner uten nivåreg. Det var mye skrangling til å være en bil som nesten var helt ny og hadde gått lite, og plastikk-følelsen var enorm. Det eneste som var litt positivt var motoren, hvis du klarer å holde ut med undermotoriserte saker.

 

Dette er kun min personlig erfaring, men den bør gi deg en pekepinn på hvor elendig kvalitet det er på denne bilen. Og som Fikse skriver, så antar jeg at Fikse's bekjent har kranglet med nevnte Citroën-verksted på garantisaker da det sikkert har en del tull (selvfølgelig på garanti) og at det derfor kan være litt stressfylt å begi seg ut på verkstedkrangling om verkstedet ikke ønsker å yte service. Men nå er dette også fullstendig gjetning fra min side og jeg tar sikkert helt feil, det er sikkert derfor Fikse's bekjent er skikkelig kompis med sitt verksted.

 

Du får som regel det du betaler for.

Som jeg forsto han var han i det store og hele godt fornøyd med bilen i seg selv, mens du gjetter helt riktig, han var fint lite imponert over forhandlers unnvikende svar på reklamasjon/garanti. En drosjeeier er jo lite tjent med et verksted som ikke fikser opp i feil, eller bruker lang tid på å fikse feil, uansett hvem som skal betale gildet.

Lenke til kommentar

Nivåreguleringen på nyere C5, er det fremdeles hydraulikk-basert, lik det som er brukt på CX/XM/Xantia? I så fall synes jeg det høres rart ut om det ikke funker. Ikke at jeg betviler det, men jeg skjønner ikke hvorfor de skulle finne på å rote med dette, når dette er et system som har vært velfungerende i så mange år...

Lenke til kommentar

Nivåreguleringen på nyere C5, er det fremdeles hydraulikk-basert, lik det som er brukt på CX/XM/Xantia? I så fall synes jeg det høres rart ut om det ikke funker. Ikke at jeg betviler det, men jeg skjønner ikke hvorfor de skulle finne på å rote med dette, når dette er et system som har vært velfungerende i så mange år...

 

Du mener ikke helt alvorlig at du anser hydraulikken for å være velfungerende?

 

Du vet hva de sier om disse bilene?

Hvis det ikke er oljespor etter bilen er det fordi den er tom for hydraulikkolje..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det ikke vanlig fjæring på de med minste motorer fra 1.6 til 1.8? Les om bilen på dinside, honest john etc, men viktisk av allt er å prøvekjøre bilen. Jeg var selv på prøvekjøring av en C5 1.6 diesel og det ble ikke noe kjøp. Jeg synes den var allt for myk og dvask samt interiøret virket for cheezy med aflakkende aluminiumsdekor. Ikke ble det bedre av at justeringsarmen til sete røyk og en plastplate under bilen datt halveis av under prøvekjøring, men det kan bare ha vært max uflax og ett slitent eksemplar. Nå i ettertid har jeg kjøpt meg Toyota Camry 4gen som også er veldig myk i fjærer og understell , men ikke på samme måte som C5. Hadde C5 vært tightere hadde jeg nok kjøpt den pga flott dieselmotor, ncap score og enorm plass til rimelig penge. C5 modellen som kom etter er en helt annen affære..

 

EDIT:

Beklager, jeg trodde den nye kom i 2010- jeg husket feil. Den C5 jeg prøvde var forige modell, den TS nå titter på er den jeg siklet på, men som var utenfor mitt prisområde. 2009 modellen har jeg ikke prøvekjørt, men sett på og prøvesittet hvorpå jeg fikk ett godt kvalitetsinntrykk av interiør. Eksteriørmessig står den heller ikke tilbake for noe både som sedan og stv.

Endret av sjellbjarne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du mener ikke helt alvorlig at du anser hydraulikken for å være velfungerende?

 

Du vet hva de sier om disse bilene?

Hvis det ikke er oljespor etter bilen er det fordi den er tom for hydraulikkolje..

 

Hva "de" sier er vel ikke særlig relevant, er det vel? Hydraulikken til Citroën har ikke vært spesielt feilutsatt de siste 30 årene, det er bare paranoid vrøvl fra folk som ikke vet hva de snakker om og av en eller annen grunn synes det er fornuftig å forsterke rykter og gamle "sannheter".

 

Toyota og VAG sender fra seg motorer som mister opptil en liter motorolje pr 100 kjørte mil, uten at det får folk til å slutte å kjøpe bilene. Jeg har tre kompiser med Passat fra rundt 2000, som har gått i overkant av 200k km. Alle er nå må sitt tredje sett opphengsforinger, fordi VW ikke har greid å produsere et hjuloppheng som holder i mer enn 100k km. Enkelte Opeler har dratt av reg.reima etter 60.000 km og har senere fått nedjustert skiftintervallet pga dårlig kvalitet, men ettersom Opel ikke er fransk er det liksom ikke noe dårlig rykte å bygge opp under.

 

Til TS: Kudos for å gå litt utenfor mainstream, jeg synes du skal prøvekjøre, og kjøpe hvis du liker bilen. 1.6 HDI-motoren er en fantastisk maskin, den eneste grunnen til å finne noe med større motor er at man da får komforten fra den velfungerende hydraulikken.

Ja, bilen er litt annerledes, noen liker det, andre liker det ikke, og det er helt fair. Men å forsøke å snike seg til å forsterke sine egne subjektive meninger med løst funderte "de sier" tjener ikke til noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for irettesetting folkens. Min feil og svært villedende av meg å gi råd om modellen før den TS ser på. Og til dsgf må jeg få lov til å si at det ikke helt stemmer at Opel ikke har fått svi for feilene på bilene sine. Riktignok er det flere Opelfans enn Frankofile, men det er ett ganske frynsete rykte Opel har blandt menigmann. Opel og Renault har mye å bevise før de når opp til resten av bilverdenen. Den jeg synes har ett mest ufortjent godt rykte er Mercedes. Man får høre at Mercedes går evig og er bygget som en tanks, men man glemmer å fortelle at det koster det hvite ut av øya å holde den på veien "evig" da de rett og slett ikke er bygget som en tanks. Skoda har rykte på seg å være så bra og billige å eie, men det stemmer ikke i så stor grad heller. De er billigere enn VW, men koster det samme i deler og service og har de samme feilene som andre VAG produkter.

Synes TS skal prøve bilen og ta ett standpunkt da. Feil, servicepriser,delepriser er ganske likt mellom merkene nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nivåreguleringen på nyere C5, er det fremdeles hydraulikk-basert, lik det som er brukt på CX/XM/Xantia? I så fall synes jeg det høres rart ut om det ikke funker. Ikke at jeg betviler det, men jeg skjønner ikke hvorfor de skulle finne på å rote med dette, når dette er et system som har vært velfungerende i så mange år...

 

Citroen har nok blitt en god del mer "mainstream" enn de var i gode gamle DS, GS, CX-dager, men de har vel ikke akkurat hatt en "If it ain't broke, don't fix it" -tilnærming til tekniske løsninger. Jeg ville ikke blitt sjokkert om de endret noe velfungerende. :closedeyes: Såvidt jeg vet er grunnprinsippet fortsatt likt, men tror det har kommet til ganske mye elektronikk som ikke var der på de gamle.

 

Selv var jeg borti noe "svetting", med hadde ellers ingen problemer med hydraulikk på de jeg har eid på 90-tallet. Det er unektelig et ekstra system som kan feile (akkurat som nivåreg/luftfjøring er det på BMW, Audi, Mercedes, etc), men jeg kunne ikke tenkt meg en Citroen uten dette.

 

Ellers må jeg si meg enig med sjellbjarne vedrørende Opel. Citroen har alltid hatt et dårlig rykte, mens det vrimlet av Opel for noen år siden. Idag er Opel såvidt jeg kan se neste borte fra det norske markedet.

Lenke til kommentar

En teori til som kan ha gjort at Citroën får ekstra dårlig rykte er at bilene synker fort i verdi. Det gjør bruktbilene billige, som igjen gjør at de blir kjøpt av folk med dårlig råd, som igjen ikke har råd til vanlig service og vedlikehold og som dermed gjør at mange av bruktbilene feiler hardt når de blir noen år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Varianten jeg vurderer er 1,6 diesel, manuell med xenon (svingbare) og litt annet diverse.

 

Kjører 2003 3 - serie på privaten, og en splitter ny E - klasse på jobb, så om C5'en er midt mellom de to i kjørekomfort er jeg fornøyd med den delen ihvertfall.

 

Det er et et par ting jeg liker ved C5'en, feks at "rattøya" står i ro selv om man svinger på rattet. Dvs at alle knapper er på samme sted uansett. Er vel et par andre ting hvor Citroen skiller seg ut og, uten at det er helt håpløse løsninger.

Lenke til kommentar

Det er en del forskjeller fra Xantia/XM på 90-tallet og til C5 og C6 på 2000-tallet. Hovedprinsippet med gassfylte kuler og olje som settes under trykk er likt, men det benyttes annen olje (LDS) i stedet for den grønne LHM. Nytt var det også at hydraulikken bare benyttes til fjæringssystemet, det er altså konvensjonelle bremser og servostyring (hydraulisk clutch har vært separat hele tiden).

 

Dette er i all hovedsak likt på alle utgaver av C5 med hydraulikk, men det har vært noen forskjeller internt, (hydractive 3/3+)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...