Haugalandet Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Hei! Begynne med å si at jeg er ny på nettverk, men har prøvd å lese meg opp, men pga en del problemer vil jeg sjekke med dere før jeg går videre. Kort versjonen: Kan jeg ha en kablet router eller 3 lags switch før en trådløs router? Har lest litt og tror det går, men vil ikke ha IP konflikt og andre problemer. Lang versjonen: Bor i ett hus med 3 etasjer. Har Altibox med 1 internettutgang i en bod i kjeller. Har tidligere hatt en switch der, og ført kabel til kontor i kjeller og opp på loftet. Har ikke fått til kablet nett på loftet (med nettverks spiller og PS3) fordi har trudd jeg har koblet feil i boks eller kabel, (selv om jeg er nøyen med slikt...), og derfor brukt det trådløse nettet der også. (nå vet jeg hvorfor det ikke fungerte, står lenger nede...) Har hatt trådløs router (D-Link) på kontor i kjelleren, og det har vært svak dekning på loftet. Når jeg pusset opp hovedetasjen, rutet jeg om eksisterende trekkerør for coaks TV kabel til bod på loftet. (Trakk 2 cat5 kabler, en for TV og en for Internett i denne kabelen) Fra loftsbod førte jeg mange nye trekkerør til diverse rom i hele huset både for TV og internett. (Eneste skjult trekkerør fra kjeller og opp, var dette trekkerøret, så andre muligheter var det ikke for å fordele TV og internettsignal med cat5). Trådløs internett og flere PCer på kontor har fungert bra, men litt dårlig dekning på loft. Men, problemet startet når jeg flyttet på routeren... Via switch i bod kjeller, switch bod på loft, og ny router ASUS RT-AC68U plasser midt i hovedetasjen, fikk jeg bare ustabilt nett, og ikke Internett på kablet nett i kjeller. (denne fikk signal fra Altibox modem, switch bod, switch kontor. Fikk IP konflikt og andre feilmeldinger. DHCP eller noe slikt. Leste på nettet og bytte på krysset og ikke krysset kabler (selv om switchene, som forøvrig er billig switcher fra Netgear og D-link skal takle slikt...). Prøvde uten switch på kontor, skiftet på switcher. Trykket ipconfig/release/renew, men Ingenting hjalp. Etter mye googling så sto det en lur plass at switcher ikke deler ut IP adresser, kun routere.... OK, da vet jeg feilen. Etter å ha lest litt til, så ser det ut som jeg kan ha lag 3 switch i kjellerbod, så switcher i loftsbod og kontor, får så å ha trådløs router i hovedetasjen... Stemmer dette? Hvis så, er dette en god kandidat? (eneste jeg har funnet til en OK pris). NETGEAR ProSafe Smart Switch 8P gigabit http://www.komplett.no/netgear-prosafe-smart-switch-8p-gigabit/338188#!tab:info Eller bør jeg ha en kablet router i kjellerbod istedenfor?.Men finner ikke det, kun trådløse routere. (Fant en, men den støttet bare 10/100, ikke 1000). Vil helst ikke ha trådløs router i kjellerbod, og så ny trådløs router i hovedetasjen. Vil heller ikke bruke repeater, da jeg har lagt opp til kablet nett, og vil bruke det der jeg kan. Håper dere kan svare meg. Mvh Haugalandet Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Jeg kunne tenkt meg en tegning her, men generelt skal du i et normalt hjem kun ha én router. Du kan ha flere såkalte trådløse routere, men bør ikke bruke dem som routere (de inneholder også mye annen funksjonalitet, for eksempel switch, trådløst aksesspunkt og DHCP-server, sistnevnte deler ut IP-adresser). Lag 3-switch? Nei. Glem det. Og glem kryssede nettverkskabler. Én router. Det vil si boksen fra Altibox om den kan brukes som router (jeg kjenner ikke så godt til Altibox, spør dem direkte), din nåværende router eller eventuelt din gamle eller en ny router. Men kjør kun én av dem som router. Om nødvendig, unngå å bruke WAN-porten - men ellers sett gjerne i annet modus. Har du IP-konflikt, har du trolig flere DHCP-servere. Du skal også kun ha én av disse. Den enheten du bruker som router er grensen for ditt private nettverk. Alle enheter som skal kobles til, inkludert PC-er, switcher og trådløse aksesspunkt, skal bak denne. Hvor du plasserer routeren er opp til deg, men ha det i bakhodet. Teknisk sett kan du ha switch mellom modem og router, hvis disse er to separate enheter, men siden du skal ha kun én router er dette vanligvis helt unødvendig. Lenke til kommentar
Haugalandet Skrevet 17. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2013 Takker for svar. Har lagt ved 2 bilder, som viser oppsettet nå, og slik jeg vil ha det. Ved oppsett "Trådløs router kjeller" så fungerer ikke kablet nett i hovedetasje eller loft. Setter jeg inn PC der, så får jeg IP konflikt. Ved oppsett " Trådløs router i hovedetasjen" så fungerer kun trådløst nett, ingenting kablet. Ønsker som sakt å ha trådløs router i hovedetasjen, men da ser det ut som jeg må vi en boks som fordeler signalene i kjellerbod, og loftsbod... Hvorfor ikke 3 lags switch? Kanskje løsningen er å ha trådløs router i kjellerbod, switcher fra den til kjeller og loft, og så ha repeater på det trådløse nettet? Kan nevne at fra loftsbod, så har jeg trekkerør til 8 rom, noen med flere trekkerør til samme rom. Totalt ca 16 faste punkter... Trådløs router kjeller.pdf Trådløs router hovedetasje.pdf Lenke til kommentar
Haugalandet Skrevet 17. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2013 Jeg kunne tenkt meg en tegning her, men generelt skal du i et normalt hjem kun ha én router. Du kan ha flere såkalte trådløse routere, men bør ikke bruke dem som routere (de inneholder også mye annen funksjonalitet, for eksempel switch, trådløst aksesspunkt og DHCP-server, sistnevnte deler ut IP-adresser). Lag 3-switch? Nei. Glem det. Og glem kryssede nettverkskabler. Én router. Det vil si boksen fra Altibox om den kan brukes som router (jeg kjenner ikke så godt til Altibox, spør dem direkte), din nåværende router eller eventuelt din gamle eller en ny router. Men kjør kun én av dem som router. Om nødvendig, unngå å bruke WAN-porten - men ellers sett gjerne i annet modus. Har du IP-konflikt, har du trolig flere DHCP-servere. Du skal også kun ha én av disse. Den enheten du bruker som router er grensen for ditt private nettverk. Alle enheter som skal kobles til, inkludert PC-er, switcher og trådløse aksesspunkt, skal bak denne. Hvor du plasserer routeren er opp til deg, men ha det i bakhodet. Teknisk sett kan du ha switch mellom modem og router, hvis disse er to separate enheter, men siden du skal ha kun én router er dette vanligvis helt unødvendig. Prøver å fordøyde det du har skrevet, da dette er ukjent landskap for meg... Sett litt på Altibox sine hjemmesider, og finner ikke min boks der. Jeg har ikke trådløs nettverk i min boks (hjemmesentral), og kun 1 internett utgang. Kan høre med dem om å bruke den som router.. Mener du at jeg kan bruke den ene trådløse ruteren (gamle D-link) som router uten at den trådløse funksjonaliteten er i bruk? Men at dette allikevel ikke er å anbefale, da jeg setter opp den nye routeren lenger bak i systemet? Se litt på tegningene på svaret over, og forhåpenligvis hjelp meg litt til Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Jeg anbefaler at du setter Asus routeren din i hovedetasjen din (la den stå der den står, med andre ord) og bridger hjemmesentralen fra Altibox, da den suger... Koble kabelen mellom disse to i WAN porten på Asusen... Kan godt gå i trekkrørene dine, bare det ikke er noen andre enheter i mellom de to... Fra Asusen kobler du til alt annet du har... Lag 3 switch handler kun om funksjonalitet, som hovedsaklig VLAN routing, så bare glem det... Trenger du flere porter for kabling, så bare skaff deg helt vanlig "dum"-switch.. Fysiske plassering av bokser er ikke viktig, det som teller, er den logiske sammen koblingen mellom dem etter type - Modem (Hjemmesentralen i ditt tilfelle) -> Router (Asusen) -> Switch(er)/aksesspunkter/PC'er o.l.... Trenger du å utvide dekningen på den trådløse biten, så kan du bruke en eller flere andre routere, men da MÅ du skru av DHCP serveren på LAN siden i disse, eventuelt bridge/sette dem i AP modus hvis de har det valget... Kobles da i LAN port (hovedrouteren er den eneste som skal bruke WAN porten!). Er egentlig så veldig mye mer fantastisk enn dette... Bare koble etter hierarkistrukturen, and you will be fine... Lenke til kommentar
Haugalandet Skrevet 17. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2013 Jeg anbefaler at du setter Asus routeren din i hovedetasjen din (la den stå der den står, med andre ord) og bridger hjemmesentralen fra Altibox, da den suger... Koble kabelen mellom disse to i WAN porten på Asusen... Kan godt gå i trekkrørene dine, bare det ikke er noen andre enheter i mellom de to... Pr nå, har jeg trådløs router i kjellerbod, med fordeling til switch i kontor kjeller og loftsbod med switcher som fordeler videre. Det fungerer, men dekningen er jo ikke bra nok på loftet... Satt den opp slikt i dag, da det er eneste måten jeg kan ha kablet nett spredning fant jeg ut. Men vil jo som sagt da den en annen plass Når jeg kjøpte denne dyre nye ASUSen, så var det jo får å ha god (super) dekning i hele huset. Synd da å måtte parkere den i en kjellerbod Problemet med å ha routeren i hovedetasjen er at da må jeg ha en nettverkskabel fra kjellerbod, gjennom hovedetasjen, ut i loftsbod, og ned til hall hovedetasje. Bør gå, men, jeg har allerede 2 nettverkskabler fra kjellerbod til loft i det trekkerøret. En for internett, og en for TV signaler. Vil ha kablet nett i kjeller, da jeg har flere PCer, og NAS disk der. Så da må jeg ha totalt 3 nettverkskabler fra loft til kjeller i samme 16mm rør. 1 opp internett til router, 1 opp TV signaler, 1 ned internett tilbake til kjeller. Tror ikke jeg får det til med 3 nettverkskabler i 16mm trekkerør for så lang avstand. Fra Asusen kobler du til alt annet du har... Lag 3 switch handler kun om funksjonalitet, som hovedsaklig VLAN routing, så bare glem det... Trenger du flere porter for kabling, så bare skaff deg helt vanlig "dum"-switch.. Ok, lag 3 switch er uaktuelt Fysiske plassering av bokser er ikke viktig, det som teller, er den logiske sammen koblingen mellom dem etter type - Modem (Hjemmesentralen i ditt tilfelle) -> Router (Asusen) -> Switch(er)/aksesspunkter/PC'er o.l.... Ja, det var slik jeg forstå det til slutt også. Fikk bare ikke plassert routeren der jeg ville, så lurte på om jeg kunne ha en router som ikke er trådløs etter Altibox modemet, og la den være "sjef". Ikke ASUS 68en lenger ned i systemet... Trenger du å utvide dekningen på den trådløse biten, så kan du bruke en eller flere andre routere, men da MÅ du skru av DHCP serveren på LAN siden i disse, eventuelt bridge/sette dem i AP modus hvis de har det valget... Kobles da i LAN port (hovedrouteren er den eneste som skal bruke WAN porten!). Så jeg kan ha den nye ASUS trådløse routeren i kjellerbod, og sette opp D-link routeren i hovedetasjen for å utvide dekningen? Men da må jeg skru av DHCP serveren.... Kan jo bli gøy å prøve på... Og ikke vet jeg hva bridge/sette dem i AP modus er heller... Anntar det bør gå. Er ikke så gammel router. D-link DIR655. Er egentlig så veldig mye mer fantastisk enn dette... Bare koble etter hierarkistrukturen, and you will be fine... Takk for at dere tar dere tid til å svare. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 (endret) Du får f.... ikke lov til å plassere Asusen i en kjellerbod! Glem det! Det er en knallgod router og "MÅ" brukes som hovedrouter til både kablet nett og WiFi nett.... Siden du har den routeren, så skal du også kunne kaste hjemmesentralen til Altibox veggemellom, og koble Asusen rett på kabelen fra mediakonverteren - regner med du har det, eller har hjemmesentralen innebygd konverter? Konverteren er en liten boks som fiberkabelen er koblet til, og som gjør om signalet til vanlig ethernet som videre er koblet til hjemmesentralen med ethernetkabel... Asusen støtter IPTV, så du kan sette opp dette selv i den.. En kabel fra HS til Asusen (Internett (WAN porten på Asusen)), 1 kabel fra Asusen til kjellerboden, hvor du kan ha en vanlig dum-switch som du kobler PC'er og annet utstyr til.. Til loftet, så kan du også klare deg med kabel... Koble 2 kabler fra Asusen til en annen dum-switch som du kan ha sammen med Asusen, og dra 1 kabel fra switchen til loftet, der du terminerer kabelen i en tredje dum-switch... Grunnen til dette, er at IPTV går på et annet VLAN enn vanlig nettrafikk, og dum-switchene skiller ikke på VLAN, så all trafikk vil gå over kabelen mellom dem... Også, grunnen til at du må koble til 2 kabler til switchen ved Asusen, er at du velger hvilke(n) port(er) som skal dedikeres til IPTV.. Så ut fra Asusen må du ha en kabel for vanlig nettrafikk og en for IPTV.. Så sånn sett, så er det likt som i HS'en ti Altibox... En annen løsning du kan velge for nett i kjelleren, er å kjøpe en AC68 til, eventuelt en AC66, og sette opp denne som mediabridge.. Da vil den fungere som en repeater, men den kjører på AC standarden og du vil ha 1,3Gbit/s mellom dem! Da trenger du ikke å kable til kjelleren i det hele tatt..... Tar forbehold om feil, da det var mye info i innleggene dine, og det er relativt sent på kvelden, så hukommelsen og fokuset er ikke helt på topp lenger...... EDIT: Lagt til bilde Endret 17. desember 2013 av _Christian_N Lenke til kommentar
Haugalandet Skrevet 19. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2013 (endret) Takker for svar. Er enig at det er dumt å ha den gode AC68'ern i en kjellerboden, men ser nå ikke så mange andre løsninger. Og slik jeg har det nå er ikke bra. Dårlig dekning Har sett litt på dette, og tror ikke din plan går opp. Min Altbox hjemmesentral har alt i ett. Muligens det er en av de første som kom (uten trådløst nett) og her går fiberkabelen rett i hjemmesentralen, og den skiller ut TV, internett og telefon. Så tror ikke jeg kan skille internetten fra hjemmesentralen. Da må jeg skru opp boksen og ha peiling på hva jeg gjør, og det har eg ikke. Lodding/koble om... Altibox hjemmesentral står i kjellerbod. Går 2 Cat5 kabler opp til loft. 1 for internett og 1 for TV. Tror ikke eg greier å trekke 3 kabler i det trekkerøret. Hvis så, kunne eg trekt videre ned fra loft og til hovedetasjen. Altså en lang kabel fra kjellerbod -> loftsbod ->hovedetasje. Der AC68 blir plassert. Så en kabel samme ruten tilbake får å ha kablet nett i kjelleren. Så lenge jeg er nødt til å ha AC68 som hovedrouter, og jeg ikke kan skifte plassering, så tror jeg at jeg går for det siste du skriver. Kjøpe en AC68 til.... Er det vanskelig å sette den (eventuelt) nye AC68 som mediabridge? Vil internettsignalene være bedre dekket med 2 stk? Kanskje dumt spørsmål, men la meg forklare. Si at jeg nå har 20% dekning i ett rom med 1 AC68. Og ved annen plassering av router, så har jeg 60% dekning. Vil jeg da ha mer enn 60% dekning ved bruk av begge 2 sammen? Takker for svar så langt, og håper du/dere har tid til å svare. Sitter litt langt inne å kjøpe 1 AC68 til, men er det det som må til, så tror jeg at jeg gjør det. Liker å ha ting skikkelig... Endret 19. desember 2013 av Haugalandet Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 (endret) Har sett litt på dette, og tror ikke din plan går opp. Min Altbox hjemmesentral har alt i ett. Muligens det er en av de første som kom (uten trådløst nett) og her går fiberkabelen rett i hjemmesentralen, og den skiller ut TV, internett og telefon. Så tror ikke jeg kan skille internetten fra hjemmesentralen. Jo, det er jo akkurat det jeg skrev i forrige post..... Greit, du har ikke mediakonverter, men det kan du lett skaffe deg... Ta en titt HER.. Du trenger egentlig ikke å bry deg om noe annet enn at den burde støtte 1000Mbit/s.. Da kan du som sagt fjerne hjemmesentralen og bare bruke Asusen, som du kan plassere hvor du vil.. Eller så bare bridger du hjemmesentralen og dropper konverteren.. I praksis så blir det det samme.. Hjemmesentralen blir da "mediakonverteren", essensielt... Asusen støtter IPTV, så du kan sette opp dette selv i den.. Altibox hjemmesentral står i kjellerbod. Går 2 Cat5 kabler opp til loft. 1 for internett og 1 for TV. Tror ikke eg greier å trekke 3 kabler i det trekkerøret. Hvis så, kunne eg trekt videre ned fra loft og til hovedetasjen. Altså en lang kabel fra kjellerbod -> loftsbod ->hovedetasje. Der AC68 blir plassert. Så en kabel samme ruten tilbake får å ha kablet nett i kjelleren. Igjen, som jeg har poengtert, du trenger da kun 1 kabel - fra mediakonverteren - til Asusen.. Du kan fjerne de andre kablene som går fra kjellerboden.. Så altså, en kabel fra kjellerboden til Asusen som står i hovedetasjen, som også da blir ditt nye knutepunkt og "hjemmesentral".. Kan glemme alt det andre i/med kjelleboden din...... Videre herfra, så er det bare å følge oppsettet jeg ga deg i forrige post... Skal du droppe kabling da til PCene og NAS etc i kjelleren din, så kan du skaffe en AC68 til, eller en AC66 til halv pris, som sagt.... Og nei, det skal ikke være noe kunst å sette opp mediabroen mellom disse.... Har ikke gjort det selv, FYI, men du velger bare det alternativet i menyen på AC-router nr. 2 og da skal det komme opp en ny side, der du velger hvilket nettverk du vil koble deg opp mot, og må legge inn krypteringspassordet ditt og sånt... Signalet vil jo selvfølgelig bli bedre, du får jo da to kilder som sender og mottar... Endret 19. desember 2013 av _Christian_N Lenke til kommentar
Haugalandet Skrevet 20. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2013 (endret) Hei! Igjen takk for svar. Tror jeg har løsningen nå. - Vil ikke kjøpe meg mediakonverter. Pga har ikke lyst til å tukle med hjemmesentralen. Hvis noe skal gjøres med den, så vil jeg at leverandøren, Haugaland Kraft, skal ha ansvar for service/oppfølging/oppgradering. Og selv om min router støtter IPTV så føler jeg meg ikke konfortabel med uprøvd mark - Hjemmesentralen har nå 2 TV utganger. En kabel er trukket til kjellerstue, en kabel er trukket til loft (i nevnte trekkerør som går igjen i denne tråden ) og via switvh der så fordeles signalet til flere rom, og alt fungerer som det skal. - Hjemmesentralen har telefonkontakt som er i bruk. Alt funker. - Aldri opplevd at hjemmesentralen er dårlig... TV/telefon og internett fungerer som det skal. Mitt kablet 1000mbit/s funker som det skal. (selv om det ikke har noe med hjemmesentralen å gjøre). - Hvis jeg kjøper mediakonverter og trekker kabel til hovedetasjen, så må de uansett gå tre kabler i nevnte rør. Internett opp og ned, TV opp eller ned. Mediakonverter koster også penger, så da legger jeg heller til litt og kjøper ny router. - Fikk til å trekke 3 Cat 5 kabler i trekkerør mellom kjellerbod og kontor. (kort avstand uten bend). Setter nå opp Asus 68 på kontor, der jeg hadde D-linken før, og har faktisk bedre signal i huset nå enn ved plassering i bod. I dette røret går det nå 1 TV signal (Direkte fra bod, via boks i vegg kontor, og til kjellerstue, bruker samme trekkerør og bokser som kabel TV gikk i før). I tillegg går det internett kabel frem og tilbake. Retur kabelen går direkte opp til loft, der switcher deler resten til huset. Har også da 2 cat5 kabler videre fra kontor til kjellerstue. En for internett, og en for nevnte TV signal. Med denne løsningen greier jeg å ha kablet nett til 2 forskjellige plasser i stue og loftstue, i kjellerstue, hall, og alle soverommenen samt kontor. Så da greier jeg å få alt til å gå opp. Så da har jeg skjult nettverk i trekkerør til de fleste rom i ett hus fra 88 uten flesteparten av disse rørene i utgangspunktet. Har trukket mye rør underveis ved oppussing, samt brukt knevegger og lurt det til der jeg må. - Kjøper meg en ny router (66 eller 68) og setter denne opp som Media Bridge som vist på tegningen din. Kjenner igjen bilde fra min AC68, så dette skal jeg nok greie. - Med 2 AC68 i huset, så bør dekningen være bra Synd jeg må påkoste ny router, men for meg virker det ut som den beste løsningen. - Har fått svar på det jeg startet tråden med, og takker for all hjelp Har lært mye nytt - Høres ikke dette fornuftig ut? - Og hvis du kan gi en kort (forklarlig) beskrivelse på forskjell mellom repeater og Media Bridge så hadde jeg satt pris på det. Skal uansett sette den opp som Media Brigde, siden du annbefaler det - Igjen, tusen takk for all hjelp. Da kjøpte jeg ihvertfall ikke kablet router eller lag 3 switch (og plasserte i bod) som jeg startet tråden med Mvh Haugalandet Endret 20. desember 2013 av Haugalandet Lenke til kommentar
Haugalandet Skrevet 20. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2013 (endret) Her er bilde av spredenettet mitt på loftet (både for TV og internett). Er egentlig ikke en bod, men i en knevegg. I flere av rørene går det dobbelt sett med kabler. Fikk lagt opp dette etter at jeg rev tak i hall, kjøkken og stue samtidig. Endret 20. desember 2013 av Haugalandet Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 (endret) - Høres ikke dette fornuftig ut? Whatever floats your boat.... Funker det for deg, så er det det viktigste og det beste.... Men fremdeles, etter hvordan jeg ser for meg opplegget ditt, og etter hva jeg har skjønt, så mener jeg likevel at du kabler unødig og fint kan kvitte deg med et par stykk.... Men, som sagt, funker det for det, så drit i alt annet! MEN, en annen ting jeg har delvis glemt... Har du bridget hjemmesentralen din i utgangspunktet? Det *MÅ* du gjøre strengt tatt uansett....(!) Ellers får du dobbel NATing og portforwarding blir veldig mye vanskeligere, når man ikke har så veldig god peil, no offence! Sett den i bridge og sett kabelen mellom HS og Asusen i WAN porten til Asusen.. Verifiser at du får en offentlig IP adresse i Asusen.... Mediabridge og repeater er i bunn og grunn det samme... Men MB funker bare mellom AC Asus (Usikker på om det kun er mellom Asus routere, eller om det går uavhengig av merke, bare det er AC) routere... Men MB bruker AC båndet, så du vil få en link på ca 1,3Gbit/s på linken mellom dem, så overføringer vil jo gå unna med top speed PS: Kom forresten over denne for litt siden.... Ta deg en titt og vurder den i stedet.... Endret 20. desember 2013 av _Christian_N Lenke til kommentar
Haugalandet Skrevet 20. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2013 (endret) Hei igjen, kompis hehe Ok, ett par ting, jeg skjønner ikke hvordan jeg har får mye kabler når jeg skal ha kablet internett, og kablet TV signaler i både kjeller og loft, men, men. Mulig noe jeg ikke skjønner. Ble litt usikker på det du skrev om at hjemmesentralen min måtte Bridges. Dette ifht portforward og slikt. Ringte kundesenter til Altibox, og fikk der en hyggelig nyhet: Jeg har den gamle, gode hjemmesentralen. Den hadde ingen elektronikk, slapp bare alt igjennom. Reint acess modem. Var ingen router innebygd, og da heller ikke noe som kunne bridges. Den hjemmesentralen som kom etter min, hadde innebygd trådløs router som ikke var spesielt god. Den hadde også problemer med å takle mer enn 25mbit/s. Da måtte den vistnok bridges for å takle 40mbit/s som er ganske vanlig nå. Min takler 100 og det var det. Enkelt og greit. Han på kundesenter sa jeg kunne være glad for at jeg har den jeg har, så jeg kunne bestemme router selv. Så det tilbudet du linket til, og har sett 66 til samme pris tidligere. Jeg kjøpte min 68 til 1689 på multikom. Komplett selger den for 2690... Går kanske for 66 istedenfor 68.. Tenkte bare at siden 68 var nyest, og hadde 2 kjerne prosessor og litt andre bedre finesser, så var det bedre ifht mange på nett samtidig. Kan nevne at jeg har Sones, og bruker det på både kabel og trådløst, alt etter hvilke rom. Og vi er 4 i familien med både mobiler, nettbrett og laptoper. Men mulig det ikke er forskjell på 66 og 68 i praksis. Endret 20. desember 2013 av Haugalandet Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 (endret) Jeg har den gamle, gode hjemmesentralen. Den hadde ingen elektronikk, slapp bare alt igjennom. Reint acess modem. Var ingen router innebygd, og da heller ikke noe som kunne bridges. Aha, ok.. Da trenger du ikke å tenke på det....! Da blir routeren din første punkt (i praksis) på hjemmenettverket ditt og du trenger ikke å tenke noe mere på den biten.... Ang. kablingen din, så har du 2 (3) alternativer; 1: Beholde HS, koble to kabler (1 til nett og en til TV) til en (tidligere nevnt) dum-switch, og bruk 1 kabel fra switchen til Asusen (WAN port), gjennom trekkrøret ditt i veggen... Som tidligere nevnt, så støtter Asusen IPTV, så den kan fordele det videre fra seg... Koble 2 kabler (igjen) fra Asusen (du velger selv hvilke(n) LAN port(er) du vil bruke til IPTV under konfigen av dette) til en annen dum-switch og 1 kabel fra den igjen til hver lokasjon (kjellerbod og loft).. 2: Bytte ut HS med en mediakonverter og trekk 1 kabel fra den til Asusen.. Da slipper du de 2 kablene fra HS (alt. 1) til en switch og videre fra den til Asusen... Konverter får du fra 20-400kr og oppover, så det er ikke så gæli dyrt... Resten er det samme som alt. 1...... 3. Beholde det slik det er nå...;p Både alt. 1 og 2 vil spare deg for en del kabling (i trekkrørene), da du kun trenger 1 kabel til hver lokasjon, istedet for 3.. Jeg ville ha tenkt på det og vurdert det, hvis jeg var deg, og hvis det faktisk lønner seg i praksis mtp. hva som allerede er gjort av kabling hos deg... Ang. routeren jeg linket til, så er dette en AC66 som er modifisert FOR Altibox Ikke en standard utgave den... Står ikke noe info om pre-config på den, men vil anta at den er ferdig satt opp med respektive VLAN for IPTV og Internett, slik som HS'ene fra Altibox er fra før... Det vil jo forenkle hele prosessen med å konfigurere dette selv, og i praksis så blir det som å bytte HS'en du ha nå med en ny en, bare at det er en AC66 og ikke bare en annen crappy HS fra Altibox (Zyxel P2812'n deres f.eks)... Men dette er kun spekulasjon fra min side, så jeg ville eventuelt ha snakket med Altibox/din ISP og hørt om det jeg tror stemmer eller hva det går ut på... Endret 20. desember 2013 av _Christian_N Lenke til kommentar
Haugalandet Skrevet 20. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2013 Takker for svar! Må logge av nå, er på vei til fjells. Ser på det når eg kommer hjem om noen dager. Ha en fin helg! Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Kos deg og ha en fin helg du også! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå