Gå til innhold

Hjelp til utstyrshandling for livsstilsendring

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal på nyåret starte et nytt og bedre liv!
Hørt det før? Vel, jo.. Men this is for real! Jeg har søkt meg inn på og kommet inn på et livsstilsendringsopphold som varer i ca 3mnd, og før jeg reiser dit så ønsker jeg å gjøre en del innkjøp av utstyr for å være klar for dette sånn utstyrsmessig vertfall.

Så da er det noen spørsmål jeg har av forskjellig karakter, og bær over med meg siden det helt sikkert dukker opp flere spørsmål under veis. Så jeg håper denne tråden kan både hjelpe meg med å få kjøpt inn riktig klær/utstyr og å kanskje motivere meg enda litt ekstra.

Så til spørsmålene(skal prøve å oppdatere første post med spørsmål, slik at en slipper å lese hele tråden for å få med seg spørsmålene som dukker opp etter hvert):

* Pulsklokke! - Jeg bruker pr i dag telefonen med endomondo-app, men dette gjør at telefonen må være med på turer i all slags vær og temperaturer, noe jeg skulle ønske jeg slapp(Det er en S4).
Det jeg ønsker meg i en slik pulsklokke med gps er endomondo som hovedpunkt faktisk. Det at når jeg kommer inn fra økten så kan jeg bare enten plugge klokka til pc'n eller via trådløse forbindelser legge inn økten på endomondo sine sider hvor ruten jeg har vært på kommer opp, akkurat slik den gjør i dag via telefonen.

* Treningstøy for vinter - Jeg har en del joggebukser(er det ikke det vi tjukkaser bruker mest, da? hehe), men de egner seg dårlig til trening utendørs under kalde temperaturer. Hva slags treningstøy bør jeg kjøpe for sykling, jogging og skigåing? Her håper jeg at det finnes rimelige alternativer, da jeg regner med å måtte kjøpe flere sett i løpet av året, siden målet er å gå ned en del klesstørrelser. Så allroundprodukter jeg kan bruke i flere typer trening er veldig velkomment. Ta gjerne med alt fra innertøy til yttertøy.

* Sko - Her regner jeg med at vanlige joggesko duger? Har ett par med gore tex og noen par vanlige asics-sko, så i starten håper jeg at disse duger. Dog trenger jeg noen innesko til halltrening, noen tips?

* Sykkelshorts - Jeg driver å googler litt sykkelshortser/bukser for tiden, og har funnet denne siden. Er den shortsen jeg linker til noe som ser brukbar ut, eller bør jeg ha en annen modell? Og skal disse brukes uten noe under, eller kan man ha på boxer under(mener å ha hørt man skal være uten..)?

* Svømmeutstyr - Regner også med det blir en del svømming, siden dette så vidt jeg har forstått ikke skal være så hardt for kroppen. Før har jeg jo bare badet i shortsen jeg har brukt på finværsdagene om sommeren liksom, men om man skal svømme 1000m om dagen så bør en kanskje ha noe annet? Dette er kanskje et teit spørsmål, da det finnes ting som heter badeshorts, men jeg tenkte nå likevel å ta det med for å høre om det fantes noen superduper-tips der ute. Briller bør man kanskje ha.. eller..?

Så håper jeg bare at jula ikke tar livet av meg og at motivasjonen er på topp også når nytt år kommer, for da gjelder det!
Wish me Luck, I'm gonna need it! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, hva du må handle inn er jo avhengig av deg(hva du trivest med) og hvilke aktiviteter du skal drive med.

Men hvilket opphold er det du skal på som ikke har spesifisert hva du trenger å ta med?

Personlig så driver eg med en del løping. Alle sesonger. Det som fungerer for meg er en god thigts, et brukbart underlag på overkropppen(teknisk på sommer og ull på vinter),

ei passe lett og vindtett jakke over når det er litt kjølig(dvs på vinteren), og barfot løpesko(hele sesongen). Dette passer MEG. Hva som passer deg må du nesten prøve deg frem til. :)

Lenke til kommentar

I går var jeg en liten runde på litt forskjellige butikker, og det jeg handlet så langt er gode hansker(har ikke brukt hansker på 20år, så det blir noe jeg må venne meg til) og gode sko. Når jeg kom hjem så kom jeg på at lue burde jeg kanskje også ha kjøpt, men det har jeg jo god tid til.
Bestilte meg en softshell-jakke på nett også i samme slengen, er softshell noe som kan være passende som utenpåjakke til gåturer/sykling/løping? Tåler det litt vær liksom?

Jeg har ikke spesifisert så mye enda pga jeg vet jo ikke helt hva som er i det opplegget jeg skal delta på. Jeg har en god sykkel som jeg håper jeg får begynt å bruke, men sesongen for det er vel litt feil enda.. Ski derimot

blir det ikke i første omgang, jeg regner med å kanskje kjøpe ski til neste vinter fordi det er noe jeg ønsker, men først må jeg begynne å få i gang kroppen på mindre teknisk krevende ting, dog vet jeg at løping og sykling er teknisk det og, men dere skjønner hva jeg mener.. :)

Hva mener du med barfot løpesko? Har du eksempler på disse, gjerne med linker..?

Og hva menes med teknisk på sommeren og ull på vinter på overkroppen? Jeg skjønner det er trøye under ytterjakke du tenker på, men hva slags stoff og kvalitet..?
Beklager at jeg er så grønn, sånn blir man av å leve på hotell og spise på restaurant i 15år uten å noen sinne tenke tanken på at kroppen skal være med ut hele livsløpet..
Men jeg håper og har trua på at det kan bli en sterk forbedring i løpet av 2014.

Lenke til kommentar

Ikke misforstå meg - det er ett fantastisk initiativ du nå tar og eg ønsker deg lykke til på veien :)

Eg bare undrer litt over at det oppholdet du skal på ikke har spesifisert ei anbefalt pakkeliste som er tilpasset oppholdet og aktiviteten der. De har jo erfaring med hva folk trenger der(og hva folk oftest mangler), og er dermed best rustet til å svare for hva som trengs.

MEN, rent generelt, bekledning bør ses på lagvis. Dette fordi forskjellige materialer fungerer på forskjellige måter og ved å kombinere disse kan man oppnå best resultat.

Som underlag bruker eg _alltid_ ull når det er utsikter til å være kaldt vær. Også på sommeren. Ull transporterer fuktigheten fra kroppen bort effektivt, og det sørger for ett luftlag mellom neste lag og kroppen som isolerer(luft isolerer godt). Som en bonus så mister ikke ull disse egenskapene når det blir fuktig(som det vil bli). Ull er gull.

Som ytterlag velger eg deretter alltid noe som er vindtett. Skal eg være ute lenge eller det er stor risiko for regn så bør dette laget også være vannavisende til en viss grad. Eg sier til en viss grad da du i aktivitet uansett alltid vil tilføre fuktighet fra innsiden, og jo tettere ytterlaget er jo mer av fuktigheten stenger du inne. Ved høy aktivitet så er det en fordel om ytterlaget er tynt.

Til mellomlag så bruker man noe varmt som ull, fleece eller annet som man trivest med.

Husk også at hender og hode er to punkter man taper veldig mye kroppsvarme på. Dette er greit å ha i bakhodet på vinteren ettersom når man er i aktivitet så genererer man veldig mye varme selv. Av og til pleier eg da å gå veldig lett og tynt kledd(men alltid med ull innerst) men da med lue og votter. Mens andre ganger vil eg gå uten lue og votter, men har da tykkere klær på resten av kroppen. Det er smag og behag og hva som fungerer for deg. Eg har løpt i -10 grader med kun ei tynn bukse, ulloverdel, jakke, tynne votter og ulllue. Etter fem-seks minutter var eg god og varm. No problem.

Når det gjelder barfot er det ikke noe eg vil anbefale deg på nåværende tidspunkt, men det kan være greit å kjenne til og kanskje vurdere på ett senere tidspunkt. Skoene, om man kan kalle det det, ser slik ut: http://www.vibramfivefingers.it/products.aspx

Prinsippet her er at man skal løpe på forfoten, rulle bakover og deretter bruke den store muskelen i foten til å gi avspark med igjen. Dette gjør at foten får jobbe slik det er ment at den skal jobbe. Når man bruker vanlige sko som har alt fra dårlig til god demping så løper vi slik som vi går - med hælen. Ulempen med dette er at sammenstøtet med bakken går fra hælen, opp leggen, inn i knærne, opp låret og rett i korsryggen. Jo bedre sko man har jo mindre merker man dette. Men løper man rett - noe man kan gjøre i vanlige sko og - så er det støtet man får oppover minimalt i forhold. Dette sparer belastning på knær og rygg og har for min del en betydelig effekt, spesielt på asfalt.

Men vent med disse. Du har nok å tenke på i starten om ikke dette skal være en del av det. Eg brukte ca ett halvt år på tilvenning før eg kunne bruke disse skoene hele turen. Dette skyldes behov for opptrening av muskler i foten som ellers ikke har vært brukt så veldig mye.

Tips til ting du bør kjøpe inn:

- Ei tynn og ei tykk ulllue.

- Tynne ullhansker.

- Masse ull! Finn ett merke du trivest med, og kjøp mye av det. HellyHansen, Janus, DeVold, Norheim, Bergans eller whatever. Finn det du trivest med. Sørg for at det er en god ullblanding du kjøper(100% ull er ikke godt å bruke på trening).

- Løpethights. Du kan bare begynne først som sist. Det er ikke lekkert, og mange sammenligner seg med Michelin-mannen, men det er utrolig effektivt og behagelig å trene/løpe i. Forfengeligheten legger vi igjen hjemme. Her finnes det mye forskjellig, sørg for at den ikke er for tynn eller for stram, og at den henger på godt.

- Tynn teknisk vindjakke. Den skal være lett og tynn, men vindtett(så godt som). Når man er gjennomvåt av svette eller regn så er det ingenting som ødelegger løpegleden mer enn kald vind. Holder du vinden ute og aktiviteten oppe så er man som regel varm nok.

- Litt tykkere vannavisende jakke, type skalljakke. Brukes når aktivitetsnivået ikker er 110%, men ofte på lengre fjellturer/skogsturer. Holder vinden ute og vannet borte ei stund.

- Ullsokker. Ull, ull, ull. Eg liker Ullvang sine best. Både til hverdags, trening og kos.

- Hodelykt. Liten, lett og enkel hodelykt. Den skal ikke lyse til månen og tilbake, veie 5kg og brukke brukes som forsvarsvåpen. Den skal akkurat lyse opp veien nok til at du ser hvor du ikke bør løpe, ikke noe mer. Jo mindre og lettere den er jo bedre sitter den og mindre merker du at du har den på. Eg har god erfaring med Silva sine mindre utgaver.

- Refleksvest. Ute og løper på vinteren? Uten refleksvest er en dødssynd. Man gjør det ikke. Alle bilister har på ett eller annet tidspunkt opplevd å akkurat oppdage en gåer/løper i siste liten. Ikke vær en av de som blir oppdaget for sent.

- Camelbak, dvs drikkesekk med vann. Uansett hvor kort eg skal løpe så har eg alltid med meg en drikkesekk. Ikke bare trenger kroppen vann når den er i aktivitet, men sekken fungerer også godt til nøkler, ekstra klesplagg, mobil, musikk eller annet dilldall en drar med seg.

Alt dette koster naturligvis penger så for min del har eg kjøpt inn utstyr etterhvert. Eg begynte å løpe og fant av erfaring ut selv hva eg trengte(og ikke trengte). Skal du prioritere så blir det refleksvest(koster ingenting, bruk evnt den du har i bilen), gode sko(som passer deg!) og ei god jakke. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig godt innlegg nomore, setter pris på det! :)

Og takk for svar AppelsinMakrell. :)

Nå til et annet spørsmål. Jeg var på G-Sport her om dagen og kjøpte meg et par sko, skoene jeg endte med var Mizuno Wave Inspire 9 i størrelse 47.
Egentlig har jeg vært på jakt etter Asics Gel Nimbus 15, men ingen butikker i nærheten har den på lager i rett størrelse, og siden denne Mizuno-skoen var i samme prisklasse og ho dama i butikken påsto at Mizuno var en litt bedre sko enn Nimbus 15 så gikk jeg for det knalltilbudet hun ga meg på 1.299,- for et par Mizuno.
Samme kveld var jeg inne og surfa litt på nett og fant samme sko på XXL sine nettsider til 499,- pr par, WTF!!?? Jeg skal være ærlig å innrømme at jeg alltid har hatt den innstillingen at man "får det man betaler for", men om jeg betaler 499,- så er det i mine øyne en billigsko, mens om jeg får et knalltilbud på 1.299,- på en sko som er priset til 1.599,- i hylla så hadde jeg trodd at det var to sko i helt forskjellig klasse..?

Så spørsmålet mitt er nå, er den Mizuno-skoen like god som en Gel Nimbus? Jeg var i formiddag tilbake i butikken og fikk levert tilbake Mizuno-skoene og brukte pengene på sykkelhjelm, luer og sokker i stedet.
Og om jeg får inntrykk av at Mizuno er på nivå med Gel Nimbus så bestiller jeg heller 3 par fra XXL til samme pris som ett par på G-sporthylla..

Lenke til kommentar

Det er ikke prisen som avgjør om skoen er god, men om den passer foten din. Selv de dyreste skoene kan være ubehagelige og feil å bruke for noen.

Personlig vil eg som nevnt tidligere ha minst mulig sko(og det er ikke billig det heller), men skal eg først ha sko med mye sko så skal de passe _min_ fot. Og da er prisen uvesentlig. Men G-Sport har så vidt eg vet åpent kjøp/prisgaranti, så eg ville ha krevd mellomlegget igjen.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at prisen i seg selv er uvesentlig, til en viss grad.
MEN! At den i hylla er tre ganger dyrere enn hos XXL gjorde at jeg valgte å levere de tilbake og heller bruke de pengene på andre ting i den butikken som prisene ligner litt mer på prisene rundt omkring. Åsså bestiller jeg heller samme sko fra XXL. Men før jeg bestiller de så skal jeg innom et par butikker i romjula for å sjekke om det finnes noen med den Nimbus-skoen på lager for å få prøvd den på fot også.
Og jo, det er om skoen passer på foten som er best, men i min størrelse så betyr dempingen mye også, jeg kjenner stor forskjell på gode og dårlige sko på jobben, så jeg vil tro at det betyr en stor forskjell på treningsskok også. Var mere mtp dempingen jeg tenkte på om den ene var mye bedre enn den andre eller om de var "like gode, bare med forskjellig type demping" som hun dama i butikken sa.

Lenke til kommentar

...og barfot løpesko(hele sesongen).

Har du en ekstraisolerende utgave? Jeg løp selv med mine Fivefingers i morges og jeg har fremdeles vondt i føttene etter den ekstreme kulden det medførte. Var rundt 0 grader og 5 cm med slaps - det var så vondt! Har løpt i minusgrader tidligere og det pleier å gå greit nok, men det å løpe i våt snø/slaps var bare uutholdelig.

* Treningstøy for vinter - Jeg har en del joggebukser(er det ikke det vi tjukkaser bruker mest, da? hehe), men de egner seg dårlig til trening utendørs under kalde temperaturer. Hva slags treningstøy bør jeg kjøpe for sykling, jogging og skigåing?

Personlig liker jeg ikke å løpe i tights, så jeg løper stort sett i shorts. Når det nærmer seg 0 grader pleier jeg å ha knevarmere/støtte på da knærne mine er noe skjøre, og kulde ikke akkurat hjelper på. Blir det kaldere enn dette går jeg over til å løpe i en skibukse med stillongs i tekniskmateriale eller ull om nødvendig. På overkroppen har jeg ett eller to lag med tynt ulltøy og en lett vindtett treningsjakke om nødvendig. Ikke glem noe på hodet og hendene.

Til skigåing bruker jeg stort sett det samme, men har en litt kraftigere skijakke (som hørte til skibuksen). I tillegg bruker jeg hansker laget for å skigåing da det er greit med et godt grep om stavene.

Når det kommer til sykling så driver jeg kun med det på finværsdager, så der kjører jeg en enkel sykkelshorts en lett sykkeltskjorte (med glidelås foran, litt ekstra lang bak og antiskimateriale langs kanten nede så den ikke skal gli opp). Har også en litt tjukkere vindtett jakke, men den blir ikke så mye brukt. Jeg sykler som sagt nesten bare på varme sommerdager. Det er forresten ikke meningen å ha noe under sykkelshortsen, men jeg pleier å ha det allikevel. Jeg har hørt folk da har problemer med gnagsår om på grunn av sømmer og lignende, men jeg har aldri hatt problemer.

* Sko - Her regner jeg med at vanlige joggesko duger? Har ett par med gore tex og noen par vanlige asics-sko, så i starten håper jeg at disse duger. Dog trenger jeg noen innesko til halltrening, noen tips?

Her må du nesten prøve deg frem. Jeg kunne selvfølgelig anbefalt skoene jeg bruker og elsker, men tror ikke det er mye poeng i da dette er veldig individuelt. Jeg anbefaler heller en tur til Løplabbet, der vet de hva de holder på med. Litt høye priser er det, men det får du igjen i form av kundeservice, veiledning, tester og målinger av dine føtter og teknikk.

Endret av Sentenza
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du en ekstraisolerende utgave? Jeg løp selv med mine Fivefingers i morges og jeg har fremdeles vondt i føttene etter den ekstreme kulden det medførte. Var rundt 0 grader og 5 cm med slaps - det var så vondt! Har løpt i minusgrader tidligere og det pleier å gå greit nok, men det å løpe i våt snø/slaps var bare uutholdelig.

Samme modell som eg har. Tynne som bare det :)

Å løpe i nysnø er en av de tingene eg gleder meg til når det blir vinter. Spesielt med disse skoene. Det er iskaldt til å begynne med men så lenge eg kommer raskt opp i tempo så fikser blodsirkulasjonen temperaturen i føttene raskt nok. Men dette er nok veldig individuelt.

Her er ett lite stemingsbilde fra i fjor:

post-14502-0-22485800-1387743537_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Samme modell som eg har. Tynne som bare det :)

Å løpe i nysnø er en av de tingene eg gleder meg til når det blir vinter. Spesielt med disse skoene. Det er iskaldt til å begynne med men så lenge eg kommer raskt opp i tempo så fikser blodsirkulasjonen temperaturen i føttene raskt nok. Men dette er nok veldig individuelt.

Her er ett lite stemingsbilde fra i fjor:

attachicon.gif706088_10151364276134903_1976696510_o.jpg

Hvor har du kjøpt dine fivefingers? Jeg tørr ikke satse på å bestille ett merke jeg aldri har brukt før.

Lenke til kommentar

Eg kjøpte mine hos XXL, i en fysisk butikk. Mener det var i Laguneparken i Bergen :)

Skummelt. Jeg kjøpte også mine der, XXL Laguneparken.

Hvor har du kjøpt dine fivefingers? Jeg tørr ikke satse på å bestille ett merke jeg aldri har brukt før.

Du bør prøve dem, ja. Jeg måtte gå ned en størrelse i forhold til hva jeg stort sett bruker i sko. Vær imidlertid forberedt på at de er et helvete å få på seg før teknikken sitter.

Lenke til kommentar

Skummelt. Jeg kjøpte også mine der, XXL Laguneparken.

Du bør prøve dem, ja. Jeg måtte gå ned en størrelse i forhold til hva jeg stort sett bruker i sko. Vær imidlertid forberedt på at de er et helvete å få på seg før teknikken sitter.

Dvs at hvis jeg får de lett på så er det for stor størrelse? Blir litt som alpinsko da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...