Mephisto- Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Hei, På Torsdag i forje uke slo jeg opp en skade. Litt sykdomshistorikk: For 5-6 år siden pådro jeg meg det jeg vil si var en kraftig skade, ikke avrivning. Ut fra kategoriseringen her: http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/kne/leddbandskade-kne-innsiden-2722.html?page=5 vil jeg si kategori 3. Jeg gikk vel godt over 6 måneder med smerter i kneet. For noen måneder tilbake slo jeg opp denne skaden med en kraftig "vridning", kategori 2. Denne har jeg vært dum nok til å ikke la gro helt riktig og har hatt gjentatte småskader hver trening (fotball) på denne, som har resultert i at jeg sliter med å gå dagen derpå. Den nylige skaden var litt mer seriøs vil jeg si. Spørsmål Legen jeg var hos mente dette var en rift i indre leddbånd. Jeg var litt for kjapp med å få taki all info jeg trengte. Så det jeg lurer på: - Skal man starte opptrening så raskt som mulig? Noen kilder sier nemlig at all hevelse/ømhet skal være borte. - Hvordan kan jeg gjøre opptrening på en god måte? Og skal jeg belaste til smerteterskelen min? - Hvilke tegn kan si meg at jeg er helt god igjen for å slippe å dra opp skaden? Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 18. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2013 Glemte jeg noe kritisk info siden ingen svarer? Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Det beste er vel å høre med en fysioterapeut...alt annet blir bare synsing her inne,da ingen kan få undersøkt deg... Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 20. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2013 Det beste er vel å høre med en fysioterapeut...alt annet blir bare synsing her inne,da ingen kan få undersøkt deg... Ser poenget ditt, men på generelt grunnlag: Skal man trene til smerteterskel på slike skader? Og eventult hvilke øvelser? Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 5. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2014 Oppfølgingspørsmål, jeg har slått opp skaden et par ganger... Men nå har jeg ått inn for hvile, opptrening og å gjøre dette skikkelig godt før jeg kjører i gang. Når jeg har hatt en leddbåndskade som er på bedringsvei, skal RICE prinsippet følges? Eller burde man egentlig varme stedet for å stimulere blodstrømning? Tigerbalsam? Samme gjelder en strekt muskel, hva anbefales i disse tilfellene? Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Hvorfor i all verden har du ikke tatt kontakt med en fysiotereapeut når du har slitt med dette i over et halvt år (altså nå, det siste tilfellet) ? Kneleddet er komplisert og med mye strukturer som ikke har god blodtilførsel, det tar lang tid å lege ting som har fått en skade. Derfor er det f. eks lang rehabiliteringstid etter operasjon i kneet. Vil anbefale deg på det sterkeste å ta kontakt med noen som kan hjelpe deg med hva du bør gjøre, basert på at de kan fysisk undersøke deg og vite hva som er best. Bedre å ta kneet på alvor enn å risikere kroniske problemer resten av livet . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå