Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rift/skade i indre leddbånd - Opptrening

Mephisto-

Anbefalte innlegg

Hei,

På Torsdag i forje uke slo jeg opp en skade.

Litt sykdomshistorikk:

For 5-6 år siden pådro jeg meg det jeg vil si var en kraftig skade, ikke avrivning. Ut fra kategoriseringen her: http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/kne/leddbandskade-kne-innsiden-2722.html?page=5 vil jeg si kategori 3. Jeg gikk vel godt over 6 måneder med smerter i kneet.

For noen måneder tilbake slo jeg opp denne skaden med en kraftig "vridning", kategori 2. Denne har jeg vært dum nok til å ikke la gro helt riktig og har hatt gjentatte småskader hver trening (fotball) på denne, som har resultert i at jeg sliter med å gå dagen derpå.

Den nylige skaden var litt mer seriøs vil jeg si.

Spørsmål

Legen jeg var hos mente dette var en rift i indre leddbånd. Jeg var litt for kjapp med å få taki all info jeg trengte. Så det jeg lurer på:

- Skal man starte opptrening så raskt som mulig? Noen kilder sier nemlig at all hevelse/ømhet skal være borte.

- Hvordan kan jeg gjøre opptrening på en god måte? Og skal jeg belaste til smerteterskelen min?

- Hvilke tegn kan si meg at jeg er helt god igjen for å slippe å dra opp skaden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Oppfølgingspørsmål, jeg har slått opp skaden et par ganger... Men nå har jeg ått inn for hvile, opptrening og å gjøre dette skikkelig godt før jeg kjører i gang.

Når jeg har hatt en leddbåndskade som er på bedringsvei, skal RICE prinsippet følges? Eller burde man egentlig varme stedet for å stimulere blodstrømning? Tigerbalsam?

Samme gjelder en strekt muskel, hva anbefales i disse tilfellene?

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden har du ikke tatt kontakt med en fysiotereapeut når du har slitt med dette i over et halvt år (altså nå, det siste tilfellet) ? Kneleddet er komplisert og med mye strukturer som ikke har god blodtilførsel, det tar lang tid å lege ting som har fått en skade. Derfor er det f. eks lang rehabiliteringstid etter operasjon i kneet.

Vil anbefale deg på det sterkeste å ta kontakt med noen som kan hjelpe deg med hva du bør gjøre, basert på at de kan fysisk undersøke deg og vite hva som er best. Bedre å ta kneet på alvor enn å risikere kroniske problemer resten av livet :) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...