indahla Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Jeg vurderer å kjøpe Canon EOS 70D men så tipset en kollega meg om 7D isteden. For meg er kvalitet på fotografiene viktigst. Video, touch screen og slikt er sekundært. Hvilket kamera bør jeg velge? PS: har Canon noen planer om et "8D"? Jeg ser at 7D er fra 2009.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Det er mulig det kommer en erstatter for 7D; men den vil i så fall hete 7DMkII hvis Canon følger sine egne navneregler. Skyter du i RAW format, så vil bildekvaliteten være mer eller mindre identisk mellom de to modellene; sannsynligvis vil 70D ha et ørlite overtak i enkelte vanskelige situasjoner. Skyter du derimot i JPEG, så vil 70D klart være å foretrekke. 7D har noen fordeler med skuddtakt og mer solid byggekvalitet. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Bildekvaliteten er lik. Gå for 70D hvis du vil ha markant bedre fokus i liveview (med "skjermen"), eller 7D hvis du vil ha bedre autofokus, litt høyere skuddtakt og noen ekstra funksjoner. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 (endret) Kvaliteten på bildene er neppe noe bedre på 7D fremfor 70D, spørsmålet er om betjeningen, værtettingen og litt raskere skuddtakt kan gi deg flere gode bildesjanser med det gamle 7D fremfor det nye 70D. Autofokusen er litt lik, men samtidig forskjellig da 7D kan ha et mindre fokuspunkt mens 70D har godt liveview-fokus i tillegg. 7D er utgående modell der de fleste barnesykdommer er vekke, mens 70D kan ha barnesykdommer som sannsynligvis vil bli rettet med ny firmware. I teorien kan 70D få nye funksjoner og forbedret ytelse med ny firmware, men Canon gjør neppe dette frivillig etter min erfaring. Endret 17. desember 2013 av Frobe Lenke til kommentar
Nelson09 Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 . I teorien kan 70D få nye funksjoner og forbedret ytelse med ny firmware, men Canon gjør neppe dette frivillig etter min erfaring. Er det ikke akkurat det de har gjort med 7d? 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Som sagt vil du ikke merke store forskjellen på bildekvaliteten, litt på høyere iso med 70D som best. Driver du ikke med avansert actionfotografering og trenger stor buffer/rask minne holder 70D, og til video er nok 70D og foretrekke. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Er det ikke akkurat det de har gjort med 7d? Det stemmer, men jeg tror at 7D er spesialtilfelle. Det virker som at Canon ikke har klart å ta seg opp helt etter at sensorfabrikken ble oversvømt i thailand, så de har ennå ikke laget en skikkelig erstatter for sensoren som sitter i 7D. Derfor har de i stedet "oppgradert" kameraet med ny firmware. Vi får se om de kommer med noe nytt nå snart, men jeg tror ikke det skjer det første halvåret... Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 "Tror" & "virker som", ja her kjører vi på i vant stil. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 17. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2013 Skyter du i RAW format, så vil bildekvaliteten være mer eller mindre identisk mellom de to modellene; sannsynligvis vil 70D ha et ørlite overtak i enkelte vanskelige situasjoner. Skyter du derimot i JPEG, så vil 70D klart være å foretrekke. Du skriver 70D på begge.. Hvem er best på hva? Lenke til kommentar
indahla Skrevet 17. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2013 Bildekvaliteten er lik. Gå for 70D hvis du vil ha markant bedre fokus i liveview (med "skjermen"), eller 7D hvis du vil ha bedre autofokus, litt høyere skuddtakt og noen ekstra funksjoner. Hva er forskjellen på fokus i liveview og autofokus? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Du skriver 70D på begge.. Hvem er best på hva? 70D vil være like god som 7D i Raw. 70D har et lite forspring i JPEG, men jeg vil uansett anbefale å skyte i Raw. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Hva er forskjellen på fokus i liveview og autofokus? Autofokus når du har øyet til søkeren og autofokus når du bruker skjermen (liveview) er to forskjellige systemer. 7D har et bedre autofokussystem når du har øyet til søkeren (dette er det beste fokussystemet av de to), men har el crapola autofokus i liveview-modus. 70D har god autofokus også i liveview-modus. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 17. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2013 Takk! Ser ut som vi heller mot 7D Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Hvis du går inn på prisguiden her på akam og velger begge kameraene i "mine lister" så kan du sammenligne de side ved side (jeg får ikke til å linke en sammenligning direkte). Listene synes å være noe mangelfulle, men du får en omtrentlig info 7D har større søker noe jeg synes er et viktig moment. Autofokussystemet i 70D er delvis lånt fra 7D, men mangler noen funksjoner. 7D har 8 bilder pr sekund og 70D 7 og bufferen på 7D er større så du får flere seriebilder før farten daler. Ellers er det endel småforskjeller hvor 7D er bedre/har utvidete funksjoner. Vær klar over at spesifikasjonene i prisguiden for 7D ser ut til å ikke være oppdatert i henhold til siste store firmwareoppdatering fra canon hvor bla bufferstørrelsen ble økt samt endel andre element. 70D har en ny sensor som gir bedre mulighet for autofokus på video og kjappere liveview (men det er tvilsomt om virkningen er like god på alle objektiver) samt wifi. Bildekvaliteten ved bruk av RAW er omtrent lik, men 70D har en bedre jpg-konvertering i huset som antatt har en sterkere støyfjerning samt høyere oppskarping. Men bruker man RAW har dette ingen betydning. Jeg ser at pr i dag er billigste pris på 70D 8485,- og 7D 7659,- Det er vanskelig å anbefale det ene eller det andre i dette tilfellet, du må nesten vurdere selv behovene og hva du vektlegger som viktig eller ikke. Ångående 7D kan du og muligens spare endel kroner ved å prøve å få kjøpt et som er pent brukt. Tor Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 For meg er kvalitet på fotografiene viktigst. Hvilke kvalitetsfaktorer vektelegger du? Er du begrenset til Canon? Evt. hvilken optikk har du fra før? Hvordan har du tenkt til å bruke bildene? (på skjerm, i stort format på veggen, eller sterkt beskåret?) Bruker du råformat og hvordan har du tenkt til å etterbehandle bildene? Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Sammenligning: http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-70D-vs-Canon_EOS_7D/specs Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 70d får man rimelig på Japan Photo, med gavekort på Cewe fotobok og 1terabyte ekstern usb 3 harddisk nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå