Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overtidssats som vikar

RIP

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ansatt i et konsulentbyrå (er vanlig lønnsmottager) og arbeider i en stor bedrift.

Saken er at de fast ansatte har satser på 50% og 100% på visse tidspunkt. Jeg og kollegaene mine får 50% uansett.

Etter hva jeg kan forstå sier vikarbyrådirektivet at man skal ha like lønnsvilkår som fast ansatte i bedriften er utleid til. Er det noen som kan vise til noe håndfast angående dette? Det meste jeg finner på internett er tolkninger av loven.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet skal du ikke ha samme lønn som de fast ansatte, men samme lønn som en tilkallingsvikar som var ansatt i bedriften selv ville fått. Det er altså ikke slik at vikarer og fast ansatte skal likestilles, men at ansatte i vikarbyrå likestilles med de som er ansatt i lignende stilling hos bedriften selv.

Med andre ord: Dersom tilkallingsvakter ikke ville fått 100%, men 50% flatt, så skal ikke du ha 100%.

(Med forbehold om at jeg selv bare har fått overfladisk informasjon fra et vikarbyrå)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Så vidt jeg vet skal du ikke ha samme lønn som de fast ansatte, men samme lønn som en tilkallingsvikar som var ansatt i bedriften selv ville fått. Det er altså ikke slik at vikarer og fast ansatte skal likestilles, men at ansatte i vikarbyrå likestilles med de som er ansatt i lignende stilling hos bedriften selv.

Med andre ord: Dersom tilkallingsvakter ikke ville fått 100%, men 50% flatt, så skal ikke du ha 100%.

(Med forbehold om at jeg selv bare har fått overfladisk informasjon fra et vikarbyrå)

sikker på det?

http://nholt.no/article.php?articleID=1180&categoryID=451

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Nja, sikker og sikker. Detaljene er jeg ikke så sikker på, men ordlyden i arbeidsmiljølovens bestemmelse er altså at arbeidstaker skal "minst sikres de vilkår som ville kommet til anvendelse dersom arbeidstaker hadde vært ansatt hos innleier for å utføre samme arbeid".

Man har altså krav på samme vilkår som om man hadde vært ansatt direkte hos innleier. Men med mindre man er innleid fast, så er det ikke gitt at det er samme vilkår som fast ansatte. Det er ikke uvanlig med forskjellige vilkår for fast ansatte og tilkallingsvikarer.

Lenke til kommentar

Fant det egentlig når jeg fulgte den linken til Kron :)

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_14?q=14-12*#KAPITTEL_14

14-12 (a) i arbeidsmiljøloven:

(1) Bemanningsforetaket skal sørge for at utleid arbeidstaker minst sikres de vilkår som ville kommet til anvendelse dersom arbeidstaker hadde vært ansatt hos innleier for å utføre samme arbeid, når det gjelder:

a) arbeidstidens lengde og plassering,
b) overtidsarbeid,
c) varighet og plassering av pauser og hvileperioder,
d) nattarbeid,
e) feriefritid, feriepenger, fridager og godtgjøring på slike dager, og
f) lønn og utgiftsdekning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...