LiquidRaid3n Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Hei! Har en PC som jeg har to gamle harddisker, hvor begge har fått installert Windows 7, altså den ene harddisken først, og på den andre ble det senere også installert Windows. Men før dette ble gjort kjørte jeg Ubuntu på en, og Windows på den andre, og etter tull med Windows harddisken formaterte jeg den med Ubuntu på, og la da som sagt til Windows på den. (Dette er 2-3 år siden) Dog fikk jeg fortsatt tilgang til den andre harddisken, Windows jobbet nok mellom disse to harddiskene? Har ikke så mye peiling på akkurat dette området så beklager hvis det er noe jeg sier som er feil! Over til poenget, for drøyt en uke siden fikk jeg enda en gang lyst til å kjøre Ubuntu på den harddisken som ble kun brukt til å lagre filmer og andre diverse ting på. Jeg fikk til slutt installert Ubuntu, og gledet meg selvfølgelig til noe annet igjen. Men så fort jeg begynner å "bruke" ting som innebærer å gå inn filer, altså at jeg trykker på my computer, og trykker på den harddisken med Windows på, så henger hele maskinen seg! Den henger seg KUN når jeg velger å gå inn på filmapper? Klarer fint å bruke feks terminalen uten at noe skjer... Men så fort jeg går inn på noen mapper, så er det full stopp... Så restartet jeg PCen på nytt igjen, og skulle til å fyre opp Windows, fikk da statusmeldingen 0xc0000225. Til slutt så finner jeg ut at jeg verken får startet opp Ubuntu eller Windows på maskina. Etter litt research, så endte jeg opp med å laste ned og innstallere boot repair til Ubuntu, ved å bruke terminalen i demo mode, slik at jeg kunne få opp den såkalte "GRUB" oppstarten. Problemet er nå at jeg kun får opp Ubuntu, og ikke Windows... Ikke minst, når jeg er så optimistisk og håper på at Ubuntu faktisk virker nå, så henger hele maskina seg igjen... Er det noen som kan ha en eneste anelse på hva som er feil? Har aldri lagt fingrene mine på noe sånt før, så jeg er helt grønn på dette... Har forresten prøvd å reparere Windows fra CD uten problem. Det er heller ikke vits å kjøre en tidligere backup av Windows da denne stammer helt fra 2011... Eneste måten jeg kommer på, og den verste, er å bare installere hele greia på nytt igjen. Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Det JEG ville gjort:* Formater og slett HELE disken. Legg evt. backup over på ekstern disk. * Installer Windows * Installer Ubuntu Ferdig. Lenke til kommentar
LiquidRaid3n Skrevet 17. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2013 Det er vel det enkleste og beste på den måten ja.. Men er det fortsatt mulig å hente ut filer fra datamaskinen selv om jeg ikke "kommer" meg innpå den? Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Du kan alltids boote opp med en livecd (f.eks Ubuntu eller gParted) og kopiere ut tingene du trenger over på en ekstern disk. Så sant ikke filsystemene er ødelagte. Lenke til kommentar
LiquidRaid3n Skrevet 19. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2013 Du kan alltids boote opp med en livecd (f.eks Ubuntu eller gParted) og kopiere ut tingene du trenger over på en ekstern disk. Så sant ikke filsystemene er ødelagte. Problemet er jo da at alt henger seg desverre :/ Lenke til kommentar
( ) Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Med bruk av live-cd /live-dvd ? Jeg spør, fordi det du skrev over ikke indikerte at du brukte livecd, bare at du hadde fått reparert boot for Ubuntu, og da presumptivt (i fravær av videre opplysninger) hadde rebootet installert Ubuntu. Så: Har du brukt Livecd for å gå inn på filsystemene, og hva skjedde da ? (Feilmeldinger el.l...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå