Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det virkelig noen som tror på lysterapi i ørene som behandling for vinterdepresjon?

Malmern

26 stemmer

1. 1. Tror du på lysterapi i ørene?

• Nei, det er bare en placeboeffekt.
      19
    • Ja, det fungerer bra for meg / bekjente.
      2
    • Aner ikke, avventer viderere forskning.
      4
    • Bryr meg ikke.
      1

Anbefalte innlegg

Refererer til artikkelen på TV2.no

http://www.tv2.no/2013/12/16/nyheter/innenriks/5159781#.Uq-RhfQVqN3

Bare så det er klart,
dette er ikke en diskusjon om hvorvidt lysterapi med dagslyslampe fungerer,
det er jeg enig at fungerer bra for en del mennesker som bor i mørke områder om vinteren.

Selv mener jeg at en øreplugger med lys er ren svada,
er mildt sagt sjokkert over at bla. Elkjøp kan selge disse for 1.495,- helt lovlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man skal ikke undervurdere placebo-effekten heller.

Om man er deppa, sliten og trøtt om vinteren og man tror at ørepropper med lys motviker det, så gjerne for meg. Men tviler STERKT på at det er lyset i seg selv som gjør det, heller troen på at det fungerer og at man blir litt mer bevist på problemene.

Lenke til kommentar

Man skal ikke undervurdere placebo-effekten heller.

Om man er deppa, sliten og trøtt om vinteren og man tror at ørepropper med lys motviker det, så gjerne for meg. Men tviler STERKT på at det er lyset i seg selv som gjør det, heller troen på at det fungerer og at man blir litt mer bevist på problemene.

Må bare understreke den der. Helt utrolig hvor mektig den kan være.

Lenke til kommentar

Dersom ørepluggene sender ut en merkbar varme kan det ha en effekt via varmens avslappende virkning. Varmelamper ble brukt mot psykiske problemer i gamle dager. Det å sette av 15 rolige minutter til seg selv kan sikkert også ha en positiv effekt, pluggene blir da bare en unnskyldning.

Såvidt jeg kan se så bruker disse ørepluggene ledpærer. Disse ser ut som vanlige 5mm led pærer som bruker omtrent 20-30mA, og gir ikke fra seg nok varme til at det er merkbart.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se så bruker disse ørepluggene ledpærer. Disse ser ut som vanlige 5mm led pærer som bruker omtrent 20-30mA, og gir ikke fra seg nok varme til at det er merkbart.

Nå er det ikke varmen da, men lyset.

Lys har som kjent en positiv effekt for helsen via f.eks D-vitaminer.

Er nok mer dette disse pluggene spiller på, ikke varmen...

Lenke til kommentar

Tviler. Nå kan jo hele kroppen respondere mer eller mindre på lys, noe som er logisk med tanke på vår evolusjonære forhistorie. Det kan godt hende hjerneceller også er sensitive for lys, men det er synsnerven som i aller høyest grad får lys til å virke på døgnrytmen. Er i sterk tvil på at dette virker på døgnrytmeproblemer, og det ser ut til å ha lite forskning i ryggen.

Lenke til kommentar

Ah, men markedsføres disse fotbadene som en behandlig mot jernmangel?

Nå ble det litt OT her, men når man har sagt traktor.

Nei, men det burde kanskje det :)

Tas jern egentlig opp gjennom huden, og er det ikke billigere og uansett mer effektivt med piller eller egnet mat i såfall?

Nikotinplaster fungerer jo bra. Holder det ?

Egentlig bør man ikke være i kontakt med noe i vesentlige mengder eller over tid med mindre man er komfortabel med å spise det.

Kvinner som bruker detox fotbad kan i alle fall ha litt nytte av det hvis de har jernmangel, ellers ser jeg poenget ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...