Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sjekke seg for kjønnsykdommer

Ares_

Anbefalte innlegg

Hei!

Det har seg sånn at jeg har tenkt å sjekke meg for kjønnsykdommer for aller første gang. Tror ikke jeg har noe, men er greit å være på den sikre siden. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå fram. Det er jo ganske kleint i utgangspunktet. Ringer jeg bare fastlegen og sier rett ut at jeg vil sjekke meg for kjønnssykdommer? Eller bør jeg bare bestille en vanlig legetime? Eller kan jeg bare møte opp på legesenteret og si at jeg vil sjekke meg? Erfaringer? Setter stor pris på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er gutt

Jeg går inn på legekontoret, går rett inn på toalettet. Tar en urinprøvekopp, fyller denne til streken, går ut, setter den på disken til de som jobber der, sier navnet mitt og fødselsnummer og sier jeg skal sjekke for klamydia, går ut..... hele senansen tar ca 1 min, koster ingenting og ingenting er avtalt på forhånd.

For undersøkelse etter andre kjønnssykdommer krever dette legesjekk, men ikke uten grunn, hvis du ikke har symptomer har du ikke andre sykdommer. Klamydia er den som kan være symptomsløs.

Anonymous poster hash: 55796...56c
Lenke til kommentar

Hei!

Det har seg sånn at jeg har tenkt å sjekke meg for kjønnsykdommer for aller første gang. Tror ikke jeg har noe, men er greit å være på den sikre siden. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå fram. Det er jo ganske kleint i utgangspunktet. Ringer jeg bare fastlegen og sier rett ut at jeg vil sjekke meg for kjønnssykdommer? Eller bør jeg bare bestille en vanlig legetime? Eller kan jeg bare møte opp på legesenteret og si at jeg vil sjekke meg? Erfaringer? Setter stor pris på svar :)

Om du bor i en av de større byene vil sykehusene (som regel under hudavdelingen) ha en seksjon for seksuelt overførbare infeksjoner. Nevnt er Oslo i post #3. Men de er også å finne i Stavanger, Bergen, Trondheim.

På mindre steder, eller ikke mulighet til klinikkene må man som regel til fastlegen for urinprøve og blodprøve.

Lenke til kommentar

Herpes er vel en virussykdom som enkelte bare er disponert for. Er vel ikke farlig heller, men en virussyktom som heter HPV kan gi partneren kreft.

Det kan man også ha uten å merke noe særlig til det.

Munnsår er feks en form for herpes, sånt kan man få på underlivet også om man er disponert for det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...