hdlarsen Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Nattfoto Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Tydelig at du vet å utnytte lyset. Flott utsnitt og komp. om enn litt rotate I venstrekanten grunnet buska der. Roar Lenke til kommentar
hdlarsen Skrevet 17. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2013 Tydelig at du vet å utnytte lyset. Flott utsnitt og komp. om enn litt rotate I venstrekanten grunnet buska der. Roar Tusen takk Roar Vennligst hilsen Harald Larsen Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Hei, Harald. Et flott motiv og et veldig stemningsfullt bilde ! Roar, - forumets (kanskje) beste og mest grundige bildekritiker har nevnt busken til venstre i bildet, og har rett i det, men bildet er likevel høyst severdig ! Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
hdlarsen Skrevet 17. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2013 Tusen takk Albert Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Veldig fint bilde dette. Jeg ser det er en del varme pixler på sensoren din (noe alle CMOS sensorer har enten du bruker 1DX eller et 300D), og kommer tydligere frem jo lenger eksponering du har, og jo høyere temperatur det er på sensoren.Om du aktiverer "long exposure noise reduction" i CF menyen på kameraet, blir du stort sett 99.9% kvitt disse, da kameraet tar en "mørk eksponering" (dvs en like lang eksponering, på samme ISO, bare med speilet lukket så kun kun de varme pixlene vil vises) for å korrigere mot disse pixlene. Dette gir i de aller fleste tilfeller best resultat kontra å fjerne de i DPP/ACR eller lignende, men med ulempen at totaleksponeringen tar dobbelt så lang tid da. Mulig du allerede er klar over dette, men ville bare nevne det uansett da selv bagateller som dette kan forbedre sluttresultatet. Lenke til kommentar
hdlarsen Skrevet 17. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2013 Veldig fint bilde dette. Jeg ser det er en del varme pixler på sensoren din (noe alle CMOS sensorer har enten du bruker 1DX eller et 300D), og kommer tydligere frem jo lenger eksponering du har, og jo høyere temperatur det er på sensoren. Om du aktiverer "long exposure noise reduction" i CF menyen på kameraet, blir du stort sett 99.9% kvitt disse, da kameraet tar en "mørk eksponering" (dvs en like lang eksponering, på samme ISO, bare med speilet lukket så kun kun de varme pixlene vil vises) for å korrigere mot disse pixlene. Dette gir i de aller fleste tilfeller best resultat kontra å fjerne de i DPP/ACR eller lignende, men med ulempen at totaleksponeringen tar dobbelt så lang tid da. Mulig du allerede er klar over dette, men ville bare nevne det uansett da selv bagateller som dette kan forbedre sluttresultatet. Tusen tusen takk Jan Erik Det du skreiv nu her viste jeg ikke. Jeg har et Canon 7D . Det me lengre eksponering er ikke så nøye på dette bilde, men jeg vet ikke om hvordan det blir på nordlysfotografering. jeg har lagt merke på disse røde prikkene uten å egentlig vite hva de var, noen som jeg kjenner snakker om døde pixler når de ser de prikkene. Men jeg har ikke vært enig i det da de ikke kommer på samme plass hver gang. Dette me den innstilingen du snakka om skal jeg teste ut. Igjen tusen takk Jan Erik Hilsen Harald. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Det fungerer like bra på nordlysbilder ja, unasett eksponering. Tar du for eks 30 sekunder "lys"-eksponering, blir det tatt en 30 sekunder "mørk"-eksponering direkte etterpå, altså totalt 60 sekunder før bilde er "ferdig" og du kan ta neste bilde. Merk at skjermen sannsyneligvis er svart i denne perioden, det vil ikke være noen nedtelling eller lignende (anntar jeg, men ikke 100% sikker på 7D). Blir ikke helt rett å kalde de "døde" pixler slik du ble fortalt, for de er ikke døde, bare av og til... Ettersom eksponeringstid og sensor-temperatur påvirker dette i veldig stor grad, er det derfor du kan se disse på for eks natt-bilder med lengre (2s++) eksponering, og ikke på dagsfoto med kanskje 1/500s eksponering. Samme som du vil se flere av de på sommeren enn vinteren pga temperaturen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg