Gå til innhold

Anbefalinger - nytt objektiv til Sony a58 ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som Sony-mann så føler jeg meg nesten forpliktet til å svare når jeg først er innom. Føler imidlertid at du er litt sparsom med hva du er ute etter. Hvilket kamera og hvor stort budsjett har du og hvor føler du utstyret ditt begrenser deg?

Når jeg er ute for å ta landskapsbilder har jeg med Samyang 14mm f/2.8, Sony ZA 24-70 f/2.8 og Sony 70-200 f/2.8. En sjelden gang har jeg også med Minolta 17-35 f/2.8-4.

For min egen del trenger jeg sjelden å fryse bevegelser ved landskapsfoto og blender gjerne ned til f8 - f16 og kunne nok glatt ha klart meg med mindre lyssterk optikk til dette. Hadde jeg startet med blanke ark i dag ville jeg nok vurdert Sigma 24-105 f/4 foran 24-70 for å spare penger og objektivbytter ute i felten.

Lenke til kommentar

Som Sony-mann så føler jeg meg nesten forpliktet til å svare når jeg først er innom. Føler imidlertid at du er litt sparsom med hva du er ute etter. Hvilket kamera og hvor stort budsjett har du og hvor føler du utstyret ditt begrenser deg?

Når jeg er ute for å ta landskapsbilder har jeg med Samyang 14mm f/2.8, Sony ZA 24-70 f/2.8 og Sony 70-200 f/2.8. En sjelden gang har jeg også med Minolta 17-35 f/2.8-4.

For min egen del trenger jeg sjelden å fryse bevegelser ved landskapsfoto og blender gjerne ned til f8 - f16 og kunne nok glatt ha klart meg med mindre lyssterk optikk til dette. Hadde jeg startet med blanke ark i dag ville jeg nok vurdert Sigma 24-105 f/4 foran 24-70 for å spare penger og objektivbytter ute i felten.

Flott å se sony-artsfrender.

Kameraet jeg har er Sonys a58. Budsjettet jeg tenkte meg for ny linse ligger på maks 4-5000,-, noe i den dur.

Objektivene jeg har nå har en største blender på 3,5 noe som jeg ofte merker at begrenser meg med en gnag det blir skumring. Nå har jeg nettopp fått tak i stativ som gjør saken litt enklere når jeg tar bilder i mørket/ skumringa men jeg føler at et objektiv med større blender likevel er et must.

Kitobjektivet er på 18-55mm og har en bra vinkel på landskapsbilder men jeg syns de ikke blir så skarpe og klare som jeg vil ha dem til ( har justert blender for å se om det var den). Det andre objektivet jeg har er en tele-linse som fungerer utmerket til sitt formål i fotografering av dyr etc. men til landskapsbilder/ nattbilder er den jo ikke lagd.

Håper den infoen hjalp litt. ^^

Lenke til kommentar

Er i samme situasjon selv med en Sony A580, og har brukt en del tid på å lese om ultravidvinkel objektiver i det siste. Jeg stod imellom Samyang 14mm 2.8 (denne har kun manuell fokus) og Tokina 11-16mm 2.8. Etter å ha prøvd Samyangen og pratet med de ansatte hos Japan Photo som fortalte meg at Samyangen ikke var saærlig god på de mørkeste fargene, da svart ble grått, har jeg bestemt meg for å gå for Tokinaen (som jeg kun har hørt og lest veldig bra ting om). AKkurat dette objektivet har de ikke inne noen plass i Norge for tiden virker det som, så jeg sendte en mail til salgsavdelingen hos Japan Photo og spurte om når de eventuellt trodde de kom til å få det inn, og de svate at de visste ikke men det kunne nok ta ganske lang tid. Etter å ha googlet og leitet litt har jeg bestemmt meg for å bestille fra USA. Amazon har de inne til ca. 500dollar, med gratis frakt. Så blir det 25% mva så da havner du på ca. 3800,- (pris i Norge ca. 4900,-). Jeg ville ha sett litt på Tokinaen om det høres inntresant ut :)

Lenke til kommentar

Vidvinkel høres spennende ut det også! Takk for tipset :-) Eneste - med vidvinkel jeg kan tenke meg er at det muligens innskrenker bruksområdet. Hvis jeg plutselig finner ut at jeg har lusst å ta portrettbilder eller nærbilder av objekter så kan de vel bli litt strukket. Men det er absolutt et alternativ.

Takker for tallene Nautica! Jeg har tatt noen landskapsbilder med den blenderinstillinga men når jeg ser på andres bilder føler jeg at de ofte er mye klarere enn hva jeg greier å få dem. Usikker på om det er lysforhold, blender eller objektivet eller kanskje alt i et.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til Sonykameraer men med Canon må jeg skarpe opp bildene ganske kraftig i et redigeringprogram i etterkant kanskje A58 har en tilsvarende "ulempe"?.

hehe, jeg har gjort det jeg også med et par av bildene ^^ Det er jo ikke noe proff-kamera det jeg har så godt mulig det. Så vidt jeg vet hva jeg skal se etter i objektiver men når det gjelder kamera-spesifikasjoner så aner jeg veldig lite om hva de forskjellige tingene betyr. Tar tid å lese seg opp til alt ^^

Lenke til kommentar

Man skulle tro at man kunne få bildene relativt skarpe med tipsene til Nautica (nedblending og oppskarping), men jeg har ikke testet objektivet du har så jeg kan ta feil. En annen sak jeg syntes tvinger seg frem til landskap er stativ. Man ønsker gjerne å bruke liten blender og lav ISO og da blir det ofte lukkertiden som må lide.

Skal du ha noe bedre i samme område så skal Sony 16-50 f/2.8 være meget god ellers har de også en Sony 16-80 f/3,5-4,5, men denne kjenner jeg ikke så mye til. Et annet objektiv jeg ville kikket på er Sigma 18-35 f1.8. Litt snevert zoomområde, men den skal være meget bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...