oglabar Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Hei! Jeg fikk det ubehagelige "politiviruset" på dataen i går. Gikk inn i sikkerhetsmodus, lastet ned Malwarebytes. Virker normalt nå, selv om nettet er noe tregt og det er noe rart når jeg taster inn bokstaver. Burde jeg ta flere forholdsregler? Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Søke du igjennom datamaskinen med noe annet enn bare Malwarebytes når du var i sikkerhetsmodus? Søkte du igjennom maskinen flere ganger etter omstarten? Skader ikke å søke igjennom datamaskinen en gang til i sikkerhetsmodus med et annet programvare enn malwarebytes. Enten et som er installert eller et nettbasert som eksempelvis Trend Micro. Noen generelle punkter kan være: * Sunn nettvett. Ikke åpne ukjente e-poster, pop-ups og ikke besøk skumle nettsider. * Oppdatert antivirusprogramvare. En med sanntidssøk som Avast, Avira, Panda, Microsoft Security Essentials eller lignende. En med ved behov søk som Malwarebytes eller SUPERAntispyware. * Kjør søk REGELMESSIG. Ikke avbryt disse om det absolutt ikke er 100% nødvendig å bruke de ekstra kreftene til maskinen. * Bruk tryggere nettlesere som Firefox, Opera og Chrome. * Hold Windows oppdatert. * Ikke ha flere antivirusprogrammer med sanntidssøking installert. De kan lage krøll for hverandre og drar endel ressurser. Det finnes en haug av tips på internett. Bare å sjekke ut. :-) Lenke til kommentar
oglabar Skrevet 18. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2013 Søkte gjennom en gang til etter normal oppstart, i normalt modus. Husker ikke navnet på virusprogrammet jeg har (er bortreist nå, og la igjen dataen), men tror det er Norton, noe som fulgte med dataen (som er tre-fire år gammel). Lenke til kommentar
covah Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 De fleste anti-virus program som følger med datamaskiner er bare gyldige i en kort tid (feks. 3 mnd). Har du kjøpt lisens på det, og var det oppdatert? Liten vits med anti-virus program dersom det ikke har blitt oppdatert på lang tid... Alternativet til å kjøpe lisens, er å fjerne det som fulgte med, og installere et gratis anti-virus program, feks. Microsoft Security Essentials eller Avast. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå