Gå til innhold

Er du glad i nasjonen Norge?

Gjest medlem-141789

127 stemmer

1. 1. Kva er dine følelser om landet Noreg?

• Elsker landet mitt / Veldig patriotisk
      29
    • Er glad i mitt land / Patriot
      60
    • Nøytral
      28
    • Missliker landet mitt / upatriotisk
      9
    • Hater mitt land / Veldig upatriotisk
      1

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Fordi Norge er eit drittland

Er det de fæle sosialistene, globalistene og multikulturalistene, som har lagd dette drittlandet, kanskje ...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men utlendinger som kommer til norge kan beholde sitt gamle statsborgerskap, i tillegg til sitt norske. Rart det ikke går andre veien.

Er ikke helt sikker, men tror faktisk det går andre veien også. (Dog, i praksis er vel muligheten for kontroll og håndhevning noe begrenset).

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-10-51

Dog, som Oleho påpeker er dette utvilsomt sosialdemokratenes feil ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Eller tenker du på Nord Korea? Hvor du blir fengslet for den minste ting.

Du vet ingenting om hvordan det er ute i verden tydeligvis.

Det er i USA man blir fengslet for den minste ting, NordKorea tror jeg ikke man har troverdige data på.

I Norge derimot er det svært vanskelig å bli fengslet om man har gjort noe galt, omtrent som i Burundi som du da liker å sammenligne med

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_incarceration_rate

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er i USA man blir fengslet for den minste ting, NordKorea tror jeg ikke man har troverdige data på.

I Norge derimot er det svært vanskelig å bli fengslet om man har gjort noe galt, omtrent som i Burundi som du da liker å sammenligne med

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_incarceration_rate

Statistikk over hvor mange som sitter i fengsel bekrefter ingenting av det du påstår. I USA blir man fengslet for det minste ting?

Vanskelig å bli fengslet i Norge?

Uansett, stråmann. Jeg har aldri sammenlignet hvor mange som blir fengslet i Norge og Burundi, jeg skrev om fattigdom i Burundi.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Jeg har bodd en periode i Australia, og da som vanlig person, ikke som student på penger lånt av staten Norge. For tiden bor jeg i Sverige, og har gjort det i straks 10 år. Har også reist en del for å få inntrykk av andre land.

Jeg har også vært ute å reist en del. Jeg lurer på hvilke land folk har vært i hvor de mener det er bedre å bo i enn Nore?

Australia troner på toppen for min del. Hovedsaklig pga hvor fantastiske menneskene der er. Iskalde, bitre, fordomsfulle, redde, skye og egoistiske nordmenn klarer jeg meg meget fint uten å bo i samme land som.

Et hypotetisk spørsmål, hvor ville folk valgt å bosette hvis man helt fritt kunne byttet statsborgeskap med et tastetrykk og blitt teleportert til sitt nye hjemsted, no strings attached?

Jeg byttet statsborgerskap til svensk. Det var mer praktisk for meg enn å beholde mitt norske.

3. Svensker synger nesten språket. Jeg blir glad når jeg hører svensk, av en aller annen grunn...

Bare som en liten artig detalj. Svensker sier det samme om det norske språket ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg tenkte det hadde vert artig å sjå kva dei her på forumet tenkte om Noreg. Er du glad i landet eller som det også heite, patriotisk eller ikkje? Er du nøytralt innstilt eller hatar du det? Kvifor føler du det slik du gjer? Kva er det som gjer at du likar landet eller kva er det som gjer at du ikkje gjer det? Svar og diskuter under.

Jeg har et positivt forhold til mye av naturen i Norge, men Norge som nasjonsprodukt, om vi definerer dette som de samlede kulturelle og politiske formene som idag går under betegnelsen Norge, så har jeg et svært negativt forhold til konseptet. Mine følelser for dette "landet" kan best beskrives som en blanding av tristhet, skuffelse og forakt for det Norge har blitt. Folk flest stirrer seg blinde på materiell velstand når de skryter Norge opp i skyene, men rent bortsett fra vår materielle luksus, er dagens nordmenn barbarer uten verdighet eller kultur.

Den feige typen nasjonalist som ikke tør å forsvare nordmenns interesser ut ifra et etnisk perspektiv, motsetter seg gjerne destruktiv innvandringspolitikk av enten økonomiske eller kulturelle grunner. Når de tar i bruk det senere argumentet, får man ofte som svar fra antihvite innvandringsfanatikere: "Hva er norsk kultur?" Også som etnisk aktivist for Skandinavias urbefolkning er man iblant fristet til å spørre seg selv om akkurat det samme.

Det norske samfunnet er blitt oppsplittet, individualistisk, og kulturen - istedenfor å kjennetegnes av organisk, etnisk folkekultur, normaltilstanden til majoriteten av verdenshistoriens stolte kulturer og sivilisasjoner - defineres primært ut ifra en sjelløs og materialistisk forbrukskultur hvor mennesker først og fremst identifiserer seg med de nyeste "kule" markedstrendene. Det overordnede målet her i livet blir å tjene penger slik at man ustanselig kan øke sitt sinnsyke forbruk og handle inn nye hippe produkter, som gjerne henger sammen med en slags narsissisme: "Åhå, du eier ikke den nyeste iPhonen hva? Hva slags nerd erru a, eller erru kanskje fattig?!" (Satt veldig på spissen, riktignok, men en kjerne av sannhet finnes det i det...) Som kulturelle helter, spesielt blant den yngre garde, opphøyer man de mest fordervede og dekadente undermennesker som tenkes kan, enten vi tenker på pop-industrien eller andre områder av populærkulturen. (Ingen navn behøver å nevnes, det kan den enkelte leser selv tenke seg frem til).

Den tradisjonelle kristendommen, som i tusen år hadde virket som en felles absolutt etisk plattform for kulturen, rettferdiggjort av en transcendent åndelig basis som førte til at den ikke gjerne ble utfordret, kollapset i og med at enkelte fraksjoner i kulturkrigen fikk avgjørende innflytelse over samfunnet i tiårene etter andre verdenskrig. Dette resulterte i at vår kultur mistet sitt eget uttrykk for et av de sentrale prinsippene som kjennetegner alle høykulturer, nemlig et høyere ideal, et overordnet åndelig prinsipp som forener hele kulturen i respekt og ærefrykt for dette sentrale prinsipp. I en kultur som har mistet sin åndelige basis (kan det fortsatt kalles en kultur?) gjenstår lett bare de lavere aspektene av den menneskelige natur; den animalske driften mot nytelse (hedonismen), jaget etter penger og status i den hensikt å mate sitt umettelige begjær etter materiell rikdom og konsumpsjon, eller for å oppfylle egoets lyst etter å føle seg "viktig" og "ovanpå".

Det er dog færre og færre som kultiverer sann karakter, som integrerer i sitt indre en sterk ære og heder - som kjemper for å meisle sin natur etter selvdisiplin hard som jern over sine lavere instinkter og drifter, simpelthen fordi en følelse av indre styrke, av å leve i tråd med absolutte prinsipper uten indre selvmotsigelser, er av ytterste betydning for dette menneskets egne selvrespekt. Tanken om nobilitet, standarder, dyder, at karakteren må formes, og at man må kjempe og avgi personlige offer for det som virkelig betyr noe.

Det moderne norske samfunnet, ja, det moderne Vesten som helhet, totalt mangler et høyere referansepunkt. Vi er selvsentrerte materialister - Nietzsche's siste menn - som primært styres av lavere appetitter, mangler kulturell stolthet og verdighet, respekterer ingenting med en ubøyelig lojalitet, og har ingenting man egentlig kunne dødd for. Jeg har mer respekt for en glødende fanatisk afghansk islamist som sloss og ofrer seg mot overveldende odds for sin gud, fordi han har noe han virkelig tror på, enn for en sløv og likegyldig moderne nordmann som med tomme zombie-øyne sluker alskens degenerasjon på TV mens han spiser Grandiosa og vurderer om han skal gå ut en tur på byen for å finne en fremmed kvinne å p*le. Naturligvis er ikke alle nordmenn så patetiske. Men degenerasjon og fravær av sanne verdier er blitt såpass vanlig i dette landet at det kan regnes som et kulturelt (eller anti-kulturelt) paradigme.

Alle høyere kulturer har hatt sterke åndelige prinsipper som de har formet de nye generasjonene etter. Samuraiene hadde sin bushido, romerne sin virtus, det middelalderske katolske europeiske aristokratiets ridderlighet etc, etc. Dette er høyere kulturelle prinsipper som ikke alltid etterfølges (langt ifra), men som likevel bidrar med et høyere referansepunkt, som sammen med religionen, ga form til overordnede idealer som mennesker kunne streve mot for å unngå middelmådighet og kulturløshet. Det moderne Vesten tror at dette er unødvendig. Alt vi trenger er "toleranse" og "mer demokrati" (=de formløse massenes styre). Samtidig ødelegges alt det som virkelig betyr noe i kulturen.

Pga. fraværet av moralske standarder (bortsett fra at det å drepe eller banke opp noen er galt, liksom) blir vi hele tiden pådyttet stygghet og perversitet i offentligheten. Man kan ikke gå inn på Dagbladet.no uten å bli konfrontert av motbydelige bilder av Miley Cyrus (som forøvrig tillates å være en slags rollemodell for unge jenter) eller det som verre er (f.eks. von Trier's nyeste perverse filmskapelse). Alt dette, sammen med TV, kjendiser, og utdanningssystem, bidrar til å normalisere lignende dekadanse. Hele landskapet man ofte lever i er depravert og bare stygt. Man skulle ikke tro at det var for vanskelig å skape vakre urbane landskaper, som er representative for en sann høykultur, men dette er visst for mye begjært, selv om europeere har vært istand til å skape vakker arkitektur helt tilbake til oldtidens Athen, via Rom, gotiske katedraler, renessansens Firenze, eller Speer's arkitektvisjoner for det nye Berlin i det Tredje Riket. Men i Norge gidder man ikke dette. Her SKAL - MÅ - det være stygt, frastøtende, uharmonisk og uinspirerende.

De stygge og ukultiverte bylandskapene får vel sees som nok et symbol for vår kulturelle tilstand i det store og hele. Familien, den sanne kulturens grunnleggende byggesten, forfaller. Enhver sunn og normal sivilisasjon oppfordrer mennesker til å kanalisere de seksuelle instinkter inn i en stabil ekteskapelig institusjon da man forstår at denne kraften skal brukes til å skape sterke familier som kan føre sivilisasjonen videre. Idag er det derimot horeriet som står på agendaen. La oss lengst mulig la være å dedikere oss til noen og vise denne urokkelig lojalitet for å sammen skape en familie som er ideelt tilrettelagt for å oppdra sterke og stolte barn som kan vokse opp og representere kulturen. Neida, la oss heller ligge vilt rundt som om vi var bavianer og generelt oppføre oss som undermennesker. La oss skille oss og skille oss og skille oss igjen og igjen, og la oss ta abort etter abort etter abort. Hva som teller er ikke ansvar, plikt og seriøsitet, men at vi kan følge hver minste lille lystfølelse og vise at vi neimen ikke behøver å tenke på andre enn oss selv. Om så fødselstallene stuper nedover, gjør ikke det noe. Vi kan jo bare importere horder av fremmede etniske grupper inn i riket for å atomisere samfunnet ytterligere og ødelegge det lille vi hadde igjen av nasjonalt fellesskap.

Dette er Norge idag, og nei, jeg er absolutt ikke glad i denne "nasjonen". Det går til helvete med dette samfunnet. Dette gjelder forøvrig for hele vår sivilisasjon. Noen tror at vi har ustanselige "fremskritt" på alle bauger og kanter. Dette kunne ikke vært mer feil. Vi har fortsatt teknologiske og vitenskapelige fremskritt, men på det rent kulturelle nivået er det eneste vi bevitner nå om dagen degenerasjon og forfall. Samfunnet råtner og har mistet sin vitalitet. Vi går så langt som å sette spørsmålstegn ved hvorvidt vi eksisterer som etnisk gruppe og har rett til å eksistere i fremtiden. Dette er et tegn på ekstrem dekadanse. Oswald Spenglers teorier om "Der Untergang Des Abendlandes" - Vestens undergang - er av større relevans idag enn noengang tidligere.

Til helvete med Norge og Vesten av idag. Jeg bryr meg ikke om staten Norge, jeg bryr meg om mitt folk! Mitt folk er det nordiske/skandinaviske folket. Denne etniske gruppen lever innenfor ulike statsdannelser, deriblant Norge, Sverige og Danmark, som majoritetsbefolkning. Dette folket er idag kulturelt utarmet og forgiftet av materialisme og løgner, manipulert til å omfavne undergangen. Det er et sykt folk og det behøver å helbredes av en sunnere kulturell renessanse. Det er dog fortsatt mitt folk selv om det er sykt, og derfor kjemper jeg for det, til tross for at enkelte av dets medlemmer vil håne meg for det. Drømmen er at våre dekadente nasjoner, deriblant Norge, en gang i fremtiden erstattes av en forent Nordisk nasjon tuftet på edlere kulturell grunn. Kanskje får jeg aldri se lysere tider for vårt folk, men da kan jeg i alle fall dø med æren i behold, med kjennskap om at jeg kjempet for det jeg måtte kjempe for.

Endret av Wyrd
Lenke til kommentar

Australia troner på toppen for min del. Hovedsaklig pga hvor fantastiske menneskene der er. Iskalde, bitre, fordomsfulle, redde, skye og egoistiske nordmenn klarer jeg meg meget fint uten å bo i samme land som.

Vell, jeg kjenner meg ikke igjen i den generaliseringen av nordmenn, veldig usaklig å generalisere når det gjelder flere millioner mennesker, men kan jo godt hende at folk er veldig hyggelige i Australia, jeg har aldri vært der.

Lenke til kommentar

Vell, jeg kjenner meg ikke igjen i den generaliseringen av nordmenn, veldig usaklig å generalisere når det gjelder flere millioner mennesker, men kan jo godt hende at folk er veldig hyggelige i Australia, jeg har aldri vært der.

Jeg generaliserer basert på det generelle inntrykket jeg har av nordmenn. Siden jeg tilbragte det meste av mine förste 27 år som nordmann bosatt i Norge, mener jeg at jeg har et ganske godt grunnlag for å uttale meg om hvordan jeg oppfatter nordmenn :)

Mitt inntrykk av nordmenn forsterkes også ytterligere hver gang jeg treffer på dem ulike steder i utlandet. Flertallet av de jeg treffer på gjör lite for å gi Norge og nordmenn et godt rykte.

Lenke til kommentar

Jeg generaliserer basert på det generelle inntrykket jeg har av nordmenn. Siden jeg tilbragte det meste av mine förste 27 år som nordmann bosatt i Norge, mener jeg at jeg har et ganske godt grunnlag for å uttale meg om hvordan jeg oppfatter nordmenn :)

Mitt inntrykk av nordmenn forsterkes også ytterligere hver gang jeg treffer på dem ulike steder i utlandet. Flertallet av de jeg treffer på gjör lite for å gi Norge og nordmenn et godt rykte.

Der har jeg ett helt annet inntrykk. Men da er det synd at du sitter med ett slikt inntrykk, selv om jeg forsatt mener at den generaliseringen må være en sterk overdrivelse.

Lenke til kommentar

Reis mer da vetu, så kommer relasjonen at Nordmenn er EKSTREMT kjipe generelt..

Ikke en person jeg kjenner som ikke sier det samme, joda finnes maaange Nordmenn som er helt motsatt , det finnes alltid unntak men generelt så er Nordmenn er så lukka,kjipe, og i status quo at man sovner nesten når man observerer Nordmenn..

Kan nevne at jeg er gatefotograf så jeg observerer mennesker når jeg reiser, jeg får et inntrykk av daglig liv, ikke turist liv når jeg reiser, jeg går utenfor de vanlig "områdene"..

Og Norge er de kjipeste mest deprimerende menneske ta bilder av som jeg har funnet til nå i mine 6år som gatefotograf..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Reis mer da vetu, så kommer relasjonen at Nordmenn er EKSTREMT kjipe generelt..

Ikke en person jeg kjenner som ikke sier det samme, joda finnes maaange Nordmenn som er helt motsatt , det finnes alltid unntak men generelt så er Nordmenn er så lukka,kjipe, og i status quo at man sovner nesten når man observerer Nordmenn..

Kan nevne at jeg er gatefotograf så jeg observerer mennesker når jeg reiser, jeg får et inntrykk av daglig liv, ikke turist liv når jeg reiser, jeg går utenfor de vanlig "områdene"..

Og Norge er de kjipeste mest deprimerende menneske ta bilder av som jeg har funnet til nå i mine 6år som gatefotograf..

Jeg har reist veldig mye og vært i Afrika, Asia og Sør- Amerika og min oppfattning er at det finnes bra mennesker og mennesker som ødelegger for seg selv og andre i hele verden. Jeg har bodd blandt lokale mange plasser og reist i land hvor det nesten ikke er turisme.

Hva er det du egentlig mener med kjipe og deprimerende mennesker? Hva er det med nordmenn som du reagerer så negativt på?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva er det du egentlig mener med kjipe og deprimerende mennesker? Hva er det med nordmenn som du reagerer så negativt på?

Etter å ha värt i Norge på besök igjen nå, er mitt inntrykk fortsatt det samme.

Om du smiler til noen fordi du tilfeldigvis får öyekontakt med personen, ser de på deg som om du skulle väre sinnsyk. Om du opptrer normalt höflig mot folk, antas det at du er ute etter å få noe. Man skal helst gå raskt rett frem, stirre i bakken og kanskje anerkjenne at et annet menneske eksisterer om man stöter borti dem fordi man ikke ser dem.

Norge er et kaldt land.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg er glad i landet mitt men jeg er ikke glad i landets befolkning, hverken etniske nordmenn eller våre nye landsmenn. Så jeg stemte nøytralt. Jeg vil helst ha Norge for meg selv, helt alene. :w00t::wee:

Norge er helt herlig som land og historien til Norge er jo legendarisk med vikinger osv..

Men jeg misliker den generelle borger i Norge fordi de er feige samt konflikt sky, politiske systemet er heller ikke noe skryte av..

Synes det er så rart, du har først vikingar, så har du nordmenn i dag. Folk som aldri bøyde seg for nokon, så har vi nordmenn i dag som er så konflikt sky at man kan bli redd av det. Kan ikkje forstå at vi er etterkommera av dei.

Det bor i dag ca 5 millioner mennesker i USA med norsk avstamning. Hvem var den halvparten som emigrerte? I Norge var det sult og elendighet. De som dro var dem som turte å ta sjanser og som var villige til å slåss. Slikt ligger i genene og dagens nordmenn har arvet genene til de som ikke dro.

Norge er verdens beste land å bo i.

Stemmer ikke med virkeligheten.

Det kommer an på. Hvis du kan leve lykkelig med at:

-staten griper inn i ditt liv og tar valg for deg

-garanterer utrolig mange goder du kanskje aldri trenger mot at du betaler svært mye skatt

-premierer de som bare arbeider passe hardt eller ikke i det hele tatt

-holder tilbake de som arbeider hardt og får suksess

så kan Norge være et fantastisk fint land å bo i.

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Jeg hadde LETT død for Norge i krig der et land angriper Norge, hadde ikke vært noe tenke over engang..

Ja vel? og hva vis de som overtok landet var bedre enn de som sitter med makta nå?

Hvis du hadde bodd i Nordkorea ville du da også ha forsvart landet ditt til døden mot en som invaderer det?

Lenke til kommentar

Hvis du hadde bodd i Nordkorea ville du da også ha forsvart landet ditt til døden mot en som invaderer det?

Selv russere ville forsvart landet sitt, og de har mer tilgang til usensurert informasjon enn nord-koreanere. Folk i Nord-Korea vet lite om omverdenen og ville nok forsvart det eneste de kjenner.

Jeg er ikke patriotisk men jeg ville ikke latt noen utenfra herse med meg.

Lenke til kommentar

Alle er vel glad i landet sitt så lenge man lever i ett demokrati og ikke under ett diktatur.

Sist jeg hadde vært på ferie i 4 uker så fikk jeg tårer i øynene når jeg så Norges natur under meg i morgensolen under innflygning til Gardermoen. Kan vel ha vært like mye savnet av en litt mer modernisert kø-kultur, tilgang på snus og grovbrød, men gledelig er det alltid å komme tilbake til Norge uansett :)

Lenke til kommentar

Selv russere ville forsvart landet sitt, og de har mer tilgang til usensurert informasjon enn nord-koreanere. Folk i Nord-Korea vet lite om omverdenen og ville nok forsvart det eneste de kjenner.

Jeg er ikke patriotisk men jeg ville ikke latt noen utenfra herse med meg.

Så hva får du ut av å krige mot et system som er bedre enn det du lever under? Hva er din motivasjon for det?

Det høres ikke veldig rasjonelt ut for å si det mildt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...