Gå til innhold

Er du glad i nasjonen Norge?

Gjest medlem-141789

127 stemmer

1. 1. Kva er dine følelser om landet Noreg?

• Elsker landet mitt / Veldig patriotisk
      29
    • Er glad i mitt land / Patriot
      60
    • Nøytral
      28
    • Missliker landet mitt / upatriotisk
      9
    • Hater mitt land / Veldig upatriotisk
      1

Anbefalte innlegg

Totalt uenig, han har jo tidligere bodd i norge, og bor utenlands. Da står han jo i en flott posisjon til å veie fordeler og bakdeler.

Jeg bor selv i sverige for tiden, og har også bodd i USA tidligere. Mesteparten av livet mitt har jeg dog bodd i norge, så føler ikke at jeg heller er inhabil. Når man skal sammenligne noe er det en fordel å kjenne til begge deler.

Mye mer interessant å høre fra en expat hvorfor han eventuelt flyttet, enn hvorfor en som alltid har bodd i norge bor i norge.. å flytte krever ett bevisst valg!

Sverige er en ting. Men om man flytter til fattigere land fra Norge, med masse penger i lommen og muligheten til å leve ett godt liv mens størstedelen av befolkningen i landet sliter, så passer det seg kanskje ikke å sammenligne sin situasjon i det landet med et liv i Norge. Jeg tviler på at noen flytter fra Norge til andre land for å leve fattig, dermed blir ikke de rikes opplevelser av andre land så veldig relevante. Jeg har bodd ett halvt år i Afrika, jeg regner likevel ikke med at jeg kan sammenligne det med å bo i Norge som å bo i Burundi, fordi jeg ikke vet hvordan det er for hoveddelen av befolkningen.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sverige er en ting. Men om man flytter til fattigere land fra Norge, med masse penger i lommen og muligheten til å leve ett godt liv mens størstedelen av befolkningen i landet sliter, så passer det seg kanskje ikke å sammenligne sin situasjon i det landet med et liv i Norge. Jeg tviler på at noen flytter fra Norge til andre land for å leve fattig, dermed blir ikke de rikes opplevelser av andre land så veldig relevante. Jeg har bodd ett halvt år i Afrika, jeg regner likevel ikke med at jeg kan sammenligne det med å bo i Norge som å bo i Burundi, fordi jeg ikke vet hvordan det er for hoveddelen av befolkningen.

Og akkurat det er jo poenget i så og si alt jeg har skrevet.

I Norge er forutsetningene såpass like for alle, og gode, at vi blir regnet som ett av de beste landene å bo i.

Tror vi er ganske enige.

Man kan ikke se på hvordan livet er i ett land med sine egne, norske, rike 'rose tinted glasses'.

På den andre siden, så lider jeg nok litt av rose tinted glasses selv, når jeg tenker på Norge. Borte bra, men hjemme best!

Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker fra en annen diskusjon du har teltatt i, så bor du ikke i Norge en gang, så jeg regner ditt innlegg som inhabilt. Det er ting i Norge som ikke er bra, så såklart. Men vi har det langt bedre og friere enn i mange mange andre land.

Det er mildt sagt lettere irriterende, at du sitter i et annet land - kaller deg "skatteflykning", å bruker tiden din på å slenge dritt om hvor dårlig Norge er..

Kom deg hjem, betal Norsk skatt, å ha det like jævlig som alle andre stakkarene som bor i dette gudsforlatte kalde landet her... Da skal jeg kanskje lese det du lirer ut av deg to ganger....

Han er også veldig påpasselig med å aldri nevne hvilket land har har flyktet til. Med tanke på hvor mye eder og galle han har spydd ut om Norge, så må hans krav til et land være svært høye. Når han først flykter, så må det være til et land som oppfyller hans krav, noe annet ville vært rart.

Så det hadde vært interessant å vite hvilket land han anser for godt nok for han :wee:

Jeg betaler skatt, og selv om jeg ikke alltid er enig med den sittende regjeringen om hvordan skattepengene skal brukes, så bidrar jeg i hvert fall til fellesskapet. Og er stort sett fornøyd med sikkerhetsnettene som vi har i vårt land, og de mulighetene som vi har. Små sosiale forskjeller, ihvertfall i forhold til USA. Der er det helt sinnsyke forskjeller mellom fattig og rik.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og akkurat det er jo poenget i så og si alt jeg har skrevet.

I Norge er forutsetningene såpass like for alle, og gode, at vi blir regnet som ett av de beste landene å bo i.

Tror vi er ganske enige.

Man kan ikke se på hvordan livet er i ett land med sine egne, norske, rike 'rose tinted glasses'.

På den andre siden, så lider jeg nok litt av rose tinted glasses selv, når jeg tenker på Norge. Borte bra, men hjemme best!

Det jeg mener er at man ikke kan si hvordan ett land er om man lever og bor med de 2 prosent rikeste i landet, noe man sannsynligvis gjør om man drar fra Norge og bosetter seg i ett annet land. For å ha noe å sammenligne med må man bo sammen med en lokalbefolkning over tid, å ikke med de rikeste i landet man er i. Tviler sterkt på at skatteflyktning sitter i slummen i Kenya.

Lenke til kommentar

Trekker inn dette innlegget, som startet denne lett forvirrende debatten!

Mente du her "Prøv spørsmålet i ett forum for expats?" eller mener du ett forum for folk som aldri har bodd i norge og egentlig ikke har med norge å gjøre?

For expats hadde vært interessant, mye mer enn folk som ikke kjenner norge på noen som helst måte i det hele tatt, etter min mening.

Hvis det som står i ditt orginale innlegg er det du mener, vil jeg si at jeg ikke helt forstår hva dere diskuterer, eller hva du prøver å si.

Misforståelse pga stavefeil?

Det opprinnelige spørsmålet var

Jeg har også vært ute å reist en del. Jeg lurer på hvilke land folk har vært i hvor de mener det er bedre å bo i enn Nore?

Hvilket jeg tviler på at man kan få ett brukelig svar på fra ett forum hvor de fleste aldri har bodd i utlandet.

Mulig du kunne fått ett fornuftig svar om spørsmålet var "Hvilket land liker du best for å dra på ferie til?", men det har intet med det å bo/jobbe i annet land å gjøre.

Lenke til kommentar

Så det du mener med å ha reist mye i utlandet, er å ha vært i Sverige?

Hehe. Egypt. Spania. Polen. Sverige. Danmark. Mexico. Hellas. Tyskland.

Jeg har akkurat kommet hjem fra Mexico.

Sverige har bedre veier. Det sier uansett lite om situasjonen i forhold til å bli født i Norge eller resten av verden. La oss si født i Norge eller Sverige da? Du har jo reist så mye, så du må jo vite litt om hvordan det er andre plasser.

Det er jo det jeg sa, din fjott...

Ellers så må du jo gjerne prøve deg i Afrika, så lenge du har tilstrekkelig respekt for lokalbefolkningen.

Jeg har vært i Egypt, og det er i Afrika...

Men jeg har planer om å dra til et mer eksotisk sted i Afrika også.

Jævlig fine strender enkelte plasser der.

Lenke til kommentar

Finnes kun et land som kan måle seg med Norge eller gå foran Norge og det er Sveits, lykke til med å bli borger der..

Jeg skal mest sannsynlig flytte til Sveits, skal reise en del rundt i Sveits i år samt neste år, etter man har valgt sted å bo må man lære et lokalt språk, bevise at man behersker det, for så være en god borger i mellom 2år til 12år dette er regler som gjelder de fleste cantoner og kan differere fra canton til canton.

Jeg nekter bli gamle i et land som ikke respektere friheten til det enkelte individ, hvis Norge forandrer sin politikk kan jeg alltid flytte tilbake..

Noe jeg annet jeg liker med Sveits "Switzerland allows citizens to hold multiple nationalities" det gjør ikke Norge meg bekjent:

Dobbelt statsborgerskap når norsk borger får annet lands statsborgerskap

En norsk borger som har fått statsborgerskap i et annet land etter å ha søkt om eller uttrykkelig samtykket i å få det, eller ved melding, mister automatisk sitt norske statsborgerskap. Det gjelder også om et barn får statsborgerskap i et annet land som følge av forelders/verges søknad, melding eller samtykke. Se nærmere "Tap av statsborgerskap ved nytt statsborgerskap".

Norsk borger som får annet lands statsborgerskap av andre grunner, mister ikke det norske statsborgerskapet. Dobbelt statsborgerskap er da med andre ord akseptert.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Men utlendinger som kommer til norge kan beholde sitt gamle statsborgerskap, i tillegg til sitt norske. Rart det ikke går andre veien.

Kan dette være sosialdemokratane sin feil Skrurupu?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Mest sannsynlig, da det har vært sosialdemokrater ved makten siden krigen. Sikkert før det også, men det gidder jeg ikke sjekke opp. Hva er poenget ditt?

Dei på høgresida er ikkje sosialdemokrater. Poenget mitt er at då har vi enda meir å skylde på dei for.

Lenke til kommentar

Bare noen innspill, siden det virker som du lider av 'gresset er grønnere på den andre siden'.

Nja... Nå trives jo jeg best i Norge i lengden. Det vet jeg av erfaring. Men ikke fordi Arbeiderpartiet ifølge sosialdemokratene har styrt landet feilfritt... Er nok mer fordi alle vennene mine bor her, og alle i familien min bor her, og sånt.

Men om jeg ble født i Sverige, og hadde alle vennene mine der, ville jeg hatt det like godt der som her...

Nå var dette jeg sa kun en protest mot den som sa:

"Norge er verdens beste land å bo i".

Det er da vel ikke nødvendigvis slik tenkte jeg da... Så forsøkte jeg å forestille meg land som det er bedre eller like godt å leve i. Og det er vel da stort sett alle de landene jeg har besøkt, bortsett fra Egypt, og kanskje noen få til. Danmark for eksempel, selv om jeg hadde det fantastisk kult den gangen jeg var på Roskilde sammen med noen junkier jeg da hadde blitt kjent med på internett (har ikke hatt kontakt med dem siden.. :p) Det høres ut som om danskene har satt fast en diger potet i halsen når de snakker. Høres så stottrete ut, og en forvansking av det norske språket... Akkurat som en uperfekt variant av Norsk. Akkurat som om det danske språket ikke er fult ut utviklet eller noe... Så har de jo en drikkekultur der som jeg ikke liker. Øl til frokost, middag og kvels... Bare noen slappe slabbedasker som ligger å velter seg hele gjengen.

Flere av mine engelske venner ergrer seg nettopp fordi de kan snakke morsmålet sitt uansett hvor de drar, og synes det er trist at de er så dårlige i sitt andre og tredjespråk. De har også vanskelig for å lære seg nye språk når de flytter utenlands, fordi veldig mange de møter benytter sjansen til å praktisere sin egen engelsk. Hadde en engelsk kompis boende hos meg i ett år i oslo, han lærte litt norsk, men ikke mye. Han beste sjekketriks var jo engelsken.

For øvrig er det dopkulturen i england det som hadde bekymret meg mest skulle jeg bodd og fått familie der borte. Selv de roligste, mest ansvarlige menneskene jeg kjenner der borte tar feks MDMA ved spesielle anledninger. Kanskje jeg er gammeldags.

Tja, men dette er da noe de gjør frivillig sant. Jeg tror ikke livskvaliteten deres er noe verre enn i Norge... De kan kanskje tenke sånn der og da, men jeg tror at de har det enklere sett i det store og det hele når det gjelder språk. Nå snakker jo jeg veldig godt engelsk. Men om jeg hadde engelsk som morsmål, så ville jeg ikke hatt noe behov for å lære engelsk først, og så spansk, og ev. tysk eller fransk...

Det som er bra med Norsk er vel det at man forstår både Svensk, og delvis Dansk (...) Uansett, så forstår nordmenn engelsk men engelskmennene forstår ikke norsk....

Jeg bor i sverige for øyeblikket, og nyter fiberhastigheter. At det er full hastighet over hele landet må jeg si meg uenig i. Stort sett bare i de tett befolkede områdene du får bra hastighet.

Hvor bra hastighet får du da? Jeg sitter på en 100 mbit-linje her... :)

Det er mer enn bra nok for meg, bare for å si det... =P

Så akkurat den biten har jeg null problem med...

Jeg bor i malmö, midt i byen, og har selvsagt full fart, til 30 kr i måneden. På kontoret er det fler som har tregere nett hjemme, spesielt de som pendler over 45 minutter, og bor litt 'ute på landet'. Kommer du enda lenger unna er det værre.

Er det ikke slik også på landsbygda i Norge da?

Hvem sier da at Sverige har bygget fiber over hele landet?

Er det bare en myte?

I Danmark har de knapt internett får jeg inntrykk av. Der er det dårligere enn i Norge, hvis jeg skal tro alle som bor/har bodd i køben. Har en kompis som flyttet tilbake til malmö fordi det var billigere og fordi han behøvde raskere nett hjemme pga jobb. For øvrig elsker jeg københavn, fantastisk by. Digg at det er 30 min unna med tog som går hele natten!

Danmark har jeg som sagt egentlig ikke så stor sansen for. Danskebåten er jo en fin opplevelse da. Men språket til danskene er akkurat som et myggstikk som klør...

Svenskene synes det samme som deg: Norsk er så fint fordi det høres ut som vi synger. En nordmann kan ikke høres sint ut, bare søt. Det er ett 'hitte-på-språk'.

Haha

Vi? Jeg aner ikke hvordan norsk høres ut blant fremmedspråkelige.

Det har jeg lurt på en god del faktisk...

Høres vi rare ut for en amerikaner for eksempel?

Skolereformen i sverige er veldig omdiskutert, og det frie skolevalget får i stor grad skylden for at svenskene gjør så dårlige resultater i internasjonale målinger. Noen få skoler gjør det bedre, alle de andre gjør det dårligere. spesielt krass kritikk får de av lærere, enda sterkere fra politikere som tidligere har vært lærere. Høyre har jo endret modellen på flere sentrale punkter i sin 'norske' modell.

De største krisene i år var bla en friskole som la ned uker før skolestart, pga økonomi, slik at flere hundre elever helt plutselig sto uten skoleplass. Var jo ikke lønnsomt. Høyre la da til at man ikke kan ta ut utbytte i sin modell, noe jeg tror er svært fornuftig. høyre har vel også gått vekk fra fritt skolevalg i grunnskolen, hvis jeg har forstått rett. fritt skolevalg i grunnskolen har fått ekstremt mye kritikk i sverige.

Kritikk... Jeg så på et program på NRK om det norske, det svenske og det finske, der det finske kom jævlig godt ut... Men jeg likte det svenske meget godt egentlig...

Stor frihet, osv... Og at man her prøvde ut mange ulike måter å lære på. Jeg tror at konkurranse fører til bra ting på sikt, ikke nødvendigvis med en gang man innfører konkurranse. Jeg tror på ingen måte at Finnland alltid vil være den beste kunnskapsnasjonen... La oss nå si at et svensk selskap markedsfører nye skoler etter finsk modell.. Problem solved. Er det noen som klarer å ordne et system som fungerer enda bedre, så vil ikke det komme i et statlig firkantet system, da vil det komme som et resultat av konkurranse...

For øvrig må jeg si at det er svært mye positivt med å bo i sverige, men ikke utelukkende. Det mest negative er vel 9 timers arbeidsdag (dvs 8 timer + 1 time lunsj, som svært sjelden blir en hel time). Du er på jobb fra 8-17. Hver dag (eller 9-18, 7-16, etc. sånn semi-flex er ganske vanlig, så lenge du er til stede mellom 9 og 16)

Selv om de ikke har olje, så vil jeg tro at levestandarden er så og si den samme... De virker svært livsglade på meg i alle fall. :)
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at man ikke kan si hvordan ett land er om man lever og bor med de 2 prosent rikeste i landet, noe man sannsynligvis gjør om man drar fra Norge og bosetter seg i ett annet land. For å ha noe å sammenligne med må man bo sammen med en lokalbefolkning over tid, å ikke med de rikeste i landet man er i. Tviler sterkt på at skatteflyktning sitter i slummen i Kenya.

Faktisk trur jeg at jeg ville likt meg godt i slummen i Kenya også, om jeg var født og oppvokst der, og hadde min familie der. Lykke måles rett og slett ikke i penger eller hvor mye ting man har...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes kun et land som kan måle seg med Norge eller gå foran Norge og det er Sveits, lykke til med å bli borger der..

Jeg skal mest sannsynlig flytte til Sveits, skal reise en del rundt i Sveits i år samt neste år, etter man har valgt sted å bo må man lære et lokalt språk, bevise at man behersker det, for så være en god borger i mellom 2år til 12år dette er regler som gjelder de fleste cantoner og kan differere fra canton til canton.

Jeg nekter bli gamle i et land som ikke respektere friheten til det enkelte individ, hvis Norge forandrer sin politikk kan jeg alltid flytte tilbake..

Noe jeg annet jeg liker med Sveits "Switzerland allows citizens to hold multiple nationalities" det gjør ikke Norge meg bekjent:[/size]

Dobbelt statsborgerskap når norsk borger får annet lands statsborgerskap[/size]

En norsk borger som har fått statsborgerskap i et annet land etter å ha søkt om eller uttrykkelig samtykket i å få det, eller ved melding, mister automatisk sitt norske statsborgerskap. Det gjelder også om et barn får statsborgerskap i et annet land som følge av forelders/verges søknad, melding eller samtykke. Se nærmere "Tap av statsborgerskap ved nytt statsborgerskap".

Norsk borger som får annet lands statsborgerskap av andre grunner, mister ikke det norske statsborgerskapet. Dobbelt statsborgerskap er da med andre ord akseptert.

Kult. :)

Kan du ramse opp 20 punkter hvor du beskriver 20 ting som er bedre med Sveits, i forhold til Norge? Bare en oppfordring. Vil gjerne vite, det som liberaler. :)

Synes hele Norden er en stor kjedelig flekk på jordkloden.

Hvor ville du blitt født, om du kunne velge? (Hypotetisk)
Lenke til kommentar

Hehe. Egypt. Spania. Polen. Sverige. Danmark. Mexico. Hellas. Tyskland.

Jeg har akkurat kommet hjem fra Mexico.

Det er jo det jeg sa, din fjott...

Jeg har vært i Egypt, og det er i Afrika...

Men jeg har planer om å dra til et mer eksotisk sted i Afrika også.

Jævlig fine strender enkelte plasser der.

Å du mener at å reise rundt som turist med masse penger gjør at du kan si noe om hvor det er best å bo? Egypt er i Afrika, men representerer overhodet ikke hele Afrika. Jeg har vært i Uganda, Kenya, Rwanda, Burundi og Tanzania, men jeg tviler på at det å reise rundt i disse landene egentlig gir meg noen innsikt i hvordan det er for den generelle befolkningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...