Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sameie - årsmøte - omfang av innkallelse

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Bistand ønskes!

Vi har en overivrig formann i sameiet som rett før jul har kalt inn til ekstraordinært årsmøte for å få gjennom et av hans forslag.

Nedgraving av søppelbeholdere.

Innkallingen sier at det koster 2,- pr. kvm. i økte fellesutgifter samt en tegning som viser plasseringen. That's all.

Vi har funnet ut at han har (nesten) engasjert entreprenør som begynner i romjulen og at kostnaden totalt utgjør ca. 600.000,- fordelt på 40 sameiere. Fellesutfitene vil øke med over 10%.

Vedtektene sier dette:

Skal et forslag, som etter lov om eierseksjoner eller vedtektene må vedtas med minst to tredjedels flertall, kunne behandles, må hovedinnholdet være angitt i innkallingen.

+

Det kreves minst to tredjedeler av de avgitte stemmene i sameiermøtet for vedtak om:
- Ombygging
- Økning av fellesutgiftene med mer enn 5%

"Hovedinnholdet" som vedtektene sier, hva betyr det egentlig? Jeg synes at det er utelatt nødvendig informasjon fra innkallingen. Med tanke på og gjøre dette så enkelt at folk ikke vil møte opp.

Jeg stilte spørsmål pr. e-post og ba om informasjon, brukte ordet "hovedinnholdet" men fikk ikke svar.

Noen råd?

Kan jeg bruke det at jeg har stilt spørsmål som ikke ble besvart, eller manglende informasjon for å underkjenne innkallingen?

Eller er det helt opp til årsmøtet og godkjenne den? Uavhegig av hva som står i vedtektene.

Anonymous poster hash: 30d0b...b2a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av eierseksjonsloven § 34 tredje ledd at hvis sameiermøtet skal behandle en sak der vedtektene eller loven krever to tredjedels flertall må "hovedinnholdet" være tatt inn i innkallingen.

Departementet har følgende å si om bestemmelsen i spesialmerknadene fra Ot.prp.nr.33 (1995-1996):

Av tredje ledd går det fram at innkallingen bestemt skal angi de saker som skal behandles i sameiermøtet. Det er en videreføring av gjeldende regel (noe omformulert), og formålet med regelen er å sikre at sameierne skal kunne stille opp i sameiermøtet for å ivareta sine interesser, og at de skal kunne forberede seg til møtet. Disse hensynene er særlig sentrale der sameiermøtet inviteres til å gjøre vedtak som er så viktige at det kreves to tredjedels flertall. I slike tilfelle skal hovedinnholdet av forslaget gjengis i innkallingen, jf annet punktum. Sameiermøtet kan vedta forslaget med visse endringer, men blir det foreslått vesentlige endringer, må det innkalles til nytt sameiermøte. Også bestemmelsen i annet punktum er en videreføring av gjeldende rett. Er ikke saken nevnt i innkallingen på den måten som går fram av første og annet punktum, kan den ikke avgjøres av sameiermøtet. Unntak kan tenkes hvis alle sameiere er til stede og godtar at saken blir behandlet.

Formålet med bestemmelsen er med andre ord å sørge for at sameierne kan stille forberedt. Hvis hovedinnholdet i forslaget ikke er gjengitt kan sameiermøtet som hovedregel ikke lovlig behandle saken. Det er med andre ord en gyldighetsregel - for at sameiermøtet skal kunne treffe et gyldig vedtak må innkallingen være lovlig. (Oslo tingrett har i en sak kommet til at den mangelfulle innkalingen må ha fått betydning for vedtaket, men Borgarting lagmannsrett tok implisitt avstand fra tingrettens forståelse etter anke.)

Hva ligger i "hovedinnholdet"? Selve forslaget må selvsagt nevnes. Departementet uttaler ellers i forarbeidene (på side 75) at det sentrale er at sameierne må få vite hva som skal behandles og hva som foreslås vedtatt. Jeg forstår dette slik at hovedinnhold må inneholde en tilstrekkelig grad av detaljer om konsekvensene for sameiet til at den enkelte sameier kan stille forberedt. Et minimumskrav må etter min mening være at man identifiserer forslaget som et forslag som krever to tredjedels flertall og hvorfor. Hvis dette er gjort mener jeg at spesifikasjonen - økning av fellesutgifter på 2 kr per kvm og plassering - er tilfredsstillende som "hovedinnhold". Hvis hovedinnholdet ikke er gjengitt kan ikke sameiermøtet behandle saken.

Du kan ikke kreve et sameiermøte utsatt ved å henvise til at du ikke har fått svar på spørsmål du har stilt. Innkallingen vil heller ikke bli underkjent hvis hovedinnholdet ikke er gjengitt - sameiermøtet vil fortsatt skje, men de vil ikke kunne behandle saken med mindre samtlige sameiere er til stede og stemmer for at saken tas under behandling.

Lenke til kommentar

Tusen takk for meget godt svar krikkert.

Årsmøte er avholdt, jeg protesterte mot innkallelsen men fikk ikke gehør for min protest.

Formannen innrømmet at det var mange mangler i innkallelsen men at årsaken til det var at det ikke var klart når innkallelsen ble skrevet.

De øvrige var egentlig ikke interessert i hva jeg mente og det ble avstemming hvor min innsigelse falt. Innkallingen ble godkjent.

Min beskjed var at jeg fikk ta sameiet til retten hvis jeg ikke var enig, det ble applaudert.

Det ble gitt mer informasjon av styrets formann og kostnadsrammen vil faktisk være høyere enn hva som stod i innkallingen.

I tillegg ble det lagt til 2 saker for avstemming, jeg protesterte og viste til vedtektene som sa at alle saker som skulle behandles måtte stå på innkallingen.

Begge sakene krevde 2/3 flertall, noe de også fikk.

Fikk da beskjed om å ikke være kverrulant og at tidligere råd om å ta sameiet for retten var det jeg måtte forholde meg til.

Spørsmålet er hva jeg kan gjøre nå? Det mest irriterende er jo at formann kan ta seg til rette på denne måten.

Er det noe enkelt jeg kan gjøre?

Anonymous poster hash: 30d0b...b2a
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...