Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router bak Thomson Gateway 585

Anbefalte innlegg

Har et enkelt ADSL Bredbådsruter fra Telenor Thomson Gateway 585. denne brukes i dag som en gateway til internett for et lite lan Det er også denne som står som DHCP server..

I forbindelse med anskaffelse av et energi oppfølgingssystem (EOS) så er det ønskelig å ha et eget LAN som er adskilt fra det eksisterende lokalnettet i bygget, men det er ønskelig å benytte samme internett forbindelse som allerede eksisterer i bygget.

For å løse dette har jeg gått til anskaffelse av en enkel router av typen Cisco RV042. Det tekniske nettet skal ha statiske IP adresser (område 192.168.100.100-102) det betyr at jeg deaktiverer DHCP serveren på routeren(RV042) og setter IP adressen til routeren til 192.168.100.1.

Men hvordan skal jeg gjøre tilkoblingen fra routeren(RV042) til ADSL modemet til telenor? Slik at PC 1 på teknisk LAN får tilgang til internett?

Se vedlagt topologi

post-44469-0-47356100-1387226838_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett opp WAN porten med 192.168.1.x IP adresse og sett den til fast i modemet.. Konfigurer LAN til å dele ut 192.168.100.100-102

Hvis man setter IP 192.168.1.x som statisk på Cisco routeren, kan det bli IP konflikt med DHCP scopet til ST modemet (kan gi ut samme IP som er satt som statisk på Cisco router). Det man kan gjøre, er å sette IP-en som deles ut av DHCP serveren til ST modemet som statisk inne på web gui til ST modemet (bindes mot MAC adr.).

Ellers på lan siden er det korrekt.

Lenke til kommentar

Ser at jeg kanskje skulle ha spesifisert litt nøyere også... :blush: Mente å sette IP adressen på WAN porten til Cisco routeren i samme range som modemet deler ut, og så sette den til fast i modemet..;) Da vil Cisco routeren være på samme subnett, samt at den deler ut eget subnett til sin LAN side...;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...