Gå til innhold

Fotografere Melkeveien og nordlyset, både digitalt og analogt


Anbefalte innlegg

Det finnes en del tråder på dette temaet før, men kunne ikke finne noen nylige.

 

Jeg skal nordover i juleferien(Salten, Nordland for å være eksakt) og tenkte da jeg skulle prøve meg på å ta bilder av stjernehimmelen. Skal være ute på bygda hele ferien, så jeg tror ikke at lysstøy vil være noe problem.

 

Men jeg tenkte at i tillegg til å ta bilder med mitt digitale kamera så skal jeg ha med meg to analoge kameraer i tillegg.

 

Utstyrslisten er som følger:

Canon EOS 650 med Sigma 17-50 mm F2.8 objektiv

Canon AE-1 Program med Canon 50 mm F1.8 objektiv, Ilford Delta 3200 film

Lomography Belair med 58mm(tilsv. 26mm på 6x9 format) F8 objektiv, Kodak Portra 800 film

 

De to første skulle være rimelig greie. På EOS'en kan man vel prøve å feile helt til man treffer, og på AE-1 kan man vel bare prøve å gjenskape resultatet. Eneste jeg er usikker på er hvordan dere ser på brennvidden på 50mm. Er det for smalt? Har nemlig hørt at det er "best" å ha det så vidt som mulig, men jeg har dessverre ingen andre objektiver til det kameraet.

 

Belair'en er det kanskje litt verre med, da det har automatisk eksponering. Men den har likevel en bulb funksjon, og da må man vel prøve å time så nøyaktig som man kan basert på innstillinger fra EOS'en.

 

Og det er kanskje her spørsmålet mitt begynner: Hvor lang kan eksponeringen være før man begynner å få "star trails". Siden Belair'en har et rimelig tregt objektiv kunne det vært kjekt å vite i fall man egentlig bare kaster bort film. Er det noen her som har erfaringer med å ta bilder av stjernehimmelen analogt? Og hvordan er det når det kommer til nordlyset? Noen tanker og anbefalinger rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tatt flere nordlysbilder på lukkertider ned mot 5 sekunder, F. eks dette

 

5 sek lukker, F2.8 og ISO 400.

 

Som en tommelfingerregel kan en si at du kan bruke 500 og dele det tallet på antall mm (fullformatbrennvidde) for å få lengste lukker du kan bruke uten å få startrails.

 

Med din 17mm på 650'en din, så har du en brennvidde som tilsvarer ca 27mm på FF. Dermed kan du trygt benytte en lukker på opptil 18,5 sek uten fare for startrails.

Lenke til kommentar

50mm er veldig smalt for Nordlys. Prøv heller å starte med Sigma-objektivet på 17mm og f/2,8.

 

Nordlyset har flotte skarpe linjer i virkeligheten, men disse beveger seg relativt raskt. Har du for lang lukkertid så smører det seg utover til en diger lysegrønn grøt. Passe lukkertider er 2-10 sekunder. Still heller opp ISO-en for å få det til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan i alle fall svare på filmspørsmålene dine. Du kaster nok vekk filmen, sjekk ut reciprocity failure.

Det gjør vondt å henvise til KR, men google fant ikke en mer troverdig kilde i forbifarten:

http://www.kenrockwell.com/tech/filmdig.htm

FILM:

LONG EXPOSURES: Film works great for long exposures running into the minutes. You may have some color shift or loss of speed due to reciprocity issues, and otherwise the image quality is the same as for normal short exposures.

 

DIGITAL:

Long exposures are a problem. The image sensors have leakage which add random white dots into your image with long exposures. Some cameras try to compensate for this. This is never an issue with film.

Lenke til kommentar

Det gjør vondt å henvise til KR, men google fant ikke en mer troverdig kilde i forbifarten:

http://www.kenrockwell.com/tech/filmdig.htm

Jeg har ikke noe imot film, jeg bruker bare film til å fotografere med. Og jeg vet at film ikke gjør seg til å fotografere melkeveien, med mindre man har motor på stativet. Det er fordi det krever så lange eksponeringer at alt blir til star trails.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot film, jeg bruker bare film til å fotografere med. Og jeg vet at film ikke gjør seg til å fotografere melkeveien, med mindre man har motor på stativet. Det er fordi det krever så lange eksponeringer at alt blir til star trails.

Da misforstod jeg posten din. Film kan (såvidt jeg forstår) ha en fordel når man ønsker svært lang eksponeringstid. Hvis den lange eksponeringstiden bare er en konsekvens av at det er lite lys så vil et kamera med økt følsomhet være å foretrekke.

 

Digital sensors suffer similar reciprocity failures, again at both at extremely short and very long shutter speeds. At extremely short shutter speeds in very bright light, the sensor wells may “splash” electrons (photons) on neighboring sites counting them inaccurately. These are color shifts and noise. At very long exposures in very low light, dark current noise becomes a factor, primarily from heat buildup on the chip.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...