Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fysikk 1 PRØVE

Anbefalte innlegg

Jeg la nettopp denne ut på fysikktråden, men jeg tror ikke at jeg får så mange svar der, så jeg prøver meg litt her:

HEI! Jeg skal ha prøve i fysikk i morgen (fysikk 1). Vi bruker ERGO boka, som er ganske grei når det gjelder regning og formler, men når det gjelder teori, er denne boka ganske... teit, haha! Det står ikke så mye forklaringer i denne boka, og jeg vil gjerne ha litt forklaringer fra dere! :D Her er notater fra timen, kan dere rette på, eller gi meg noen ekstra fakta? Vi skal ha en prøve med både teori og regning, men som sagt, sliter jeg litt med teori-delen pga. boka. Vi må kunne forklare hvorfor det regner (mest) i Bergen, for eksempel.

Regn i Bergen: Luftmasser stiger fort til værs og trykket minker raskt. Den utvider seg adiabatisk og temperaturen synker. Vanndampen i luften blir fortettet i skyer og det gir nedbør. Den stiger fordi den kommer til fjellet og da går den raskt opp. Kald luft holder på mindre fuktighet enn varm luft og da blir det for mye og det regner.

Adiabatisk fytrøy / antenning av diesel - temp øker når indre energi øker.

Fruktdyrkere (sprayer på vann). Når noe størkner avgis det energi til omgivelsene.

Is på vei - Når vann fordamper tar det til seg varme fra omgivelsene - energi - omgivelsene får en lavere temp og vannet vil fryse på veien selv om det er fire grader i lufta og ikke 0.

GassTrykk i beholdere

Ølboks klapper sammen - varmet opp vann i ølboksen og fikk vanndamp der det var høyt trykk. Når vi tok den i kaldt vann var ble det mindre trykk i ølboksen fordi vi brått avkjølte den. Vannet kondenserer fordi det blir mindre molekyler som hopper rundt og ølboksen klapper sammen. Trykket klapper sammen boksen.

Spikermatte - Noe med areal, og trykket per spiker blir ...

Stiletthæler / elefant på parkett - Fordi stiletthæler har spisse heler og kraften blir ikke fordelt ut over et stort areal og trykket blir stort.

Tegnestift - Trykk = F/Areal. Arealet er mindre på den spisse delen.

Fly-vinge: Trykket blir mindre over, mens trykket er størst nederst ettersom luften går raskere over enn under.
Det er større trykk under enn over.

Har du lyst til å blåse taket av et hus må det være større trykk inni enn utenpå.

Temperaturen er konstant når metall størkner - ?

Blåse med åpen / lukket munn - Når du lukker munnen utvider gassen seg. Den utvider seg utenfor munnen
og temp synker fordi . Gassen gjør et arbeid på omgivelsene og da synker temp.

Hår-føner vått og tørt hår - ?

Blir lettere kaldt når man er våt enn når man er tørr - vannet som er på kroppen trenger energi for å fordampe, og de tar energi fra kroppen.

Blåse opp ballong ved å legge den i vakuum.

Brannsår av å skli på hallgulv - fordi at det oppstår friksjon mellom foten og bakken og det gjør et arbeid på huden og da øker indre energi, temp og så får man brannsår.

Rødsprit på armen gjør armene kald (det fordamper)

Hvorfor svetter vi? Vi blir kalde fordi vannet tar energi fra omgivelsene.

Fyrstikk på ripe-flak: Gjør et arbeid på fyrstikken og indre energi øker. Det heter friksjon.

Når noe går fra gass - væske avgis det energi. Det er mer energi i vanndamp enn vann i væskeform. Den samme energimengden avgis når den kondenserer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...