blackbrrd Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Fikk ikke startet bilen i går når det var minus 5, men gikk i dag i pluss 5. Er rimelig sikker på at batteriet er 7 år gammelt og må byttes. Spørsmålet mitt er hvor lenge bilen må gå på tomgang for at jeg får startet den i morgen når det er meldt kaldt igjen? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Umulig å svare på. Et defekt batteri som er toppladet kan fungere fint en hel sommer, men knele ut når det blir kaldt, SELV om det er toppladet. 2 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 Du har nok rett. Bilen hadde stått ubrukt i ca en uke, etter et par 40-minutters turer, så batteriet var nok rimelig nærme "max" av det kapasiteten er nå. Lurte litt på om det var væromslagene som hadde tippet den over i ikke-start kategorien, så det var derfor jeg gadd å prøve på nytt i dag. -10, +5 regn, -2 snø, +1 isregn, -5 er neppe en ideel oppladning for batteriet. Det skal såvidt bli under null i morgen tidlig, så da satser jeg på å få kjørt bilen på et verksted og får byttet batteri. Noe du @Leo_ sikkert ler godt av. Tipper at det egentlig ikke er spesielt mye vanskligere enn å bytte skjermkort på PC-en, men så har jeg aldri fikset på noe under panseret heller. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Bytte av batteri kan fint sammenliknes med å bytte skjermkort (minus drivere og annen programvare). Vanskelighetsgraden bør ikke være mye større i alle fall. Har du rett batteri, litt verktøy og litt pågangsmot fikser du det fint selv. Men, et batteribytte kan du også få gjort tilnærmet gratis om du handler batteri fra samme plass, så man kan jo selvfølgelig spørre seg om det er verd det. Det er nok flere som kan bytte batteri, enn det er folk som kan identifisere og bytte et grafikkort 2 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 19. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2013 (endret) Batteriet var defekt, og endte med å få verkstedet til å fikse det. Kom på 1450kr, en grei pris for god service, de tok det på dagen. Endret 19. desember 2013 av blackbrrd Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Flott! Batteri er noe man bør ha på stell, det er tross alt på en måte avgjørende for om du faktisk får brukt bilen. Høres ut som du har fått en kurant pris, for batterier har blitt MYE dyrere de siste årene. Det skyldes angivelig mangel på bly. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Biltema har såvidt jeg vet fremdeles meget konkurransedyktige priser på batterier. Men da må du gjøre jobben selv. Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 (endret) Biltema har såvidt jeg vet fremdeles meget konkurransedyktige priser på batterier. Men da må du gjøre jobben selv. Viktig å legge til at nyere bmw'r(fra årtusenskifte tror jeg) må omprogrammeres når man setter inn nytt batteri. For å få riktig lading så må bilen vite hvor gammelt batteriet er og størrelsen på det. Endret 20. desember 2013 av Jetfighter Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 (endret) Viktig å legge til at nyere bmw'r(fra årtusenskifte tror jeg) må omprogrammeres når man setter inn nytt batteri. For å få riktig lading så må bilen vite hvor gammelt batteriet er og størrelsen på det. Og det koster 2500,- pluss batteri hvis du gjør det hos Bavaria. Det er hvis du bytter til annen størrelse. Glad jeg vet hvordan man gjør det selv. Bytter du til likt batteri er det mye enklere. Edit: Omprogrammering er kun hvis du bytter kapasitet eller type (AGM eller "vanlig"). Endret 20. desember 2013 av sedsberg Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Glad jeg vet hvordan man gjør det selv. Programmerer du selv også? Jeg må bytte batteri på E60'n min men har ikke hatt tid enda. Jeg programmerer selv i ncs(funker ikke til batteri), men tør ikke bruke SSS Progman, for den er en ecu-killer. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Lenge siden jeg så på det nå. NCS-expert er vel der man bytta batteritype. Registrering husker jeg ikke helt hvor man fant. Har en guide liggende på det med hele remsa. Dog var det E90 jeg så på. Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 E60 er veeeeeeeldig lik E90 så er nok ingen forskjell. Er nok mulig å bytte batteritype og størrelse med NCS også, men det tror jeg kan være komplisert. SSS Progman er mere sånn at man trykker også gjør den programmeringen for deg, som man bruker på datamaskinene på verksted. Men på pc så hender det at det programmert dreper ecu'r i hytt og gevær. Har du link til den guiden? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 (endret) Her er noen av stedene jeg brukte tidligere. http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=532315 Her er den jeg tenkte å bruke. Har testa alt bortsett fra å faktisk skrive til ECU-en. Brukes på eget ansvar. Aftermarket Battery Registration DIY.pdf Endret 20. desember 2013 av sedsberg Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Batteriet var defekt, og endte med å få verkstedet til å fikse det. Kom på 1450kr, en grei pris for god service, de tok det på dagen. Husk å sjekke at det nye batteriet blir ladet optimalt. Kjedelig hvis det nye batteriet ryker etter kort tid. Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 Her er noen av stedene jeg brukte tidligere. http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=532315 Her er den jeg tenkte å bruke. Har testa alt bortsett fra å faktisk skrive til ECU-en. Brukes på eget ansvar. Aftermarket Battery Registration DIY.pdf Nei dæven så kult Dette har jeg gjort mange ganger når jeg har programmert bmw så dette er ikke ukjent Det eneste som var ukjent for meg var bare hvordan man registrer nytt batteri. Dette må jeg lese mere på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå