Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

startproblemer


blackbrrd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har nok rett. Bilen hadde stått ubrukt i ca en uke, etter et par 40-minutters turer, så batteriet var nok rimelig nærme "max" av det kapasiteten er nå. Lurte litt på om det var væromslagene som hadde tippet den over i ikke-start kategorien, så det var derfor jeg gadd å prøve på nytt i dag. -10, +5 regn, -2 snø, +1 isregn, -5 er neppe en ideel oppladning for batteriet.

 

Det skal såvidt bli under null i morgen tidlig, så da satser jeg på å få kjørt bilen på et verksted og får byttet batteri. Noe du @Leo_ sikkert ler godt av. Tipper at det egentlig ikke er spesielt mye vanskligere enn å bytte skjermkort på PC-en, men så har jeg aldri fikset på noe under panseret heller. :p

Lenke til kommentar

Bytte av batteri kan fint sammenliknes med å bytte skjermkort (minus drivere og annen programvare). Vanskelighetsgraden bør ikke være mye større i alle fall. Har du rett batteri, litt verktøy og litt pågangsmot fikser du det fint selv. Men, et batteribytte kan du også få gjort tilnærmet gratis om du handler batteri fra samme plass, så man kan jo selvfølgelig spørre seg om det er verd det. Det er nok flere som kan bytte batteri, enn det er folk som kan identifisere og bytte et grafikkort :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott! Batteri er noe man bør ha på stell, det er tross alt på en måte avgjørende for om du faktisk får brukt bilen. Høres ut som du har fått en kurant pris, for batterier har blitt MYE dyrere de siste årene. Det skyldes angivelig mangel på bly.

Lenke til kommentar

Biltema har såvidt jeg vet fremdeles meget konkurransedyktige priser på batterier.

Men da må du gjøre jobben selv.

Viktig å legge til at nyere bmw'r(fra årtusenskifte tror jeg) må omprogrammeres når man setter inn nytt batteri. For å få riktig lading så må bilen vite hvor gammelt batteriet er og størrelsen på det.

Endret av Jetfighter
Lenke til kommentar

Viktig å legge til at nyere bmw'r(fra årtusenskifte tror jeg) må omprogrammeres når man setter inn nytt batteri. For å få riktig lading så må bilen vite hvor gammelt batteriet er og størrelsen på det.

Og det koster 2500,- pluss batteri hvis du gjør det hos Bavaria. Det er hvis du bytter til annen størrelse.

Glad jeg vet hvordan man gjør det selv. :p

 

Bytter du til likt batteri er det mye enklere.

 

Edit: Omprogrammering er kun hvis du bytter kapasitet eller type (AGM eller "vanlig").

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

E60 er veeeeeeeldig lik E90 så er nok ingen forskjell.

Er nok mulig å bytte batteritype og størrelse med NCS også, men det tror jeg kan være komplisert.

SSS Progman er mere sånn at man trykker også gjør den programmeringen for deg, som man bruker på datamaskinene på verksted. Men på pc så hender det at det programmert dreper ecu'r i hytt og gevær.

 

Har du link til den guiden? :)

Lenke til kommentar

Her er noen av stedene jeg brukte tidligere.

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=532315

 

Her er den jeg tenkte å bruke. Har testa alt bortsett fra å faktisk skrive til ECU-en. Brukes på eget ansvar. :p

attachicon.gifAftermarket Battery Registration DIY.pdf

Nei dæven så kult :D Dette har jeg gjort mange ganger når jeg har programmert bmw så dette er ikke ukjent :) Det eneste som var ukjent for meg var bare hvordan man registrer nytt batteri. Dette må jeg lese mere på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...