Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppstått problem: dyrehold i borettslag

13375k1133z

Anbefalte innlegg

Har seg slik at jeg flyttet inn i et borettslag for ca 3 år siden, i samme slengen fikk jeg meg hund og skaffet godkjennelse fra styret og samtlige beboere i blokken at jeg kunne ha hund.

2 år etter jeg flyttet inn ble det litt krangling med en nabo, begynte med at naboen sendte inn klage over at jeg hadde for høy musikk på, deretter eskalerte det, han sendte inn klage for alle lyder jeg laget. Kunne være at jeg hadde ventilator på, at jeg gikk på gulvet, at jeg mistet noe på gulvet, at hunden bjeffet osv...

No har krangelen eskalert til et annet nivå.
Først klagde naboen på at jeg ikke klarte å ta vare på hunden min.

No har fyren skaffet seg dokumentasjon (fra lege) at han har hundeallergi...

No sier styret at jeg enten må flytte eller kvitte meg med hunden...

Det er åpenbart at fyren har vært på personlig vendetta mot meg, styret er fullt klar over det, men de sier at det ikke er noe særlig annet de kan gjøre.

Slik at det er sagt, hunden jeg har er en hund som regnes som allergivennlig.

What to do?

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Naboen må kunne vise til at han faktisk opplever ulemper på grunn av dyreholdet. Det å ha allergi treng ikkje å bety at naboen blir plaga av ditt dyrehold. (Hadde naboen vært litt lur så hadde han argumentert med redsel for hunder, ikkje berre er det unektelig ein ulempe, men det er også svært vanskelig å tilbakevise nokons subjektive meining på dette området).

Og sjølv om det skulle vise seg at naboen har så kraftig allergi at han blir plaga så vil burrettslagstyret måtte vege naboens ulemper opp mot dine fordeler.

Det at du har innhenta tillatelse til å ha hund, og at naboen ikkje har klaga før no taler klart til fordel for at naboens ulemper er forholdsvis små.

Dersom det skulle vise seg at begge parter står omtrent like sterkt når ein skal argumentere fordeler og ulemper så er det vanlig praksis at ein avgjer tvilstilfeller etter kven som har budd der lengst.

I den forbindelse så må du hevde to års ansiennitet med dyrehold, mot naboens få dagers ansiennitet med allergi.

Eg ville også så raskt som mulig snakka med naboane dine for å innhente ein ny aksept for dyreholdet. Om du kan innhente uttalelser frå eit par av dine nærmaste naboer om at dei ikkje opplever hundeholdet ditt som ein ulempe så vil du stille endå sterkare. Dersom du er litt "frekk" så vinkler du spørsmålet til din fordel slik at du spør naboane dine om dei er enige i at du skal måtte avlive ditt familemedlem fordi den andre naboen kan bli litt snufsette.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ta vare på alle klager som naboen din fremsetter. Blant de som allerede er fremsatt bør du raskest mulig grave fram kopier, jo lengre du venter jo vanskeligere vil disse bli å finne.

Fremsettes de muntlig så skriv dem ned i en privat logg eller lignende (gjør også gjerne dette med klagene som allerede er fremsatt hvis du husker når og hvordan ordene falt).

Det vil være til din hjelp om du kan dokumentere naboens lyst til å finne ting å klage på, og tendens til å fremsette grunnløse klager.

-------

Det er ikke riktig at styret ikke har noe valg i saken. De kan velge å avslå klagen fra din nabo selv om den har en medisinsk begrunnelse. Tilsvarende er det fullt mulig for deg å bestride styrevedtaket og hevde at det er uriktig.

Hva du skal gjøre nå kommer også litt ann på hva som står i reglementet til borettslaget ditt. Jeg ville uansett sendt en skriftlig klage til styret i første omgang. Hvis klagen får avslag (uten at det kommer fram noe ny argumentasjon), ville jeg sendt et nytt brev hvor det står at innsigelsene dine mot vedtaket opprettholdes. Det vil bli opp til styret å evt. ta saken videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...