Stianbl Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) OBS: Widezoom eller Normalzoom. Gjerne noe som kanskje dekker begge, men hovedsakelig wide jeg mangler. Men kjekt om det kan ta opp til rundt 70mm så jeg kan gjøre litt mer med samme objektiv uten å bytte. Heisan! Nettop kjøpt meg Nikon D610 hus. Sikla på å oppgradere mitt gamle D40 lenge nå, og endelig hoppa jeg i det. Så langt meget fornøyd! Men, objektiver. Det er jo det viktigste, så her trenger jeg litt tips fra dere som er litt mer inni fullformat verdenen enn meg. Jeg kjøpte en Sigma 70-200mm f/2.8 når jeg var i Australia for noen år sia, og dette er jo en ganske grei zoom linse. Jeg er hvertfall veldig fornøyd med denne. Jeg kjøpte også med ett Nikon 50mm f/1.8 til det nye kameraet, så jeg har ett godt portrett objektiv også. Også veldig fornøyd med denne! (og var jo veldig billig også..!) Så... Da mangler jeg ett spekter (i all hovedsak), og det er wide.. Siden jeg ikke har lyst til å ha en altfor stor haug med objektiver, så hadde jeg håpt å finne en zoom. Gjerne 16-55mm eller noe i den duren. Dette blir jo da mest for landskap ute, men gjerne også litt bredere portrettbilder MED landskap. Jeg har allerede brukt en god del penger på kamera og de to andre objektivene, så jeg kan nok ikke ut med enda 10 000,- for ett objektiv til, men trenger litt tips fra dere om hva som kan anbefales. Trenger ett kost effektivt objektiv uten å tømme lommeboka helt.. Gjerne ett lite forslag på en all-round reiselinse også 16-200/300 en vei. Men blir vel dårlige objektiver for den prisen jeg kan betale foreløpig...) Kort oppsummert: HAR Nikon D610 Nikon 50mm F1.8 Sigma 70-200mm F2.8 TRENGER xxx 16-55mm FX.X (Åpen for alt her, og andre brennvidder. Fyr løs! =D ) På forhånd tusen takk for all info og tips! Mvh, Stian Berg Larsen Endret 16. desember 2013 av Stianbl Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Nikkor 16-35/4 og den ekstremt gode (men bældyre) 14-24/2.8 er gode alternativer.. Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 Nikkor 16-35/4 og den ekstremt gode (men bældyre) 14-24/2.8 er gode alternativer.. Takker for svar =) Ser at jeg måtte korrigere spørsmålet litt, da det kanskje ikke nødvendigvis er widezoom jeg trenger, men noe som gjerne strekker seg over i normalzoom også. 14-70 hadde vært ypperlig hehe.. Men sikkert alt for dyrt om man skal ha kvalitet... =/ Om det er macro muligheter også så er det en god bonus, men vil ikke basere det for mye rundt det. Lenke til kommentar
janingelarsen Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 kjøp 2 fastobjektiver istedet for zoom, anbefaler 24mm og 50mm så har du det meste evt bytte ut 50mm med 85mm, alle nikon objektiv. Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 kjøp 2 fastobjektiver istedet for zoom, anbefaler 24mm og 50mm så har du det meste evt bytte ut 50mm med 85mm, alle nikon objektiv. Har alt en Nikon 50mm f1.8G, som jeg er fornøyd med Trenger kanskje bare en fast til...? Skulle ønske jeg bare kunne kjøpe en god, skarp linse med 12-300mm f1.2 hele veien. Til rundt 10 000,-.. Slippe å bytte linser og risikere støv på sensoren. Jeg er litt paranoid når jeg bytter linse hehe.. Menne ja, kan jo kikke litt på fast. Men hadde vært kjekt å teste litt. Er bare vandt med DX, og 18-55mm på DX er ett veldig fint område for min del. Trenger ikke veldig mye videre linse enn det tror jeg. (bare at jeg trenger til FX, så hva blir 18mm der? 12-14mm?) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Nå - er det en normalzoom du vil ha? Kikk for eksempel på Tamron 24-70/2.8. 24mm blir på fullframe som 16mm var på crop. Bare å gange brennvidden med 1.5 for å få hvilken brennvidde på fullframe som gir samme utsnitt som du var vant til på crop. En 24-70 gir samme utsnitt på fullframe som en 15-47 på crop. Det er også noen 24-105- varianter fra Nikon og Sigma. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Nettop kjøpt meg Nikon D610 hus. Gratulerer med konge-kamera! Nå vil du ha dette objektivet... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Gratulerer med konge-kamera! Nå vil du ha dette objektivet... Hvorfor vil han ha akkurat det objektivet? Hvorfor ikke Nikkor 24-70mm f/2.8? Eller Nikkor 24-120mm f/4? Eller Tamron 24-70mm f/2.8? Eller Sigma 24-70mm f/2.8? Lenke til kommentar
Trig8 Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Ser du ganger og deler omvendt: 18-55mm på DX blir ca. 27-83mm på FX. Vil du ha noe tilsvarende som ikke koster oppunder 10.000 kr har Nikon en 24-85mm VR som er ganske bra. Her er et brukt til 3000kr: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?searchstring=24-85&id=210473 Selv har jeg en 24-120mm VR som jeg er godt fornøyd med, men den koster noe mer. Lenke til kommentar
asdfljkøkdasfjlø Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Ville mye heller kjøpt tamron 24-70/2.8 vc. Er vel bedre på det meste utenom litt mindre brennvidde og at den har 82mm filtergjenger. 1 Lenke til kommentar
tow Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Se på Nikkor 24-85/3,5-4,5 VR. Billig, lite og lett, og samtidig god kvalitet. Har akkurat kjøpt en, men ikke rukket å teste så mye enda. Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 17. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2013 Hei hei! Først og fremst må jeg si tusen hjertelig takk for mange gode forslag. Når jeg ser over dette, så er det nok kanskje mer en normalzoom jeg er ute etter ja (siden det tilsvarer litt breiere syn enn det jeg er vandt med på DX kameraet).Når dere tar bilder av landskap og slikt (vet det sikkert varierer mye, men), hvilken brennvidde er da optimal? Før det begynner å bli "fisheye" look på bildene? Min gamle D40 var vel crop 1.6x tror jeg, så da får jeg vel enda mer ut av mm (i wide spekteret) enn jeg trodde. Det er jo kjekt Bare synd jeg mister tilsvarende i tele området med min 70-200mm.. Tror jeg skal ta å kikke litt på ett par objektiver i ca. 24-70/105mm rangen. Beste er vel om jeg faktisk får lånt ett, og testa det selv Hvis dere kommer på noen sånne "veldig mye optikk for pengene" objektiver så si gjerne ifra! (Spesielt kunne det vært kult med en makro, men da kan jeg fokusere manuelt, så det burde vel bli billigere. Kanskje også fast brennvidde også..) Men tusen hjertelig takk for mange gode eksempler Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Jeg bruker alt fra vidvinkel til tele på landskap. Jeg selv har hatt lite behov for mindre enn 24mm; mens andre liker seg nede på 14-16mm. Jeg selv trives bedre når jeg kommer opp i 85-90mm. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Se på Nikkor 24-85/3,5-4,5 VR. Billig, lite og lett, og samtidig god kvalitet. Har akkurat kjøpt en, men ikke rukket å teste så mye enda. Helt uenig. 24-85 VR er ganske kjip med svært mye vignettering, fortegning og CA. Jeg ville definitivt tatt en god titt på Tamron 24-70 VC, som gir svært mye for pengene. Lenke til kommentar
tow Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Helt uenig. 24-85 VR er ganske kjip med svært mye vignettering, fortegning og CA. Jeg ville definitivt tatt en god titt på Tamron 24-70 VC, som gir svært mye for pengene. Har du prøvd begge? Ikke vondt ment, bare lurer på om det er egen erfaring eller lesing på internett som er basis for det du skriver. Om det er de tre problemene som er ved objektivet er det ikke noe problem, siden alt korrigeres for på enkel måte, enten direkte til jpg i kameraet eller i etterbehandling. Fortegning har jeg forresten aldri latt meg plage av. Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Noe annet negativt med 24-85 er jo lysstyrken. Og at det ikke har fast blender. Jeg vil heller ha bedre lysstyrke enn litt lengre brennvidde. Men det er jo en prioriteringssak... 1 Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Har du prøvd begge? Ikke vondt ment, bare lurer på om det er egen erfaring eller lesing på internett som er basis for det du skriver. Om det er de tre problemene som er ved objektivet er det ikke noe problem, siden alt korrigeres for på enkel måte, enten direkte til jpg i kameraet eller i etterbehandling. Fortegning har jeg forresten aldri latt meg plage av. Jeg har både prøvd begge, og lest skikkelige labtester på dem. Liten tvil om at 24-85'en er regelrett kjip. Det er riktig at en del ting kan rettes opp i etterbehandlingen, men oppretting av kraftig vignettering betyr støy, og objektivet er rett og slett ikke ordentlig skarpt. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Hvis det er snakk om lyssterk normalzoom på et budsjett så går det ikke an å komme unna Tamron 28-75mm f/2.8. Det finnes fortsatt noen som har dette glimrende og svært rimelige objektivet på lager. Har brukt det på D800 = Null svett, svært høy detaljgjengivelse og glimrende bildekvalitet. Nærgrense på 33cm er heller ikke feil. På D800 http://www.torbenbrenden.com/nikon-d800/#28-75mm På D700 http://www.torbenbrenden.com/nikon-d700/#28-75mm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå