Gå til innhold

Trådløs router og switch til bedrift

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter forslag for Trådløs router og switch til en bedrift.

Vi har fibernett inn til kontorbygget, hvor vårt kontorlokale har eget lokalnett for våre veggpunkter til internett.

Har behov for en stabil og god trådløs router; kan en AP fungere her eller må det være en ren router?

Behovene i trådløs router/AP:

* 10-12 personer påkoblet samtidig

* Mest mulig utnyttelse av fibernettet (båndbredde)

* 2 ulike nettverk (SSID) + mulighet for gjestenettverk

I tillegg behøver vi en switch, som kan gjøre veggkontakten til flere kontakter... hva slags løsning vil passe her?

Prismessig ønsker vi at det skal være på et akseptabelt nivå :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er et akseptabelt nivå?

Og med å gjøre veggkontakten til flere kontakter, hva mener du her? En fysisk kabel kan maks splittes opp i to kabler(da en kabel har fire ledningspar og en tilkobling på 100MB kun krever 2 par), men det krever da også at man bruker to porter ved switchen. Evnt så kan dere bruke switch ved veggkontakten.

Lenke til kommentar

Bedriften ønsker ikke å ha altfor mye kostnader for dette akkurat nå, så et budsjett på 1000-3000 kr er akseptabelt.

Skal formulere meg bedre :)

Det er ett vegguttak med to nettverkskontakter nå. Men ved behov for flere nettverkskontakter, hva slags løsning anbefales?

Endret av desi-bruker
Lenke til kommentar

I veggkontaktene: Nettverkstilkoblede skrivere, PCer, telefoner

En enkel trådløs Router fra Jensen AirLink som gir hastighet opp/ned 40 Mbit/s

Har ikke noen andre spesielle ønsker... det viktigste er at utstyret har stabilitet og takler trafikk.

Så at det ble feil budsjett på min tidligere post, det var til en annen sak :)

Lenke til kommentar

Fiberlinja kommer inn i bygget, og er fordelt til alle leietakere av kontorlokalene (ca 30 bedrifter). Med Ethernet kabel i PC får jeg en hastighet på ca opp/ned 95 Mbit/s.

Segmentert? Er ikke helt med på den. Fra veggkontakt får jeg IP-adresse ala 192.168.98.102. Routeren er tilkoblet en veggkontakt, og gir PCen min en IP-adresse ala 192.168.0.108.

Vi har en egen IP-adresse "samling" slik jeg forstod det av utleieren, slik at alt av vårt nettverks-utstyr kan kommunisere med hverandre lokalt.

Det er lik hastighet på alle veggkontaktene.

Lenke til kommentar

Det kan gå, men da må de ha egen strømadapter (vanlig veggadapter).. Er bedre å la de bruke PoE (Power over Ethernet), da får de strøm via nettverkskabelen... De switchene leverer PoE, så er bare å koble til ;)

Managed betyr at den er konfigurerbar, på samme måte som en router liksom... Unmanaged har ingen konfigureringsmuligheter.. Er bare Plug 'n Play..

Lenke til kommentar

Lureste plassering er der hvor AP'et gir best mulig dekning/signalstyrke til alle i rommet... ;) Plasseres høyest oppe på veggen som gir best sikt utover lokalet... Bruk PoE, glem strøm fra veggen...

Forskjellen?? Hastigheten da....! :p Merkes på hvor lang tid det tar å overføre data internt i nettverket....

Lenke til kommentar

Ja, så lenge dere ikke har høyere hastighet inn/ut mot Internett, så er det kun internt det er av betydning, med forbehold om at tilkobla enheter også støtter gitt hastighet....

Nei, 300Mbit bør holde det.. Hvis ikke dere har veldig høye krav til overføringshastighet over trådløst, så kan man jo vurdere å gå for AP som støtter 802.11ac, men det er nok ikke nødvendig for dere...

Lenke til kommentar

Da begynner vi å snakke dyrt...! Ikke sikker på pris, men det vil koste litt... Cisco Aironet 3700 Series AP er valget innen Cisco.. Men denne er ikke stand-alone, så da må dere også ha en controller som styrer AP'et..

Tror dere skal legge den ideen på kjøl enn så lenge... Gå heller for den jeg linket til.. Den skal fint dekke deres behov og er bare å koble til switchene jeg også linket til, og grei nok å konfigurere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...