Theo343 Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) Jeg har en eldre E39 520i som skal til EU kontroll. Den har noen småfeil samt at den også skal selges (med de feil som er opgitt i annonse) da jeg har kjøpt ny bil. Jeg forsøker å finne ut om de småfeilene som er på den nå vil kunne sette en brems for EU godkjenningen? - Lyspære i ene baklyset på skiftes (noe jeg ordner) - Vindusviskerarm på venstre siden foran har hoppet av stag (verksted) - ABS og Antispinn ute av funksjon (noe tikker i et hjul og mulig abs føler ol. som må skiftes?) Ellers fungerer alt på bilen helt tipp/topp men saken er hvorvidt jeg må koste på reparasjoner på disse tingene for å få den eu-godkjent. Endret 16. desember 2013 av Theo343 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Før nyttår er det vel bare vindusviskerarmen som setter en stopper for EU-godkjenning, mens etter nyttår vil vel defekt abs også medføre problemer.. TRUR EG. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 Ok, men det er vel ikke 100% sikkert at de sjekker vindusviskerne? Det går bare på hva jeg har tid til å få fikset før EU kontroll da det begynner å haste med fristen. Lenke til kommentar
Kristiansandperson Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Lyser ABS/anti-spinn? Da går den ikke igjennom. Det er 2-er feil. "Varsellampe lyser konstant". Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) Ja de lyser. Ergo må det altså fikses før EU kontroll.Siden bilen skal selges "i den stand den er" hvordan er det å selge den som "ikke eu-godkjent pga. feil oppgitt"? Har i grunn ikke lyst til å bruke et rødt øre til på den siden jeg har kjøpt meg helt ny bil og ikke vil bruke denne mer men heller selge den billigere til noen som er interessert i å fikse opp i disse småfeilene.Ellers er jo bilen helt perfekt og i tipp topp stand med et skinninteriør som gjør det vondt å selge den men jeg har ikke tid og ork til å vedlikeholde gamle biler lenger. Endret 16. desember 2013 av Theo343 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Siden bilen skal selges "i den stand den er" hvordan er det å selge den som "ikke eu-godkjent pga. feil oppgitt"? Har i grunn ikke lyst til å bruke et rødt øre til på den siden jeg har kjøpt meg helt ny bil og ikke vil bruke denne mer men heller selge den billigere til noen som er interessert i å fikse opp i disse småfeilene. Husk at du ikke er uten ansvar for feil som oppstår neste 2 år med mindre det står tydelig i kontrakten at den selges som delebil, og få evt med alle feilene du kjenner til i kontrakten slik at ikke kjøper kan reklamere på disse senere. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Du kan ta en spansk en å fjerne varselampen til ABS i instrumentpanelet. Men du burde jo selvfølgelig oppgi feilen til eventuell kjøper. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Du kan ta en spansk en å fjerne varselampen til ABS i instrumentpanelet. Er feil på PK det også. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Ok, men det er vel ikke 100% sikkert at de sjekker vindusviskerne? Det går bare på hva jeg har tid til å få fikset før EU kontroll da det begynner å haste med fristen. Det er jo mennesker som gjør kontrollen, så ingenting er 100% sikkert. Men du skal møte på en ganske sløv kontrollant hvis viskere skal bli krysset OK, uten at de faktisk blir testet. En bekjent fikk nettopp gjennom sin bil med en "strategisk plassert" tobakk-pakke foran den lysende ABS-lampen (bilen hans ser ut som et loppemarked innvendig, så de gadd vel ikke rydde seg vei og reagerte ikke på at dashbord var fullt av skrot). Men er personen som gjør kontrollen litt våken sjekkes det først at Motor, Airbag, og ABS/ASC- lampene lyser, og deretter at de slukker. Du kan være "heldig" at noen feil blir oversett, men bør etter mitt syn i alle tilfeller være helt ærlig på det ved et salg, og skrive det spesifikt i kontrakten. Da slipper man dom om å betale 25K om ett år når ny eier har vunnet saken til forbrukertvistutvalget fordi det du sa var en "fillefeil" viste seg å være defekt ABS-modul. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) Jeg har alle intensjoner om å være ærlig på hva som må gjøres med bilen ved salg. Bla. hvor det er rust som jeg vet om (som det alltid blir på enkelte steder på disse). Bilen er ellers ekstremt velholdt og har kun hatt 3 godt voksne eiere og eieren før meg var en erfaren mekaniker som var mer nitidg enn de fleste. Når salgsannonsen lages blir alt jeg vet om listet opp som mangler/feil, selv om jeg dog ikke er fagmann nok til å vite årsaken til ABS lampen. Skulle det være feil jeg ikke vet om så blir jo saken en annen da en gammel bil (97m) alltid kan ha et eller annet man ikke kjenner til. All papirhistorikk og alt som er gjort med bilen er nøye katalogisert og ført og selv har jeg vel brukt godt over 50.000,- på reparasjoner (utenom servicer) de 2-3 årene jeg har hatt den for å få tatt mange større typiske slitasjeting som oppstår rundt og etter 200.000km. Tiden mot frist har gått altfor fort, jeg er faktisk inne i neste frist på 2 måneder pga. mye privat og i jobb som jeg ikke ønsker å gå inn i her men tiden har gått for fort og verkstedet jeg bruker har de gangene jeg har ringt på dette ikke hatt kapasitet til å ta inn bilen da de er veldig populære på reparasjoner på litt eldre BMWer. Familieøkonomien har også blitt for stram som er en av årsakene til at vi gikk med på en gunstig nybil ordning som ville gi oss et mer oversiktlig bilhold og utgifter på bil fremover. Men ift. dette med viskerarmen og ABS+antispinn lampen så har jeg vel 2 valg. 1. avskilte bilen før 1. januar (tiden tikker), som kanskje ikke er noen fordel ift. salg men nå står den bare som en utgift med forsikrig, årsavgift etc. (Her mister jeg selvfølgelig muligheten til å bruke denne på langkjøring, søndagsturer og den slags som den har vært kjærkommen til frem til nå.) 2. høre med statens vegvesen om det er mulig å få en utsettelse hvis jeg forklarer omstendighetene Ift. punkt 1. så har jeg mulighet til å la den stå frem mot sommeren, hvor det kanskje også er lettere å selge bil (bilen har dog slitte sommerdekk og splitter nye ubrukte vinterdekk) og se om jeg kan få fikset bla. vindusviskerstaget på egenhånd (mye som må skrus vekk ift. hva jeg har sett på youtube og kan bli veldig dyrt på verksted fikk jeg beskjed om pga. tidsbruk). Hmm hadde vært greit om det var aktører som driver mye mer med bil som ga deg noe mindre penger så man slapp stå med ellers godt fungerende biler. Hva er deres råd her? Endret 16. desember 2013 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå