Gå til innhold

Generell studiekompetanse etter fagbrev


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, noen som vet litt mer om hvilke fag jeg må ta for å gå generell studiekompetanse etter fagbrev?

Har gått,

 

1. Elektro

2. Data og kommunikasjon

3. Dataelektronikerfaget.

 

Tenker å ta ingeniørutdanning etter lærlingtiden, og hadde vært kjekt å tatt noen fag på siden mens jeg holder på her. Jeg er ferdig her desember neste år så har også et halvt år etterpå hvor jeg kan få gjort en del.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke trenge å ta noen fag for å gå generell studiekompetanse, men du må da ta påbygg til generell studiekompetanse og ettersom du har allerede gått ferdig videregående vil du stille sist i køen, dermed må du nok ta fagene som privatist. Da jeg gikk påbygg hadde vi følgende fag (om jeg husker rett, korriger meg gjerne): Matte (1P), norsk (bokmål og sidemål), naturfag, samfunnsfag, gym, og valgfritt fag (sosiologi, engelsk fordypning, biologi eller kjemi).

Lenke til kommentar

Skal du ta ingeniørutdanning kan du like så godt ta forkurs for ingeniørutdanning ved en av høyskolene som tilbyr dette. Du tar den varianten som inkluderer matte, fysikk, engelsk, norsk og samfunnsfag. Den kvalifiserer deg til alle ingeniørutdanninger både på bachelor og masternivå, og du får også fordelen av å kunne bli kvotert inn i den såkalte forkurskvoten. Forkurset tar ett år normalt sett. Istedet for å ta fag på siden når du er lærling kan du heller kjøpe matte- og fysikkboken (ring høyskolen hvor du kunne tenke deg å søke forkurs og hør om hvilke bøker de bruker der), og begynne å lese deg opp i forkant. Dersom du lærer deg algebra og funksjonsdrøfting i matematikken, mekanikk (statikk og bevegelse) og atomfysikk i fysikken, samt litt enkel kjemi i forkant så er du allerede godt på vei. Spesielt algebra kan du pugge på forhånd, for det vil du kunne spare masse tid på senere siden det er et emne som krever mengdetrening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du ta ingeniørutdanning kan du like så godt ta forkurs for ingeniørutdanning ved en av høyskolene som tilbyr dette. Du tar den varianten som inkluderer matte, fysikk, engelsk, norsk og samfunnsfag. Den kvalifiserer deg til alle ingeniørutdanninger både på bachelor og masternivå, og du får også fordelen av å kunne bli kvotert inn i den såkalte forkurskvoten. Forkurset tar ett år normalt sett. Istedet for å ta fag på siden når du er lærling kan du heller kjøpe matte- og fysikkboken (ring høyskolen hvor du kunne tenke deg å søke forkurs og hør om hvilke bøker de bruker der), og begynne å lese deg opp i forkant. Dersom du lærer deg algebra og funksjonsdrøfting i matematikken, mekanikk (statikk og bevegelse) og atomfysikk i fysikken, samt litt enkel kjemi i forkant så er du allerede godt på vei. Spesielt algebra kan du pugge på forhånd, for det vil du kunne spare masse tid på senere siden det er et emne som krever mengdetrening.

 

Dette må jeg se litt mer på :)

Lenke til kommentar

Om du vil ta noe mens du er lærling bør du begynne med 1T/2T. Etter det R1 eller Fysikk 1. Å holde på med et ingeniørstudie når man ikke er 100% komfortabel med matte og fysikk kan jeg fortelle deg mye om.

 

Var selv lærling før jeg tok påbygg (med R1), før jeg et par år senere tok R2 og begynte på et ingeniørstudie.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Vet noen om noen begrensninger man kan møte med forkurs? Mtp. videre utdanning?

 

Forkurset begrenser deg til å bare kunne søke ingeniørutdanninger. Når du eventuelt skal søke masterutdanning etter en bachelorutdanning spiller det ingen rolle - da er det resultatene fra bachelorutdanningen som er viktige.

Lenke til kommentar

Om du vil ta noe mens du er lærling bør du begynne med 1T/2T. Etter det R1 eller Fysikk 1. Å holde på med et ingeniørstudie når man ikke er 100% komfortabel med matte og fysikk kan jeg fortelle deg mye om.

 

Var selv lærling før jeg tok påbygg (med R1), før jeg et par år senere tok R2 og begynte på et ingeniørstudie.

Har 1T og 2T boka som jeg skal starte litt på etter jul.

Matte, Fysikk og Kjemi er fag jeg synes er interresant så slikt tar jeg fort :) Men takk for tipset.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

 

Forkurset begrenser deg til å bare kunne søke ingeniørutdanninger. Når du eventuelt skal søke masterutdanning etter en bachelorutdanning spiller det ingen rolle - da er det resultatene fra bachelorutdanningen som er viktige.

Det er ikke slik at jeg kun kan ta spesifikke ingeniørutdanninger? Jeg kan velge det jeg vil?

 

Tror jeg trenger en vri bort ifra det jeg holder på med nå da jeg ikke ser for meg en lang framtid innenfor dette feiltet.

Det er dette jeg ser som et problem med y-veien, det er svært begrenset hva jeg kan gå.

Lenke til kommentar

Det er ikke slik at jeg kun kan ta spesifikke ingeniørutdanninger? Jeg kan velge det jeg vil?

 

Tror jeg trenger en vri bort ifra det jeg holder på med nå da jeg ikke ser for meg en lang framtid innenfor dette feiltet.

Det er dette jeg ser som et problem med y-veien, det er svært begrenset hva jeg kan gå.

 

Tar du ett fullverdig forkurs så kan du velge blandt alle(Usikker på om det er absolutt alle, men iallefall de fleste) tar du slike sommerkurs og lignende som noen tilbyr tar du for det spesifike universitetet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...