Gå til innhold

Panasonic X920 - Canon R47 - Canon G25 - Canon G30?

Anbefalte innlegg

Joda, men den koster ca. 4-lapper til :)

Vurderer og heller kjøpe meg et rimeligere videokamera med mulighet for 50p (slik R47 hadde) de gangene jeg ønsker Slow motion. Jeg har jo 2x GoPro kameraer jeg kan leke meg med Slow motion med. Siden Slow motion er hovedgrunnen min til valg av filming med 50p (for å halvere avspillingshastigheten uten å få nevneverdig med "hakking".

De andre egenskapene som man får med 50p får man jo med 50i med tanke på mer smooth bevegelse av action videoer etc.

Jeg tenker på 50p som "50i uten artifaktene". 50i har potensiale for gode detaljer og jevne bevegelser, men det er stort rom for å klusse det til (dessuten finnes det hjørne-tilfeller som det er bortimot umulig å gjøre bra med interlacing). Med 50p så slipper du alt det, og atpåtil så blir bevegelige motiver noe mer detaljert.

På den andre siden så krever 50p litt mer regnekraft og lagringsplass (men langt fra 2x) og snevrer inn kamera-valget.

Hvis du er interessert i nitty-gritty så finnes det flere måter en sensor kan gi et "interlacet" signal på. Noen er bedre for støy, mens andre er bedre for detaljer.

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er noen fordeler med 50i kommer an på hva kilden er. Hvis 50i bare er ompakket 25p er det bare fjas.

Når vi lever i en verden hvor "alt" av visningsmedier er progressive er interlaced mer et irriterende levn fra fortiden enn noe annet.

Hvis man skal bruke "ekte" 50i til noe annet enn å oppskalere til 50p ville jeg personlig heller skutt i 25p i 11 av 10 tilfeller.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Joda, det kommer ann på kilden, men så lenge man ikke har 50p (kun 50i) så er faktisk dette fult brukenes det også. Man fpr mye smoothere bevegelser kontra 25p og på lik linje med 50p. Det er ingen nevneverdige synlige forskjeller. Den største forskjellen er når man skal lage slow motion, siden 50i egentlig ikke er noe annet enn en påpyntet 25p.

Men hvis det er slow motion man i hovedskal skal gjøre, så er G30 eller andre kameraer bedr egnet. Dog setter jeg langt mer pris på egenskapene i dårlig belysning med G25. Det er langt viktigere for meg.

Skal jeg ha Slow motion, så kan jeg bruke Gopro eller evt. kjøpe meg et videokamera til et par 1000-lapper som har mulighet for 50i. :)

Lenke til kommentar

Jeg tenker på 50p som "50i uten artifaktene". 50i har potensiale for gode detaljer og jevne bevegelser, men det er stort rom for å klusse det til (dessuten finnes det hjørne-tilfeller som det er bortimot umulig å gjøre bra med interlacing). Med 50p så slipper du alt det, og atpåtil så blir bevegelige motiver noe mer detaljert.

På den andre siden så krever 50p litt mer regnekraft og lagringsplass (men langt fra 2x) og snevrer inn kamera-valget.

Hvis du er interessert i nitty-gritty så finnes det flere måter en sensor kan gi et "interlacet" signal på. Noen er bedre for støy, mens andre er bedre for detaljer.

-k

Jeg har de siste to dagene prøvd både 25p og 50i om hverandre og 50i fremstår som meg som mye smoothere i alle tillfeller. Jeg har ikke noe problemer med at det blir synlige "striper" på videoene med 50i. Selv slow motion blir ganske bra og mye bedre enn med 25p, men denne ser jeg uansett er mye bedre med GoPro video tatt med 50p.

Så i mine øyne fungerer 50i ganske bra, og siden jeg bruker videoene stort sett til Youtube og nettbruk allikevel, så exporterer jeg alt som progressivt 25p og resultatet blir veldig veldig bra.

Så langt har vertfall ikke jeg sett forskjell i negativ grad når det kommer til 50i.

men jeg vet så klart at 50p er den "ekte" veien å gå og at det gir bedre resultater, men om dem er så synlige alltid vet jeg ikke.

Det var egentlig bare et lite irritasjonsmoment jeg kom med med tanke på at et såpass dyrt kamera ikke tilbyr 50p, men EGENTLIG så bryr det meg ikke så mye. Egenskapene i lav belysning gir meg frysninger på ryggen (i positiv forstand) i forhold til annet jeg har prøvd og det veier opp for mangelen av 50p :)

Lenke til kommentar

Tja... vet ikke om jeg har tid til å legge ut ørten forskjellige videoer, men kan legge ut et par videoer med samme lukkertid i samme omgivelser og dermed samme lys. En i 50i og en i 25p.

50fps @ 1/100s er dobbelt så mye lys som 25fps @ 1/100s, men det burde igjen gå opp i opp hvis bare halve lyset tas med til hver frame på grunn av at det er interlaced.. ;)

Lenke til kommentar

Det jeg ikke helt husker på stående fot, er om jeg kunen se forskjell på 50i exportert til progressiv 25p eller 25p eksportert til progressiv 25p.

Med forskjell, så mener jeg da om 50i vises mer smooth enn 25p etter eksportering. Jeg vet jo det ser mer smooth ut på kameraskjermen, men om sluttresultatet ble det samme husker jeg faktisk ikke.

men skal teste dette i løpet av helgen :)

Lenke til kommentar

50fps @ 1/100s er dobbelt så mye lys som 25fps @ 1/100s, men det burde igjen gå opp i opp hvis bare halve lyset tas med til hver frame på grunn av at det er interlaced.. ;)

Når en sensor gir fra seg et interlacet signal så er gjerne hver linje filtrert romlig og temporært. Dvs at det er vanskelig å gjette seg til hvor mye lys som bidrar til hver interlacet pixel (dvs at det er en trade-off mellom støy, temporær og romlig skarphet)

Hvis man ikke gjør noe slik filtrering så får man fort problemer med romlig/temporær aliasing.

-k

Lenke til kommentar

Det kan man vel egentlig se på selve filstørrelsen.

Filen jeg lastet opp på Youtube var på litt over 40MB og laster man den ned fra Youtube så er den på 8.8MB. Filen på litt over 40MB. er allerede kraftig komprimert fra min side med 8Mbps og Youtube klarer kunstsykket å komprimere denne ytterligere og faktisk 4x så mye.

Noen videoer ser man det lett på mens andre kan se helt fine ut.

Dog har jeg testet ut dette en stund og jeg har også kjørt noen blindtester her inne og det stemmer bra det Youtube anbefaler av komprimering fra min side med tanke på best mulig resultat tatt i betrakting Youtube's komprimerings algoritme.

Det hjelper lite om jeg laster opp råfilen rett fra kameraet, eller om jeg kjører en 8Mbps H.264 (MP4) komprimering. Resultatet ser helt likt ut. Faktisk går kvaliteten noe ned i noen tilfeller hvis man laster opp for store filer har jeg sett.

Her har du en oversikt over Youtube's anbefalinger, og som sagt så bør man holde seg til disse:

https://support.google.com/youtube/answer/1722171?hl=en&ref_topic=2888648

Ja det står noe om at man kan laste opp 50Mbps HD videoer lenger ned på siden, men det gjelder partnere av Youtube som sikkert betaler noen slanter. Altså større selskaper som Adobe etc. (Uten at jeg vet om Adobe er noen partnere av Youtube)

Jeg har også testet ut Vimeo en stund og betalt for dette, men gresset er ikke grønnere på den andre siden. Youtube er best for oss vanlige dødelige og er man ute etter å vise frem videoene sine så er Youtube best på alle måter. Det sies at Vimeo leverer høyere kvalitet, men personlig har jeg ikke sett noen nevneverdig forskjell. (har testet).

Vimeo har dog mulighet for litt mer personalisering etc. men hva er poenget med å pynte treet når ingen vil gå rundt det?

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Da har jeg fått tatt en bitteliten uformell og uhøytidelig test angående 25p vs 50i og hvordan dette påvirker sluttresultatet etc.

Litt informasjon om hvordan dette er gjort:

Har tatt to videoer med LEGRIA G25. En med kamera innstillt på 25p og en med 50i. Begge videoene er full HD og lukkertid etc. ser dere beskrevet i videoene.

Jeg ble egentlig ganske forvirret for dette fungerte litt annerledes enn jeg trodde. Ca. 8sek. ut i 50i videoen så kjørte jeg en 50% slow motion og dette så faktisk ut til å fungere veldig bra selv om dette er en interlaced 25p (50i). Dog synes jeg ellers at 50i videoen ikke er noe spesielt smoothere enn 25p videoen.

Begge videoene er eksportert med nøyaktig samme innstillinger og jeg har brukt Adobe Premiere Pro CC.

Eksport innstillinger hva video angår så er et screenshot her:

post-30214-0-25295700-1387507906_thumb.jpg

Så til videoene:

50i (med slow motion ca. 8sek. ut i videoen):

http://www.bjerknez.no/video4/50i.mp4

25p:

http://www.bjerknez.no/video4/25p.mp4

EDIT:

Kanskje ikke en optimal test dette,men det er det jeg fikk sydd sammen midt på natten inne på kontoret en dag før juleferie :)

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Hvis 50i på dette kameraet bare er en ompakket 25p vil det jo være den identisk samme videoen man får - det er i så fall de eksakt samme dataene, bare pakket inn på en annen måte.

Joda, jeg er klar over det, men slow motion testen fungerte utmerket synes jeg...

EDIT:

Kjørte nettopp en test hvor jeg la til en 50% slow motion på 25p videoen og den ble veldig "hakkete".

Så interlacingen gjør en veldig god jobb synes jeg...

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Her er en test jeg tok her om dagen av Canon Legria R47 og CanonLegriaG25 angående egenskapene i lav belysning.

Jeg har gjort mitt ytterste på begge videoene for å fremtvinge best kvalitet. Siden R47 mangler mulighet for manuelle innstillinger, så brukte jeg nattmodus. Noe mer fikk jeg ikke gjort.

LEGRIA G25 stilte jeg inn manuelt til lukkertid 1/6, f/1.8, Gain = 0.

Canon LEGRIA R47

Videoen er tatt i 1920x1080px, 50p, 35Mbps (beste kvalitet) og eksportert som MP4, 25p, 8Mbps:

Canon LEGRIA G25

Videoen er tatt i 1920x1080px, 50i, 24Mbps (beste kvalitet) og eksportert som MP4, 25p, 8Mbps. (Samme som videoen over)

Dette er uansett rått parti og å sammenligne disse to kamerene blir urettferdig. Dette var bare for å bevise hvor mye lenger man kommer med en videokamera med manuell kontroll.

EDIT:

Slenger inn en video tatt med Samsung Galaxy S3 også:

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...