johome Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Sikkert ingen big deal, men er dte noen spesiell grunn til at man ikke kan filme med høyere kvalitet enn 25 Mbps med G25? Kjenner ikke til det videokameraet , men det bør da finnes en hack slik at bitraten blir høyere. Vet at det f.eks finnes en hack til Panasonic GH2 , som øker bitraten til 167 Mbps. ( finnes også til GH3 ) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 Da har jeg egentlig bare ett spørsmål til, før videoene kommer som perle på en snor: Jeg har to muligheter med tanke på opptaksmodus og det er 50i og 25p. 25p har jeg hørt man bør bruke til web bruk, men da får man jo ikke brukt 50i hvis man skal lage slow motion etc. Er det fordi dette kameraet i utgangspunktet er mer beregnet for folk som vil vise video på TV/Film etc.? Kjenner ikke til det videokameraet , men det bør da finnes en hack slik at bitraten blir høyere. Vet at det f.eks finnes en hack til Panasonic GH2 , som øker bitraten til 167 Mbps. ( finnes også til GH3 ) Nåja, er ikke noe must for meg å øke dette så lenge ikke bildekvaliteten blir bedre. Jeg bare lurte egentlig Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Ingenting galt i det er nok fare for at jeg er det selv Like barn leker best 1 Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) Da har jeg egentlig bare ett spørsmål til, før videoene kommer som perle på en snor: Jeg har to muligheter med tanke på opptaksmodus og det er 50i og 25p. 25p har jeg hørt man bør bruke til web bruk, men da får man jo ikke brukt 50i hvis man skal lage slow motion etc. Er det fordi dette kameraet i utgangspunktet er mer beregnet for folk som vil vise video på TV/Film etc.? i står for Interlaced/linjeflettet da vil kamera kun ta opp halve sensoren per bilde. Feks. bilde i består av linje 1,3,5,7,9,11 oddefelt og bilde 2 2,4,6,8,10 partallfelt. Fordelen er at man får flere bilder per sekund noe som gir jevnere bevegelse på ting som flytter seg raskt. Ulempen er at man får hakkete kanter på ting som flytter seg raskt. Om ett opptak som er interlaced skal brukes på pc må det deinterlaced/delinjeflettet for at man ikke skal se hakkete kanter ved avspilling. p står for progressivt, da tar man opp hele sensoren for hvert bilde. Jeg ville tatt opp i progressivt format det sparer deg for mye hodebry, så får man heller tåle litt bevegelsesuskarphet i filmen. Fin artikkel fra NRKBeta: Hva er interlacing? 100fps.com Endret 16. desember 2013 av Pc Lynet Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) Joda, jeg har forstått det, men det jeg ikke helt skjønner er hvorofr et kamera som G25 ikke har mulighet for 50p (ikke bare 50i) når Legria R47 hadde det... ? Jaja, nok prat... her er første low light video tatt i en meget mørk stue: http://www.bjerknez.no/video4/test.mp4 Kan godtvære at jeg ikke har justert inn 100% riktig for situasjonen da jeg er litt ukjent med videokameraer etc. men jeg satt den i "Av" og justerte blenderen til f/1.8 og fyrte løs. En ting er sikkert. Dette kameraet er helt på høyde med Gopro med tanke på støy. Gleder meg som en unge til å teste det i dagslys etc. EDIT: Bør være unødvendig å nevne, men Legria R47 og andre konsument kameraer kan bare gå å legge seg sammenlignet med dette. Joda, det kostet 7.500,- 3x så mye som R47, men det er såpass mye bedre at jeg faktisk kan bruke det innendørs... Endret 16. desember 2013 av Bjerknez Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) Det er for eksempel pga. forskjell på sensor og de elektroniske-kretsene. G25 er antageligvis ikke designet for å takle datastrømmen generert av av 50P. Det kan også hende det er en innprogrammert begrensning slik som bitratene på GH2. Det med 50P/60P er jo også noe som har kommet ganske nylig på forbrukerkamera. Klippet ser veldig bra ut synes jeg. Endret 16. desember 2013 av Pc Lynet Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 Det er for eksempel pga. forskjell på sensor og de elektroniske-kretsene. G25 er antageligvis ikke designet for å takle datastrømmen generert av av 50P. Det kan også hende det er en innprogrammert begrensning slik som bitratene på GH2. Det med 50P/60P er jo også noe som har kommet ganske nylig på forbrukerkamera. Klippet ser veldig bra ut synes jeg. Okay... Så de gangene jeg vil lage en slow motion av en scene så bør jeg taopp i 50i for så og deinterlace i Premiere pro CC og eksportere filen som "progressive"? Jeg har prøvd dette ett par ganger og kan ikke se noe forskjell på videoene... Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Jaja, nok prat... her er første low light video tatt i en meget mørk stue: http://www.bjerknez.no/video4/test.mp4 Mange takk for "førsteinntrykket"...dette kan jeg leve med (...må nok redigere lista til Julenissen snarest...) Hastigheten på zoomen ser også ut til å funke veldig bra....og hvis den klarer å holde følge med bilene på Rudskogen kan det bli mye moro i 2014.... Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Okay... Så de gangene jeg vil lage en slow motion av en scene så bør jeg taopp i 50i for så og deinterlace i Premiere pro CC og eksportere filen som "progressive"? Jeg har prøvd dette ett par ganger og kan ikke se noe forskjell på videoene... Er det ikke slik at man legge inn "slow motion" i Premiere der man ønsker...i eksisterende 25p opptak? Må vel være en fordel å holde seg unna interlacingen? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 i står for Interlaced/linjeflettet da vil kamera kun ta opp halve sensoren per bilde. Feks. bilde i består av linje 1,3,5,7,9,11 oddefelt og bilde 2 2,4,6,8,10 partallfelt. Fordelen er at man får flere bilder per sekund noe som gir jevnere bevegelse på ting som flytter seg raskt. Ulempen er at man får hakkete kanter på ting som flytter seg raskt. Om ett opptak som er interlaced skal brukes på pc må det deinterlaced/delinjeflettet for at man ikke skal se hakkete kanter ved avspilling. p står for progressivt, da tar man opp hele sensoren for hvert bilde. Jeg ville tatt opp i progressivt format det sparer deg for mye hodebry, så får man heller tåle litt bevegelsesuskarphet i filmen. Fin artikkel fra NRKBeta: Hva er interlacing? 100fps.com Du har så klart helt rett Pc Lynet. Har søkt litt rundt og funnet ut at 50i ikke er noe annet enn en kunstig "forstørret" 25i. Man får smootere video, men på bekostning av andre ting. Jeg føler at 25p er det sikreste valget, så får jeg heller bruke 50i de gangene jeg skulle trenge å leke meg med slow motion for så og interlace i Premiere pro. Høres det ut som en riktig tanke? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 Er det ikke slik at man legge inn "slow motion" i Premiere der man ønsker...i eksisterende 25p opptak? Må vel være en fordel å holde seg unna interlacingen? Joda, man kan legge inn slow motion i 25p også, men da har man mindre å gå på før videoen virker hakkete. Men skal teste det mer i morgen når det er lyst (hvis jeg rekker det. Blir jo så himla fort mørkt!) så får vi se hva førsteinntrykket mitt blir i forhold til Legria R47. Jeg regner med at video i dagslys ikke vil skille seg ut på samme måte, men vi får se Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) Men skal teste det mer i morgen når det er lyst (hvis jeg rekker det. Blir jo så himla fort mørkt!) så får vi se hva førsteinntrykket mitt blir i forhold til Legria R47. Jeg regner med at video i dagslys ikke vil skille seg ut på samme måte, men vi får se Supert....veldig spent på stabiliseringen hvis du får testet litt "in motion" - bevegelse under opptak... Og om ND-filteret er effektivt nok i kraftig sollys.... Endret 16. desember 2013 av flageborg Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 Supert....veldig spent på stabiliseringen hvis du får testet litt "in motion" - bevegelse under opptak... Og om ND-filteret er effektivt nok i kraftig sollys.... Tror jeg holder meg i 25fps mode jeg. Tror ikke jeg kommer til å drive med så mye slow motion uansett Hehe, den var jaggu meg god! Tror ikke jeg skal regne med noe "kraftig sollys" på en stund, hehe. Men hadde jo vert konge om ND filteret var effektivt. Om jeg får testet alt dette i morgen tviler jeg på, men det kommer etter hvert Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2013 Kan vel ikke akkurat si at kameraet gjør skam på seg med tanke på støy i svakt lys? http://www.bjerknez.no/video4/lowlight.mp4 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Du har så klart helt rett Pc Lynet. Har søkt litt rundt og funnet ut at 50i ikke er noe annet enn en kunstig "forstørret" 25i. Man får smootere video, men på bekostning av andre ting. Jeg føler at 25p er det sikreste valget, så får jeg heller bruke 50i de gangene jeg skulle trenge å leke meg med slow motion for så og interlace i Premiere pro. Høres det ut som en riktig tanke? 50i og 25p er i utgangspunktet like høy båndbredde. Men 50i "mapper" bedre til menneskets persepsjon (blurry bevegelser, skarpe bakgrunner), noe som også er mye av grunnen til at det har blitt brukt (en slags analog kompresjon). Interlacing er også på mange måter noe herk. Jeg bruker 1080@50p i mitt kompakt-kamera og er veldig fornøyd med det. -k Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 (endret) Om ett opptak som er interlaced skal brukes på pc må det deinterlaced/delinjeflettet for at man ikke skal se hakkete kanter ved avspilling.Om et interlaced signal skal vises på noe som helst annet enn en crt-monitor så må det deinterlaces. Primitiv deinterlacing gir (som du sier) hakkete kanter, avansert deinterlacing gir færre artifakter. Det er for eksempel pga. forskjell på sensor og de elektroniske-kretsene. G25 er antageligvis ikke designet for å takle datastrømmen generert av av 50P. Det kan også hende det er en innprogrammert begrensning slik som bitratene på GH2. Det med 50P/60P er jo også noe som har kommet ganske nylig på forbrukerkamera. Klippet ser veldig bra ut synes jeg. I tillegg til begrensninger du nevner ved sensor/elektronikk/skriving til minne, så er det potensielle ikke-tekniske årsaker: AVCHD (konsument-standarden for video) støttet i sin opprinnelige versjon ikke 1080p50/60. De som ville ha det likevel (Sanyo, Panasonic,…) måtte derfor kalle formatet noe annet med potensielt forvirrede kunder som resultat. Mange av produsentene av video-kamera var også tungt inne i BluRay-markedet. Disse støtter avspilling av AVCHD uten transkoding (men ikke 50p/60p). -k Endret 18. desember 2013 av knutinh Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 18. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2013 Høres ut som du har peilig på dette knutinh, så jeg velger å spørre deg om følgende (Eller andre hvis dem kan svare): Min LEGRIA G25 "tillbyr" full HD 1920x1080 i enten "25p" eller "50i". Sistnevnte står den på som "standard" (selv om ikke det bør bety noe så klart). I hovedsak så blir 90% av videoene mine brukt til web. Mesteparten til Youtube, men også noe som er selvhostet på eget domene. Noen ganger liker jeg å leke meg litt med slow motion og jeg vil jo så klart ha i pose og sekk med mulighet for smoothe bevegelser og flott resultat. Jeg bruker Premiere pro CC som eneste redigeringsprogram. Enkelte ganger vil jeg ha looken som 25p gir meg med litt mer dramtiske effekter, men stort sett ønsker jeg for å si det rett ut "50p" og ikke "50i". Problem nummer to (hvis man kan kalle det problem) er at når jeg tar video i 50i så klarer ikke premiere Pro CC og lese dette som 50fps men kun 25fps. Vil det da si at jeg får problemer hvis jeg skal legge til "slow motion etc.? Sikkert mye smør på flesk her, men sannheten er at jeg er veldig fornøyd, men samtidig ekstremt forvirret over hvilke av disse modusene jeg bør velge. Ingen av mine videoer kommer til å vises på en vanlig bilderørs skjerm. 90% av videoene vil brueks på nett, men noen videoer (en samling av flere videoer jeg har tatt gjennom året feks.) vil bli brent på DVD/BlueRay og eller kopiert til minnepinne for visning på en LCD/Plasma TV. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2013 Jeg opparbeider meg erfaringer litt etter litt når det gjelder Canon LEGRIA HF G25 og jeg blir mer imponert for hver dag som går. Jeg skal vertfall ikke prøve noe som er dyrere, for da blir jeg sikkert hekta på det også og da våkner "må ha" spøkelset i meg og det har jeg erfart ikke bør bli så veldig billig, hehe. Men en ting er 100% sikkert. Til de av dere som er ute etter et førstegangs videokamera til typiske 2.000,- på Elkjøp, så glem det. Ja, det mener jeg faktisk, etter å ha testet ut et temmelig vanlig videokamera som Canon LEGRIA R47 som i tillegg skal ha fått mye skryt. Det er sikkert bra til prisen, men sannheten er et hvis du har en oppegående mobiltelefon, så gjør denne samme nytten. Det er ikke nevneverdig forskjell mellom min Galaxy SIII mobiltelefon og LEGRIA R47. Den eneste fordelen til R47 over min mobiltelefon er så klart ergonomien og man har langt mer kontroll på kameraet. Men rent bildemessig så mener jeg det er tull og kjøpe et videokamera i den klassen. Mitt er levert tilbake til Elkjøp og heldigvis har dem 30 dagers full returrett Det aller største problemet til videokameraer i den rimelige enden av skalaen er total mangel på manuell kontroll. Man må liksom velge Auto eller evt. "low light" "Night shoot" etc. for at kameraet skal legge om innstillingene sine til mørke omgivelser. Problemet er at kameraet hele tiden vil prøve og eksponere bildet riktig slik at det blir "lyst", og den eneste måten og få til dette er å justere opp Gain (ISO) og da tyter støyen frem. Hvis man skal filme en mørk horisont slik den faktisk ser ut så må man sette "Gain" (ISO) til 0db (AV). Dette kan man ikke gjøre med rimeligere kameraer og dermed blir dem i mine øyne helt ubrukelige. I dagslys funker dem sikkert greit alle sammen, både dyre som rimelige, men så langt har jeg ikke fått testet så mye i dagslys da det er mørkt store deler av dagen. Men jeg har fri i romjulen, så da blir det andre boller. Det eneste jeg er litt småskuffet over er at G25 ikke har mulighet for å filme i 1080/50p (Kun 50i). Selv mitt GoPro kamera kan filme i 50p, så det synes jeg var merkelig. Bortsett fra dette, så har jeg ikke funnet en eneste ting å utsette på dette kameraet. Man kan som sagt spare 1000,- og kjøpe Panasonic X920 som har mulighet for 50p i full HD (1920x1080), men for min del så likte jeg rett og slett G25 mye bedre. I hovedsak på grunn av ergonomi, kanonflott solblender og et litt mer solid inntrykk. X920 hadde noen kontaktluker som jeg ikke helt hadde stolt på i krigen. Dem virket litt skrøpelige... Men ellers så var X920 også et flott kamera. Smak og behag Siden det stort sett kun var LEGRIA G25 og X920 som virket som konkurrenter i den prisklassen, så vurderte jeg ikke Sony/JVC og andre merker i særlig høy grad. (Det bør så klart ikke si at noe annet er dårligere, men det er nå uansett slik jeg resonerte meg frem til mitt valg, og fornøyd ble jeg jo Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Det eneste jeg er litt småskuffet over er at G25 ikke har mulighet for å filme i 1080/50p (Kun 50i). Selv mitt GoPro kamera kan filme i 50p, så det synes jeg var merkelig. Bortsett fra dette, så har jeg ikke funnet en eneste ting å utsette på dette kameraet.Den nye modellen (G30) har mulighet for 50p/60p:http://camcorders.reviewed.com/content/canon-vixia-hf-g30-camcorder-review -k Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2013 Joda, men den koster ca. 4-lapper til Vurderer og heller kjøpe meg et rimeligere videokamera med mulighet for 50p (slik R47 hadde) de gangene jeg ønsker Slow motion. Jeg har jo 2x GoPro kameraer jeg kan leke meg med Slow motion med. Siden Slow motion er hovedgrunnen min til valg av filming med 50p (for å halvere avspillingshastigheten uten å få nevneverdig med "hakking". De andre egenskapene som man får med 50p får man jo med 50i med tanke på mer smooth bevegelse av action videoer etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå