Gå til innhold

Trenger hjelp for kraftig stasjonær pc!

Anbefalte innlegg

God morgen godt folk :). 100 kr via paypal evnt bankoverføring til den som linker den jeg kjøper :)

Jeg er 22 år og har forsatt ikke peiling på hva som er bra i en data-maskin.

Jeg trenger hjelp fra dere som kan dette,

De jeg skal bruke pcen for er:

Gaming
ca 10 faner oppe i en nettleser
spill på max ytelse og grafikk
headsett med minimun 5.2 system.

pris fra 12 000 - 18 000

er usikker om jeg vil ha 2 skjermer eller 3? vil ivertefall ha 2 skjermer, 1 for gaming og 1 for youtube og lignende.

Trenger ikke Data-mus eller headsett.

Endret av kimmenchr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Først og fremst så skulle vi gjerne vite om du ønsker å bygge maskinen din selv, om du ønsker å spare litt/optimalisere for nøyaktig din bruk. Selv om det kanskej ike er alt for sannsynlig, så spør jeg like vell. Kommer du til å overklokke systemet, eller har noen planer for dette i fremtiden?

Når det kommer til ditt spørsmål om hvor mange skjermer du ønsker, så er det fordeler og nedsider.
1. Har du tre skjermer så kan du spille i såkalt "surround". Du vil da spille over alle tre skejrmene, hvor den midterste da vil vise et vanlig bilde som vanlig, mens de to på hver sin side vil dekke mer av synsfeltet ditt, og samtidig gjør at du kan se betraktelig mye bredere i spill. Totalt sett vil det føre til en kulere spillopplevelse, og til og med være en fordel.

2. Med to skjermer kan du ikke dette (bla. fordi siktet i mange spill vil havne midt mellom skjermene), og det er kun noen få utvalgte spill hvor du da kan dra noe som helst nytte av et ekstra stort kart. Alternativt at du da har andre ting som kjører på den skjermen.

3. Nedsiden med tre skjermer, bortsett fra prisen som blir noe høyere, og plassen det tar opp, er at det krever 3 ganger mer av skjermkortet (pga tre ganger så høy oppløsning) i spill. Det betyr at du trenger et kraftigere skjermkortoppsett for den samme ytelsen.

Skal du ha et ferdigoppsett så vil ikke dette gjøre at du går feil:
http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10843

Selv om det er noen endringer i konfigurasjonen du bør endre.

- Bytt SSD til: Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM Basic KIT

- Bytt strøfmrosyningen til: XFX ProSeries Core Edition 750W
- Deretter vil du spare nesten to tusen kroner på å gå for Sapphire Radeon R9 290, som yter nesten like bra. Dette er også et skjermkort som er meget velegnet for å spille på flere skjermer.

Ønskes maks grafikk over tre skjermer så ville jeg nok anbefalt å heller gå for et ekstra Sapphire Radeon R9 290 (velg da dette på skjermkort nr 2). Da ville jeg dog gått for en en enda bedre strømforsyning igjen. AX860 er da min sterkeste anbefaling.

Legg merke til at dette oppsettet ikke vil være spesielt støysvakt, og vil nok lage litt lyd fra seg når du spiller. Men om du har på deg headsett så vil dette tvilsomt bli noe stort problem. Du kan overklokke med et slikt oppsett, men krever nesten da at du bytter prosessorkjøler. Enten ved en senere anledning, eller velger en bedre.

Om du ønsker å bygge selv så kan jeg/andre sikkert finne noe helt spesifikt. :)
Men man bør være obs på at du da selv må finne ut hva slags komponent som ikke fungerer om feil oppstår. For helt nybegynnere kan det være en utfording, men fullt mulig med hjelp fra forumet. (for ikke å snakke om at det i visse tilfeller ikke alltid går 100 % som smurt når man bygger maskinen for første gang) Så man bør i hvert fall vite at man da ikke bare kan sende hele maskinen til service, som du kan om du kjøper ferdigbygd maskin som linket til over.

Lenke til kommentar

Du hørest ut som en vinner!. Da går jeg for 3 skjermer. skal ikke kjøpe kontor bord før januar. så da kan jeg måle opp hvor mye plass det vil ta.
så 3 skjermer
+ datamaskinen.

Kan du sette opp noe for meg? vil helst ikke bygge det selv siden jeg har 0 erfaring.

Max 20k med datamaskin og 3 skjermer :)

Lenke til kommentar

Du hørest ut som en vinner!. Da går jeg for 3 skjermer. skal ikke kjøpe kontor bord før januar. så da kan jeg måle opp hvor mye plass det vil ta.

så 3 skjermer

+ datamaskinen.

Kan du sette opp noe for meg? vil helst ikke bygge det selv siden jeg har 0 erfaring.

Max 20k med datamaskin og 3 skjermer :)

Kjøper du maskinen i linken min, og så legger du inn tre slike skjermer på samme orderen:

http://www.komplett.no/benq-24-3d-led-xl2411t/767207

Så kommer på totalen på: 20211kr med skjermer og PC

Da har jeg konfigurert følgende annerledes:

SSD - Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM Basic KIT

Skjermkort - Sapphire Radeon R9 290

Strømforsyning - XFX ProSeries Core Edition 750W

Headsett - Logitech G35 7.1 surround

Prosessor - Intel 4770 (ikke K-versjonen, som koster nesten 900kr mer, og er kun om du skal overklokke)

Resten er samme som standardkonfigurasjonen. Det er selvsagt mulig å endre småting på de andre parameterene, men det er ikke spesielt nødvendig.

Edit: Det følger da med Battlefield 4. :)

Du må nok også kjøpe med en displayport-kabel i tillegg, da skjermkrotet ikke har mulighet til å kjøre tre stykk på Dual-Link DVI kabel. Tviler på at DP-kabel følger med (selv om jeg ikke skal utelukke det)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Såklart. :)

Bare vær obs på at maskinen og skjermkortet ikke drar alt på maks i 120FPS med tre skjermer (oppløsning 5760x1080). Ser at det er mange som påstår at gamingmaskinene deres (til 10-15K) klarer voldsomme prestasjoner, og alle spill på maks etc..

Dette er som regel bare bullshit, og forventer du dette så blir du nok skuffet. Men den vil nok kjøre BF4, og de aller fleste spill på ganske høyt grafikknivå med rundt 50-60 FPS. Litt eldre spill som er noen få år gamle klarer det nok glatt med 120 FPS.

De aller fleste ville nok vært kjempefornøyd med det. :) (fra High/ultra til maks-nivået kan ofte være svært krevende og noe få merker stor forskjell på)

Skal du få det bedre så ville min anbefaling å gått for et ekstra skjermkort, men det ville da gått 3500kr over ditt budsjett.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Her er min annbefaling om du ikke vil bygge selv totalt 16,900.

Denne builden er mye raskere enn de andre folk har lagt opp, spesielt for høy res gaming. her har du 2 skjermkort å 4 GB Vram noe som er et must når du skal game i så høy oppløsning. Et 780 med 3GB blir bare tull.

legg til 3 billige skjermer

Komplett Gamer Premium - GTX770 Edition

Støtsikker PC-eske
SteelSeries QcK, Musematte i Tøy
Fractal Design Define R4 Black Pearl
Cooler Master V850, 850W PSU
Intel Core i5-4670K
MSI Z87-G55, Socket-1150
Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT
Gigabyte GeForce GTX 770 4GB PhysX CUDA
Gigabyte GeForce GTX 770 4GB PhysX CUDA
Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
Seagate Barracuda® 2TB
Samsung DVD Writer, SH-224DB
Microsoft OEM Wired Desktop 400
MS ROYALTY Windows 8.1 Nordic
MS COA Win 8.1 Nordic
Garanti 3 år - Sende inn
Endret av satyrion1
Lenke til kommentar

Liit i overkant håpløst å bruke 17k på en PC for så å spare på skjermene, eller? :nei:

Skjerm, kabinett og PSU er noe man aldri sparer på.

Når du skal ha en bra build med 3 skjermer til 20k får du desverre ikke i pose å sekk :)

Ikke noe poeng å gå får dårligere hardware, da vil du slite med å game i så høy oppløsning.

Lenke til kommentar

Da velger du min build, så får du best FPS + du slipper å bygge selv :)

Ønsker du høyest mulig ytelse så er det to r9 290 som uten noen tvil gir best ytelse i høye oppløsninger.

Et enkelt r9 290 gjør det også svært bra.

GTX 770, eller to GTX 770 i SLI fungerer ganske greit for høy FPS i lave oppløsninger. Lite minnekapasitet, og liten minnebuss kan man delvis skyldes på. Men i hovedsak er det pga dette ikke ble prioritert når de lanserte grafikkbrikken/skjermkortet for snart 2 år siden.

Ønskes en mellomting fra mitt oppsett, så kan man jo selvsagt spare penger på skjermer (om man bare trenger en med 60 Hz). Da får man plutselig råd til to r9 290 på budsjettet.

Edit: Sist men ikke minst så vil man også få microstuttering med to GTX 770 kontra et enkelt r9 290. Noe som visse personer finner litt plagsomt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ønsker du høyest mulig ytelse så er det to r9 290 som uten noen tvil gir best ytelse i høye oppløsninger.

Et enkelt r9 290 gjør det også svært bra.

GTX 770, eller to GTX 770 i SLI fungerer ganske greit for høy FPS i lave oppløsninger. Lite minnekapasitet, og liten minnebuss kan man delvis skyldes på. Men i hovedsak er det pga dette ikke ble prioritert når de lanserte grafikkbrikken/skjermkortet for snart 2 år siden.

Ønskes en mellomting fra mitt oppsett, så kan man jo selvsagt spare penger på skjermer (om man bare trenger en med 60 Hz). Da får man plutselig råd til to r9 290 på budsjettet.

Edit: Sist men ikke minst så vil man også få microstuttering med to GTX 770 kontra et enkelt r9 290. Noe som visse personer finner litt plagsomt.

R9 290 blir bare tull da det ikke vil klare å levere bra FPS på slike høye oppløsninger. Microstutter ser man veldig lite av å AMD kort have mye værre frame latency enn Nvidia noen jeg finner irriterende :)

Skal han spille i såpass høy oppløsning vil R9 ikke holde mål vs 2x 770 4GB desverre.

Endret av satyrion1
Lenke til kommentar

R9 290 blir bare tull da det ikke vil klare å levere bra FPS på slike høye oppløsninger. Microstutter ser man veldig lite av å AMD kort have mye værre frame latency enn Nvidia noen jeg finner irriterende :)

Skal han spille i såpass høy oppløsning vil R9 ikke holde mål vs 2x 770 4GB desverre.

Et enkelt r9 290 vil ha suverent bedre frame latency enn to GTX 770. Aka. Microstuttering. Og har ofte høyere minimum framerate.

To GTX 770 vil også slite litt i så høye oppløsninger, og har du en PC med et 290, så vil du altså ha god mulighet til å oppgradere. (eller velge dårligere skjermer og så kombinerer to r9 290 med en gang) Og det er liten tvil om hva som yter desidert best av et oppsett med to 770 VS to 290.

I tillegg så har oppsettet bedre SSD, inkludert headsett og bedre prosessor. Er man interessert i BF4 så kommer AMD også ut med Mantle i løpet av desember, som forventer å øke ytelsen betraktelig.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Et enkelt r9 290 vil ha suverent bedre frame latency enn to GTX 770. Aka. Microstuttering. Og har ofte høyere minimum framerate.

To GTX 770 vil også slite litt i så høye oppløsninger, og har du en PC med et 290, så vil du altså ha god mulighet til å oppgradere. (eller velge dårligere skjermer og så kombinerer to r9 290 med en gang) Og det er liten tvil om hva som yter desidert best av et oppsett med to 770 VS to 290.

2 290 yter bedre enn 2 770, akkurat som 2 titan yter bedre enn 2 290...

290 blir også mye vareme enn 770 å bråker mye mer, samt at AMD er etter min erfaring værre i corssfire enn NVidias SLI.

Nå snakker vi om å holde oss rundt 20k her, og da er 2x 770 4GB klart best å vil holde MYE bedre FPS enn et 290. Det er ikke noe å diskutere en gang...

Enkelt å greit om han vil ha stabil flyt i spillet på så høy oppløsning krever det minst 2 x770 4GB. Et 290 vil nok bli en skuffende affære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...