Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop ødelagt, få ut data fra HDD.

Anbefalte innlegg

Et familiemedlem har drept sin laptop, hvor bios ikke finner HDD.
Denne dataen er opp mot 7 år gammel.

Ønsket er å få filene fra HDD inn i en annen data.

Er det noen som vet om noen gode måte å gjøre dette bortsett fra å skru ut HDD'n fra laptopen, kjøpe adapter, og koble den til en desktop?

Dataen får error før boot, hvor den sier at HDD ikke eksisterer.
Ved forsøk på å installere OS så kommer bluescreen.

Alle tips er velkommen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det er slag i tastaturflate/fall som er bakgrunnen for skade og bios ikke finner lagringsmediet så er nok disken skadet. Min bror slo oppå tastaturet på sin maskin en gang og resultatet var bulk i harddisklokket. Jeg brukte en uke på å få ut skoledata fra denne (8GB bilde/video materiale).

Mitt råd er å ta ut harddisken, undersøk den for fysiske skader og sett den i en stasjonær pc og kjør recovery derfra.

Er disken en SATA så kan du koble den direkte. Er det en IDE må du skaffe en overgang og kontrollere at du har en IDE kontakt tilgjengelig på hovedkort.

Om du ikke vil ta denne ut kan du bruke minnepenn med recoveryprogram samt en ekstern harddisk til å lagre dataer på.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Hvis BIOS ikke finner HDD så er det vel mest trolig at HDD er ødelagt og at ikke noe kan hentes ut, [klipp]

Det kan være så enkelt som at HDD gir sjekksum-feil på bootsektoren når BIOS prøver å lese den. (Eller på en partisjonstabell, eller hvor som helst på disken, forsåvidt.)

Slike sjekksumfeil vil også bety at man kan få problemer med å lese ut filer som er berørt av skadede disksektorer, selv om man tar ut disken og kobler den til en annen PC. (Eller kjører en LiveCD på den aktuelle laptop'en.)

Slike feil kan i mange tilfeller fikses med SpinRite, men det er ikke billig, og man får vurdere hvor livsviktige filene eventuelt er. Det er ikke sjelden at det er OS-filer som ikke kan lese fra disken, mens bruker-filer ofte kan kopieres ut helt intakte. (Særlig dersom diskens partisjonstabell ikke er skadet.)

Lenke til kommentar

Det kan være så enkelt som at HDD gir sjekksum-feil på bootsektoren når BIOS prøver å lese den. (Eller på en partisjonstabell, eller hvor som helst på disken, forsåvidt.)

Vel, da pleier man da faktisk å kunne se disken i BIOS - normal så sjekkes ikke noe på disken når BIOS detekterer den, men kun at elektronikken i den andre enden gir handshake. - Uansett så kommer man neppe utenom å ta ut disken her.

Lenke til kommentar

Vel, da pleier man da faktisk å kunne se disken i BIOS - normal så sjekkes ikke noe på disken når BIOS detekterer den, men kun at elektronikken i den andre enden gir handshake.

Alt koker vel ned til hva TS mener med "hvor bios ikke finner HDD".

TS skriver også: "Dataen får error før boot, hvor den sier at HDD ikke eksisterer".

Det er litt tvetydig om hvorvidt BIOS detekterer HDD eller ikke, men ganske sikkert er det at laptop'en ikke booter fra HDD.

Lenke til kommentar

Takk for innspill.

Jeg husker bare fra mine gamle dager, hvor det var mere vanlig å ha 5x50GB HDD i en stasjonær istedet for dagens 1x2TB. På den tiden skjedde det ofte at HDD var "korrupt" altså at man kunne bruke den til lagringsplass, men å få en OS inn på den, og bruke den som Master var vanskelig, men Slave funket.

Jeg tekte siste håp var at det var noe lignede med denne harddisken.

Tviler på det er livsviktig å få ut dataen, men er såpass viktig at vi/han er villig til å bruke både tid og litt penger.

Hva som skjer er: under boot, rett etter muligheten til å gå inn i BIOS så kommer det error, denne erroren sier noe som:

"Harddrive does not exsist"
"Please put in system disk to install operating system"

Jeg har mulighet til å gjøre memory/run-in/harddrive test.

Memory test får 100%
Harddrive test sier med en gang at: "Harddrive does not exist"
Run-in test får memory på 100% og "Harddrive does not exist"

Går jeg inn på BIOS, finner ikke BIOS HDD.
Altså på informasjon siden på BIOS hvor han finner navn på CD/DVD og annet hardware navn står HDD blankt. Også inne i boot order finner bios navn på cd/dvd men ikke hdd.

Ved forsøk på å installere winXP får jeg bluescreen før jeg kommer til første bruker interaksjon side.

http://www.buildeasypc.com/pics/windows_xp/winxp6.jpg

Med tanke på at den er såpass gammel tviler jeg på at det kan være SATA disk, men har ikke sjekket.

Kanskje jeg kan gjøre som noen andre nevner, å kjøre linux eller lignende igjennom USB, også sakte men sikkert overføre litt og litt til USB til jeg har dataen han trenger å ta vare på. Tror jeg skal ha en USB med tails liggende rundt her et sted.

Edit: Kanskje litt dumt av meg å si at han drepte sin data, dette skjedde helt uventet og var ikke gjort noe spesielt til dataen som jeg vet om, så fall ikke fysisk.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...