Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tourettes, noe vits i å få diagnose?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Har hatt tics hele livet, men stort sett i den grad at folk ikke legger merke til det. Har også noen andre symptomer som fra tid til annen er assosiert med diagnosen (typisk relativt høy IQ, svært dyktig til å skrive, "naturlig" god rytme, helt håpløs når det kommer til å organsiere ting, elendige motoriske ferdigheter etc)

Har tourettes helt uten tvil, og har vært klar over det siden jeg var omtrent 12-13 (leger diagnostiserer tourettes utifra en sjekkliste, og jeg fyller mer eller mindre alle kravene og har gjort det siden den "rette" alderen). Fyller nå 20 i Januar.

Det jeg lurer på er om det er noe vits i å få en diagnose. Som sagt er ikke ticsene noe irriterende, bortsett fra i situasjoner hvor jeg er veldig trøtt eller stresset, og kun mine nærmeste venner har noen gang kommentert oppførselen min. Føler meg heller ikke "disabled", og synes det er litt rart å bli diagnostisert med et syndrom.

Men, er det likevel kanskje mulig å få noe ut av det?

Anonymous poster hash: 86838...2ad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke opplever noe som er plagsomt og hemmende så er det vel lite vits i å anstrege seg veldig.

Vanlige komorbide lidelser som forekommer med tourettes er ADHD og OCD, så kanskje verdt å kartlegge det for å se om det er noe å hente med å behandle det.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...