Leo_ Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Her i Trondheim har det vært en aksjon, der tilfeldige personer har vært visitert/undersøkt med metalldetektor. Personlig har jeg et noe uavklart forhold til dette, jeg bærer ikke våpen, men er noe tvilende til denne praksisen. De her som har langt bedre peiling på Jus enn meg kan kanskje si noe om tolkningen av loven her, for jeg er i alle fall tvilende til legaliteten av dette.http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article8812733.eceFra avisa: Politimesteren kan gi fullmakt til slike aksjoner for å avdekke ulovlig våpenbesittelse. Fullmakten utstedt i helga gjaldt områdene Trondheim sentrum og Solsiden. - Politi i sivil gjennomførte 40 visitasjoner med metalldetektorer av personer på byen i Trondheim. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Politiloven: § 7 a. Visitasjon for å avdekke våpenPolitiet kan på offentlig sted visitere person eller kjøretøy når det er grunn til å undersøke om noen er i besittelse av eller oppbevarer våpen. Slik visitasjon kan bare foretas for å hindre straffbare handlinger som krenker noens liv, helse eller frihet, og barea) i situasjoner eller på steder hvor slike straffbare handlinger erfaringsmessig finner sted, ellerb) i situasjoner eller på steder hvor det er grunn til å anta at noen planlegger eller forbereder slike straffbare handlinger.Visitasjonen skal gjennomføres så hensynfullt og skånsomt som mulig.Med våpen menes i denne paragrafen våpen og andre gjenstander som omfattes av våpenlovgivningen,2 kniv eller lignende skarpt redskap som det er forbudt å bære på offentlig sted, jf. straffeloven3 § 352 a, og andre farlige gjenstander som kan tas i forvaring etter politiloven § 7.Beslutningen om visitasjon i medhold av paragrafen her treffes av politimesteren eller den han bemyndiger. Beslutningen skal nedtegnes og begrunnes skriftlig, så vidt mulig før visitasjon skjer. Beslutningen skal gjelde for et nærmere angitt tidsrom. Og så kan man spørre seg om dette kolliderer med EMK artikkel 8: Retten til respekt for privatliv og familieliv1. Enhver har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin korrespondanse. 2. Det skal ikke skje noe inngrep av offentlig myndighet i utøvelsen av denne rettighet unntatt når dette er i samsvar med loven og er nødvendig i et demokratisk samfunn av hensyn til den nasjonale sikkerhet, offentlige trygghet eller landets økonomiske velferd, for å forebygge uorden eller kriminalitet, for å beskytte helse eller moral, eller for å beskytte andres rettigheter og friheter. 2 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 Det er akkurat dette jeg synes er litt interessant å belyse, takk for referanser til lovtekst Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå