Gå til innhold

Hjelp til nytt objektiv

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg et nikon D700, men har ingen objektiver til det enda. Har lyst på et fastobjektiv, gjerne noe rundt 50mm med hvertfall f1.4 og autofokus. Helst nogenlunde lav pris, men ikke nødvendigvis mtp at det forhåpentligvis blir mitt standard objektiv kan jeg fint betale litt ekstra. Hadde vært kult med et objektiv som også har et lite særpreg, noe som gjør det litt unikt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer vel ikke feil ut med en 50 mm, f:1,4 fra f.eks. enten Nikon eller Sigma. Begge kan du finne til knappe 3000.- Kr. Eventuelt (Hvis du tar deg råd) en lett vidvinklet Sigma 35 mm, f:1,4, et objektiv som har imponert mange! Kan fungere som ett allround objektiv hvis tar hensyn til komposisjonen! :)
Lykke til!

Lenke til kommentar

Problemet er at det finnes mange 50 mm objektiver og de kan gi helt forskjellige resultater.

Nikon 50mm f/1.8D gir utrolig mye for pengene, er blant de skarpeste når man blender ned. Tegner nervøst og særegent i områdene ute av fokus, noe man kan kan utnytte til en fordel i noen tilfeller.

Nikon 50 mm f/1.2 AI-S som er manuell fokus med en fantastiskt dempet fokusring som gjør det gøy å fokusere manuelt. På full blenderåpning kan man ta rare, skumle, fantastiske eller elendige bilder.

Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM tegner veldig mykt og fint i områdene ute av fokus og gir veldig behagelige bilder.

Det finnes mange andre også, poenget mitt er at karakteren er såpass forskjellig at hvis du skal bruke 50 mm mye så må du enten kjøpe flere objektiver eller sjekke nøye at du kjøper det som gir bildene med den karakteren du er ute etter.

Endret av Kristallo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt meg et nikon D700, men har ingen objektiver til det enda. Har lyst på et fastobjektiv, gjerne noe rundt 50mm med hvertfall f1.4 og autofokus. Helst nogenlunde lav pris, men ikke nødvendigvis mtp at det forhåpentligvis blir mitt standard objektiv kan jeg fint betale litt ekstra. Hadde vært kult med et objektiv som også har et lite særpreg, noe som gjør det litt unikt :)

Ikke 1,4 men 1,8:

Har fotografert uke 50-utfordringen med D700 og 50/1,8D, alt ved full åpning:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1556535#entry21242164

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar :) vurderer å gå for en nikon 1.4 i første om gang. Har veldig lyst på en manuell 1.2, men det får vente til jeg har skaffet de vitale objektivene først som vidvinkel, tele og helst først en auto 50mm. Er fortsatt litt usikker, men blir mest sannsynlig en 1.4 fra nikon :)

Endret av Ludo Lamar
Lenke til kommentar

Det finnes knapt nok dårlige 50 mm objektiver, så det er vanskelig å trå feil. Et søtt og lite objektiv som fungerer aldeles fortreffelig er serie E med manuell fokus. Det bør du klare å finne for en hundrelapp eller to, om det er noen gidder ta seg bryet med å plukke det fram fra skuffene. Har et selv, men har ikke tenkt å kvitte meg med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...