Lurifaksen Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 Litt vrien topic... Slik er prosjektet: En $variabel postes gjennom et skjema. php scriptet skal så sjekke denne variabelen: hvis $variabel er enten 1, 2, 3, 4, eller 5..., så skal $verdi være "hurra" Men hvis $variabel er 6, 7, 8 eller 9 skal $verdi være "tjohei". Hvis $variabel er noe annet, skal $verdi være "Uff". (dette var bare en litt enkel måte å demonstrere opplegget på, for slike banale script lager jeg ikke...). Spørsmålet er, hvordan gjør jeg dette? Dette problemet er så enkelt at det er litt vanskelig å søke seg frem til et svar i php manualen... Lenke til kommentar
toer Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 Noe lignende dette vil vel funke :smile: if($var <= '5') { echo"hurra"; } elseif($var <= '9') { echo"tjohei"; } else { echo"Uff"; } Lenke til kommentar
magikern Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 en annen metode(alltid greit å ha noe å velge mellom) <?php function nr($var){ if(eregi("^[1-5]", $var)){ return("hurra");} elseif(eregi("^[6-9]", $var)){ return("tjohei");} else{return("Uff");} } echo("<ul>"); for($i="1";$i<=15;$i++){ echo "<li>$i".nr($i)."</li>rn"; } echo("</ul>"); ?> Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 6. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2003 Oops... :oops: Det var kanskje ikke så lurt å lage et slikt eksempel allikevel. 1, 2, 3, 4, 5... var bare noe jeg skrev for å gjøre det lettvindt - i mitt skript skal dette være forskjellige "tekster" hvis $variabel er "dette", "denne", "dether" eller "detteher" så skal $verdi være "hurra". Altså, dette har egentlig ingenting med tall å gjøre... Og litt av poenget var også at $verdi skal få verdien hurra, tjohei eller uff. Jeg skal ikke print'e det. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Du kan jo alltids prøve dette $Valg[1]=array('DetteErVerdienVariabelenBlirSattTil', 'dette', 'dether', 'slik'); $Valg[2]=array('DetteErDenAndreVerdien', 'detandre', 'test', 'eksempel'); foreach($Valg as $Jalla) { if(in_array($MinSøkeVariabel, $Jalla)) $MinResultatVariabel=$Jalla[0]; break; } Jeg har ikke testet dette, men jeg tror det skal virke. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 6. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2003 Ja, nå begynner det å nærme seg noe. Men jeg trenger litt nærmere forklaring... De to første ser grei ut. Men det siste skjønte jeg ikke... $Valg[1]=array('Hurra', 'dette', 'dether', 'slik'); $Valg[2]=array('Tjohei', 'detandre', 'test', 'eksempel'); foreach($Valg as $Jalla) { if(in_array($MinSøkeVariabel, $Jalla)) $MinResultatVariabel=$Jalla[0]; break; } echo $valg? For å få det litt klarere, så skal den echo'en til slutt vise hva resultatet ble. Det skal enten bli Hurra, Tjohei, eller hvis den ikke er noen av de ordene som er spesifisert øverst skal den blir "uff". Lenke til kommentar
jtsorensen Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Hvorfor ikke bare lage en switch av det? <?php $var = 6; switch ($var) { case '1': case'2': case'3': case'4': case'5': $verdi = "hurra"; break; case '6': case'7': case'8': case'9': $verdi = "tjohei"; break; default: $verdi = "Uff"; break; } echo $verdi; ?> Her har du det Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 6. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2003 Det der ser helt glimrende ut! Skal teste det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå