Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Nybygd data sluttet å virke etter 1 dag

Anbefalte innlegg

Heisann

1. Kjøpte nettopp deler og bygde ny data.

Systemet fungerte smertefritt, hadde installert Windows 8 og allerede spilt osv.
Skrudde av dataen lørdag kveld, for så å prøve å skru den på søndag morgen.
Ingenting skjedde. Tok av sidelokket og ser at når jeg skrur på strømmen starter strømforsyningen i 1 sekund, for så å skru seg av igjen. Etter det er det dødt.

2. Tok fra hverandre alle komponentene og satt dem sammen igjen en for en. Fant ut av strømforsyningen fusker helt fra starten av. Den har helt tilfeldig oppførsel. Feks. når bare hovedkortet var tilkoblet, skrudde strømforsyningen seg av og på 2 ganger, for så å kjøre stabilt. Komponentene fungerer helt fram til jeg kobler til SSD'en. Da virker det som at den ikke greier å gi nok strøm lengre. Grafikkortet kan jeg bare drømme om å få strøm til.

3. Har allerede bekreftet at det ikke er noe galt med komponentene, bortsett fra strømforsyningen og hovedkortet. Har spekulert i om strømforsyningen er for liten, men synes det var rart at systemet var oppe å gikk for fullt i dagen før. Det andre jeg har spekulert i er om hovedkortet kortslutter på noen måter, eller er ødelagt, har montert standoff skruene så skulle ikke være noe problem der.

All slags hjelp setter jeg virkelig stor pris på her, ettersom jeg ikke har noen anelse om hva å gjøre videre her.

Specs:
- MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150
- Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
- Intel Core i5-4670K
- Seagate Barracuda® 1TB
- CM Storm Trooper Gaming Big Tower Sort
- Silver Power SP-S750 750W PSU
- MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB PhysX
- Cooler Master Seidon 240M CPU Kjøler
- Microsoft Windows 8
- Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5"

EDIT: Viste seg å være strømforsyningen. Kjøpte en ny en som var mye kraftigere. Leksa her er å aldri gå for billig strømforsyning. For skulle en billig strømforsyning virke fra starten av kan den også dra med seg flere komponenter i samme slengen, skulle den feile på et senere tidspunkt.

Endret av ApoN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Vanskelig å si hvor problemet ligger. I utgangspunktet, når du slår på PCen kjøres det en test på hovedkortet og om alt er OK så sendes det et bootsignal som starter PCen. En feil, manglende kontakt, kortslutning osv gjør jo at det bootsignalet ikke sendes. Det rare her er at PCen ble brukt.

Her kan jo f.eks drivere ha blitt lastet ned som har krasjet noe, det kan være behov for ny BIOS/UEFI, strømforsyningen kan ha sviktet og hovedkortet kan være dødt. Feil på minne og hdd/sdd burde ikke gitt død maskin slik du opplever det.

750W er normalt nok, men påstemplet effekt sier ingenting om hva den faktisk gir. Her er jo bl.a strømressursene på de ulike utgangene viktig og noe som ofte blir glemt.

Her er vel PSUen din:
http://www.hardware.no/artikler/silverpower_sp-ss750m/76001

http://forums.totalwar.com/showthread.php/92769-Blue-Screen-of-death-with-Rome-2

Her er en som får BSOD med samme hovedkort som ditt. I første omgang må du passe på så alle driverne er up to date, men da må jo PC starte først. Jeg har også vært borti ett tilfelle hvor PCer ikke startet om noe var tilkoblet USB. Så plugg vekk alt som du ikke MÅ ha, se om du har en restartknapp på hovedkortet, sjekk innstillinger i UEFI om noe ser galt ut.

Ihvertfall en start.

Sånn umiddelbart virker det for meg som om problemet er hovedkortet. Om noe er feil der, sendes ikke bootsignalet og det er vel det som skjer hos deg.

Åpenbart, men tenkt tilbake om du gjorde noe før du slo av PCen. Hadde den en normal avstengning, var det problemer den tiden du brukte den osv.

Lenke til kommentar

Prøv med en annen PSU.

Har hatt samme problemer i bygg før,som oftest har PSU tatt kveld.

I det ene tilfellet var det en Seasonic X760Gold som var kaputt,symptomene var veldig lik de du beskriver.

Å bytte ut PSU med en annen er enklere enn å teste hovedkortet,så begynn med PSU.

Endret av Stian V.H
Lenke til kommentar

Når du nevner det, så var det siste jeg gjorde før jeg la meg i går, å laste ned windows update og installere drivere til hovedkortet som innebar oppdatering av chipsettet, nettverkskort etc. samt oppdatering til grafikkortet. Alt var av nyeste versjon fra hjemmesidene ettersom jeg ikke har noe form for DVD/CD-rom. Kan jo forsåvidt være det...er "ny BIOS/UEFI" noe som er forbi en amatørbygger å få til?

Endret av ApoN
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har oppdatert BIOS på massevis av PCer, ikke noe problem men man må passe på så man gjør det riktig og følge guiden som normalt ligger på produsentens side.

Hvordan det gjøres vil variere. Gigabytekortet jeg har nå har også et vanlig windowsprogram som har en veldig enkel metode, men jeg foretrekker den tradisjonelle som består av å laste ned nyeste BIOS som en fil som legges på en minnepinne, boote opp til BIOS, klikke på oppdateringsmenyen derfra og velge fila fra minnepinnen når den spør om det. Resten går automatisk.

Andre hovedkort har hatt muligheten til å oppdatere BIOS ved å boote til en spesiell oppdateringsmeny.

Ikke oppdatert UEFI men det er vel lignende løsning der, bare følg guiden til ditt hovedkort og vær 100% sikekr på at du velger riktig fil når du skal oppdatere med den.

Når det er sagt...vel, skrevet..., så skyldes nok problemene her oppdateringene rett før du slo av. Aldri brydd meg om å installere chipset drivere, har prøvd både med og uten uten å merke forskjell.

Drivere til skjermkort henter jeg ned fra AMD eller Nvidia. Lydchip driver henter jeg ned fra hovedkortprodusenten, er ofte mye kluss med dem så kjører safe, nettverksdriver til kablet nettverk legegr jeg ikke inn med mindre jeg trenger dem til f.eks å sette opp en trådløs router eller noe.

Du kan ta en safeboot og se om pc starter, så kan du avinstallere de siste oppdateringene (spesielt de som kan krasje en pc) og så legge inn de drivere du trenger en for en etterpå.

Husk også at når den oppdaterer må oppdateringen få gå sin gang, dvs du må ikke slå av maskin eller noe midt i oppdateringen.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...