Gjest Slettet+7123456 Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 jeg fikk igår mitt første speilrefleks. Nikon D5100Er drømmende fornøyd, men noe sier meg at jeg har en hel haug å lære,å jeg står veldig åpen for tips til å bli en betraktelig bedre fotograf. man lærer så lenge man lever. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 (endret) Begynn med og les brukermanualen, den forklarer på en grei måte kameraet. Har du den ikke kan du laste den ned her "pdf". Guiden "lukker,blender, iso og sånt" er kjempefin og forklarer enkelt det grunnleggende. Du vil nok synes mye av dette er overveldende spesielt nå i mørketiden, men fotografer i vei og lurer du på hvorfor resultatet blir som det blir så spør her, mange flinke her som kan gi deg en forklaring. Endret 15. desember 2013 av Nautica 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 (endret) Tips 1. Les deg gjennom bruksanvisningen og lær deg kamera å kjenne. Tips 2. Foto handler om fire ting; lys, subjekt, komposisjon og ide. Start med å lære deg så mye som mulig om lys og skygger og kontraster. De andre tre kommer etter hvert. Tips 3. Ta masse bilder og ha det gøy. Trenger ikke være så alvorlig dette med foto. Tålmodighet, tålmodighet, tålmodighet. Husk at ting tar tid, kanskje mange år. Det er ingen grunn til ha dårlig tid. Og du må huske på at du ikke blir god til noe som helst uten å trene masse på det. Det gjelder også for foto. Endret 15. desember 2013 av rogkas Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 For å kunne ta dei bildene du ønsker, er det lurt å lære seg kameraet manuelt, helst full manuell (stille både blender, lukker og ISO sjøl). Mine tips: - Utover å lære deg blender, lukker, ISO - drit i manualen og det meste av andre funksjonar - Ta så mykje bilder som mogleg - Ikkje bruk energi på forum om hypertekniske ting og kva folk meiner om bildene dine på bildekritikk-sider - Studér andre fotografar, og når du finn bilder som du liker godt, prøv å tenk over akkurat kva som er gjort; vinkel, lys, komposisjon, fargar, og meir tekniske ting som eksponering, kva linse som er brukt og blendertal. - Finn ut korleis du vil dine bilder skal sjå ut, og kva dei skal fortelle Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 (endret) For å kunne ta dei bildene du ønsker, er det lurt å lære seg kameraet manuelt, helst full manuell (stille både blender, lukker og ISO sjøl). Det synes jeg er unødvendig i en begynnerfase blir mye og sette seg inn i, jeg synes det er bedre og lære å skille mellom dybdeskarphet/blender og bevegelseuskarphet/lukkerhastighet først samt selektere fokuset. Iso er et verktøy for og oppå lukkertider relatert til det fotografiske uttrykket, ikke det viktigste i en begynnerfase sålenge man vet begrensingene når støyen fremtrer holder det i utgangspunktet. Endret 15. desember 2013 av Nautica Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Det synes jeg er unødvendig i en begynnerfase blir mye og sette seg inn i, jeg synes det er bedre og lære å skille mellom dybdeskarphet/blender og bevegelseuskarphet/lukkerhastighet først samt selektere fokuset. Iso er et verktøy for og oppå lukkertider relatert til det fotografiske uttrykket, ikke det viktigste i en begynnerfase sålenge man vet begrensingene når støyen fremtrer holder det i utgangspunktet. Å lære seg blender og lukker, er jo det samme som å lære seg korleis blender påvirker dybdeskarphet og korleis lukker påvirker bevegelsen i bildet. ISO kan eg vere enig i, men eg skulle ønske at eg sjøl hadde ein fotolærar som pusha på å lære alt manuelt. (Det var faktisk heller omvendt, han likte ikkje manuell innstilling.) Det samme gjelder eigentleg fokus, men det spørs jo litt kva ein vil ta bilete av. Til landskap er det finfint å lære seg manuell fokus også. Men akkurat her er litt av grunnen til at eit av mine tips er at du ikkje skal bry deg om forum. For det første utvikler ofte trådene seg til unødvendig tekniske ting, for det andre får du svar av folk som meiner ditt og datt om det meste og som oftast er uenige (med resultat at den som faktisk spør ikkje lærer den dritt), og for det tredje så sløser du vekk tid du kunne brukt til å ta bilder. (Og det her var sjølsagt ikkje retta mot deg Nautica, retta mot forum generelt.) Så kom deg ut og fotografer så mykje du kan! Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Hvis man skal dynge ned en nybegynner med all slags tekniske ting så er det en stor sjanse for at kameraet ender i en bag nederst i klesskapet tenk. 1 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Ja, enig med fo2re. Ut å bruk kameraet er det som teller. De tingene å lese.. er bedre å fotografere litt. og lese senere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+7123456 Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Tusen Hjertelig Takk Alle sammen. Setter stor pris på deres hjelp.Takk for gode bidrag en og enhver. utrolig fint gjordt at så mange svarte.Jeg kan allerede dette med autofokus og er veldig fornøyd med bildene mine her.Ettersom jeg kan endel av det etter å ha hatt mitt forrige digital camera.Det er en del effekter jeg søker, og har veldig lyst til å lære meg manuell fotografering med speilrefleks.jeg vet at man burde melde seg på kurs men pga personlige grunner er det ikke noe jeg synes funkerå prestere i sosiale sammenhenger.*Jeg har veldig lyst til å kunne ta bilder av dyrene våres i bevegelse, Hvor bildet blir klart* Jeg ønsker å lære å ta bilder av dyrene, Hvor dyrene er skarpe, og bakgrunnen difus* Jeg Ønsker å ta bilder av f.eks ekorn, fugler og andre vilde dyr og ende opp med klare bilderOgså ønsker jeg tips til å stille inn cameraet mitt selv , manuelt.Jeg har prøvd, men jeg har ingen begrep på hvordan jeg skal stille inn hverken ISO, Blender osv.å Hvilke knapper, osv - hvordan jeg rett og slett gjør det. Det skader heller ikke med tips til hva som er best til hva av forskjellige verdier av blender , lys osv, Men det er jo sånn som jeg kan finne ut selv, når jeg bare vet hvordan jeg gjør det.Håper ikke dette ble for mye viss vass.Takk nok en gang ! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+7123456 Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 og, jeg vil kunne ta like bra fotografier av mennesker, med den uklare bakgrunnen osv.Jeg skal etterhvert samle meg opp linser osv, men det er ikke noe lommeboka vil nå i jula rett etter å ha kjøpt et nytt camera. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Jeg vil anbefale deg å ta for deg et punkt av gangen i listen din. Jeg ser at uklar bakgrunn er noe du er interessert i - og da er det mulig at du må ut å handle for å få til det. Hvilke objektiv har du i dag? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Alt du er ute etter å finne ut av står godt forklart i manualen din. Les den... Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Anbefaler heller guiden som er linka til lenger oppe, om det først skal lesast litt. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Anbefaler heller guiden som er linka til lenger oppe, om det først skal lesast litt. Absolutt, den guiden er god. Men den er generell og gjelder for alle kamera. Skal man finne ut hvordan det funker på akkurat DITT kamera så er manualen din beste venn...:-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå