lknight Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 (postet forrige i feil seksjon, dessverre..) har havnet i noen småe problemer her... som om ikke jobben virker å være useriøs fra før av, så har jeg nå fått følgende mail av min sjef: "Som følge av et nytt norsk lovendring f.o.m 01.01.14, så kreves det at vi må ha alle ansattes ID. Vær vennlig å ta en detaljert bilde av ditt førerbevis eller pass å send det til mailen <insert mail>." ... det stod INGENTING om hvilken lovendring dette er.. noen andre som vet? eller er det bare regelrett SPAM og lureri? som om ikke det er nok, så får jeg ikke, siden jeg er svensk, hverken kvelds ELLER helgetillegg, selv om jeg jobber til kl.22-23 på fredag og 21-22 på lørdager og søndager. er snakk om 8-10t arbeidstider også! og det toppet nå med at sjefen kom med kontrakt som jeg skulle skrive under på, men jeg skrev ikke under fordi han hadde ingen kopi til meg av kontrakten... så.. hva mener dere jeg skal gjøre? prøver jo å finne meg en annen jobb imens... hvor kan jeg gå hvis dette blir for vanskelig..? noen anelse? takk så meget for hjelpen på forhånd. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Jeg antar det er innføringen av personalliste i enkelte bransjer han refererer til. Der er det nemlig krav til at: "Alle som skal stå i personallisten skal kunne fremlegge legitimasjon med bilde." http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Drive-bedrift/Arbeidsgiver/Personalliste/ Jeg kan likevel ikke se at det står noen steder der at det er krav til at arbeidsgiver har kopi av legitimasjon, kun at de ansatte skal kunne vise dette på forespørsel. Uansett høres ting relativt useriøst ut på arbeidsplassen din, ut fra din beskrivelse. Første sted å gå burde vel være til tillitsvalgt (om dere i det hele tatt har det). 3 Lenke til kommentar
lknight Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 jeg er jo svensk, så jeg har ikke så mye peiling på regler og slikt her til lands.det jeg også glemte å nevne var at jeg har allerede jobbet der i 2 uker OG sjefen kommer nok til å komme med kontrakten igjen i morgen å spørre om jeg kan skrive under.jobben driver også med indirekte overvåkning av de ansatte! de har venner/slekt/familiemedlemmer som popper innom for å "observere".. jeg har også fått høre at jeg bør bli med i en slags union (som till ex. LO?) som kan backe meg upp ved slike situasjoner? - hur vet jeg hvilken union jeg skal bli medlem av?og nei, vi har ingen tillitsvalgt heller.......så ja.. setter umåtelig pris på dine råd ang. det her. tack! vet ikke hva jeg skal gjøre... Lenke til kommentar
lknight Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 ingen anelse..? Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Hvilken bransje/type bedrift er det? De ulike arbeidstakerorganisasjonene har spesialisert seg på ulike fagområder. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå