vifteovn Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Törr ikke tenke pä hvordan verden hadde sett ut viss visse tullinger hadde regjert overalt "woho" *texaslatter* dere legaliserer jo nesten DRAP, og kalle det noe annet blir dumt. Driter i hvilke argumeter dere bruker, om de har drept 100 eller 1mill blir det jo selvmotsigende og DREPE dem igjen. Og sette prislapp pä et menneske vil jeg ikke begynne pä en gang, det er sykt og forkastelig. Amnesty er en av de beste organsiasjonen som finnes "det sier are og odin ogsä :P" Heldigvis deler de fleste folk meningene deres. Synes dere det er greit at han kisen som fant ut at Israel hadde nukes enda sitter i fengsel? Eller "isolat" gadd ikke lese gjennom träden her, alt for lang Ellers gir jeg "eller kanskje bedre sagt mamma" penger til sosialistiske organsisasjoner og u-landshjelp ting og tang Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 [21:21] <nvoetfiv> Jeg blir seriøst provosert av Seixon's over-bombastiske utsagn.. Han er så overbevist at han ikke en gang prøver å tenke igjennom andres argumenter, han bare scanner de for logiske brister(fra han sitt synspunkt), og påpeker dem i en sarkastisk tone.. Jeg blir så lei! Kunne ikke sagt det bedre selv... Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Driter i hvilke argumeter dere bruker, om de har drept 100 eller 1mill blir det jo selvmotsigende og DREPE dem igjen. Og sette prislapp pä et menneske vil jeg ikke begynne pä en gang, det er sykt og forkastelig. gir penger til de som stopper på gata og spør (alkoholikere, narkomane) og gatemusikanter Dette er noe av det dumemste jeg har hørt. Du er med på å sponse narkokonger og staten/smuglere og pengene forsvinner ut av det legale markedet. Det at folk gir penger til narkomane er en uting i mine øyne. Jaja Btw så korfor gi drapsmenn dødstraff når man kan ha de som slaver i fenslet og la de jobbe resten av livet og pengene gikk til gode formål? Skal et fengesel gå i pluss må nok en dømt fange jobbe 72 timer i døgnet og da mener jeg jobbe. Det koster så mye å passe på en drapsmann at han aldri vil være lønnsom for samfunent i så måte. Ser at denne tråden har munnet ut i en reaksjon mot Joachim sine synspunkter på emnet dødsstraff og samfunnsøkonomi. Common sense tilsier at det er billigere å ta livet av en drapsmann (hvis han er forholdsvis ung) enn å la han sitte i fengsel i 60 år til en prislapp a x antall millioner pr år, uansett hva Amnesty måtte mener om det. Spørsmålet er om dødsstraff skal være akseptabelt med utgangspunkt i det økonomiske aspektet. Jeg synes det at det ikke er nok, jeg synes at dødsstraff bør vurders fra sak til sak. I mine øyne er bør overlagt drap uten sjellig grunn eller motiv (blind vold) kunne straffes med døden, først og fremst med tanke på samfunnets beste. Mener folk flest at en drapsmann bør dømmes til døden, ja så bør han det. Lovens ak lstemme med folks rettsoppfatning. Samfunnet har krav på hevn, kall det egoistisk, men sånn bør det være. Jeg forstår at enkelte ting er tabu og bannlyst i Norge, særlig emnet dødsstraff. I Norge er vi vist mer opptatt av den stakakrs gjerningsmannen, hvor vondt vedkommende må ha hatt det før han begikk udåden osv. Det forblir for meg en gåte, men jeg ser på det som sosialdemokratisk tankegang som vi er iferd med å vokse av oss som nasjon. Som sagt. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Og nå syntes jeg du, Seixon, skal la de ØKONOMISKE aspektene ligge... Vi HAR råd til det, ingen tvil... Men det er ikke bare et spørsmål om økonomi! Å måle et menneskeliv i PENGER er uetisk og på alle måter forkastelig. Det handler ikke BARE om penger, noe dere kapitalister burde klare å banke inn i skallene deres mellom måltidene... FiskePinna, jeg vil igjen få sitere vår kjære nvoetfiv: [21:33] <nvoetfiv> HalTan, du husker du nenvte "resirkulerte" argumenter? [21:33] <nvoetfiv> sjekk fiskepinna's siste Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 tilbake til Amnesty, vi har vært år gitt et par tusen til TV-askjonen, men da den skulle gå til Amnesty lot vi være. Dersom et drap skjer i selvforsvar er det noe annet. Da skal du selvsagt ikke dømmes til døden. De to amerikanske statene som henretter flest, er de som på folkemunne kalles "the bush-states", altså FL og TX. Dette er fine stater. Jeg skal uansett ikke legalisere drap. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Den måten dere, Seixon og JoachimR og FiskePinna er for dødsstraff er forkastelig. Dere har tydeligvis en tanke oppe i hodet når det gjelder det temaet, og det er øye for øye. Dette er en typisk barbarisk tankegang. Jeg har ikke sett ett eneste argument om at dødsstraff senker kriminaliteten, noe som burde vært målet. Hvis vi bare fortsetter å drepe kriminelle blir vi aldri kvitt problemene. Det vil alltid komme nye kriminelle å drepe, og dette blir masseslakting tilslutt. Jeg ville heller blitt drept som martyr enn å leve i et samfunn som har dødsstraff. Dere prøver jo ikke å forebygge kriminalitet engang. Det er en patetisk tankegang, hvor dere tenker 2 minutter fremover i tiden. Alle med litt vett i hodet ser dette. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Nei, det handler visst om å la myrdere slippe unna. Hva er poenget ved å holde en mann som er dømt til livstraff i fengsel i livet? Hva er poenget? Hæ? Akkurat som å holde døende pensjonister i livet, selv om de ikke har lyst å leve en gang!! Det handler ikke om penger. Det handler om rettferdighet. Alle andre i samfunnet bør ikke lide pga egoistiske og drepende avgjørelser av noen få. Det trengs ikke slike folk i verden, det er jo de som skaper alle problemene!! Driter i hvilke argumeter dere bruker, om de har drept 100 eller 1mill blir det jo selvmotsigende og DREPE dem igjen. Dette er et helt ulogisk utsagn. De har allerede drept noen. Staten gjør ikke det samme som drapsmannen. Staten dreper ikke noen uten grunn. Drapsmannen gjør det. Dermed gjør ikke staten det samme ved å drepe morderen. Hvis en mann dreper 1 millioner folk, så mener du at han skal få leve. HVORFOR? HVA ER POENGET? Lenke til kommentar
vifteovn Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Fordi det beviser at vi er mennesker som har beveget oss fra apekatteter til mennesker. Det beviser at vi ikke er barberer. Og hvem her pästär at sänn det ser ut i USA nä er bra? 10000 mord i äret? Det er best i verden det! Skal si dödstraff er avskrekkende gitt! Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Hvis en mann dreper 1 millioner folk, så mener du at han skal få leve. HVORFOR? HVA ER POENGET? Det er hans grunnleggende rett som menneske! JoachimR: [21:45] <nvoetfiv> Altså, vet han HVA han boikotter? "Jeg har lyst på dødsstraff, slik at vi slipper å utvikle oss i forhold til tiden vi lever i! Dessuten er sympati bare noe for the fuck*ng commies!" igjen, applaus til nvoetfiv for å ordsette dette... Det trengs ikke slike folk i verden, det er jo de som skaper alle problemene!! OG sånne usympatiske mennesker som deg selv... Det finnes en menneskerettighetskonvensjon FØLG DEN! Hva er poenget ved å holde en mann som er dømt til livstraff i fengsel i livet? Hva er poenget? Hæ? Akkurat som å holde døende pensjonister i livet, selv om de ikke har lyst å leve en gang!! Utrolig dårlig sammenligning... Den straffedømte drepes eventuellt MOT sin vilje, aktiv dødshjelp er en HELT annen diskusjon... Alle andre i samfunnet bør ikke lide pga egoistiske og drepende avgjørelser av noen få. Ingen lider selv om man bruker midler på å rehablitere kriminelle... Vi HAR ressursene til det. Om du får 40 eller 41 prosent skatt bryr meg midt opp i *****. Driter i hvilke argumeter dere bruker, om de har drept 100 eller 1mill blir det jo selvmotsigende og DREPE dem igjen. Dette er et helt ulogisk utsagn. det er faktisk et meget logisk utsagn... har du fått testet IQ'en din? Logisk tankegang er en stor del av IQ-beregningen... Nei, det handler visst om å la myrdere slippe unna. Nei, det handler om å gjøre det beste for samfunnet... Og hjelpe disse menneskene tilbake på den rette sti... Jeg forsvarer ikke kriminalitet... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Det handler ikke om penger. .... tap for samfunnet ved at de må bruke penger på oppholdelse i fengsel for denne gjerningen, og hvis man skal gi mannen en jobb for å betale for fengseloppholdet, tar man en jobb som noen i samfunnet kunne hatt. 2. Betale for å holde de i "bur" i 21+ år... 3. Gi dem en utdanning, mer penger. Dessuten sparer man mye penger på dødstraff. Det koster masse å ha dem i fengsel, når de er døde komme rikke flere utgifter. Å, jo. Dette handler mye om penger. //sindre Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Ja, la oss sammenligne USA, med 290mill folk med alle andre land... Looking at the homicide figures, we again wonder about accuracy. Are "political" killings (by the government or rebels) in Northern Ireland, Egypt, Israel, Guatemala, Peru, China, and elsewhere listed as homicides, listed separately, or concealed? We must admit that the U.S. has a higher homicide rate than any Western European nation. Still, 23 nations admit to higher rates: Armenia, Bahamas, Belarus, Brazil, Colombia, Ecuador, El Salvador, Estonia, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Latvia, Lithuania, Mexico, Moldova, Paraguay, Philippines, Puerto Rico, Russia, Sao Tome, Tajikistan, Trinidad, Ukraine, and Venezuela. Using the 1997 U.S. homicide rate of 7.3, Azerbaijan and Cuba also have higher rates. Nine nations (ten using the 1997 figures) including Russia have both higher suicide and higher homicide rates. USA er det eneste landet med svær folkemengde som faktisk innrømmer mord statistikkene de egentlig har. Russland sin mord statistikk er mye høyere enn USAs, rundt tre ganger så mange drap per innbygger enn USA. Og det er de mord som Russland innrømmer skjer. Kina, ja, de innrømmer hvor mange mord som skjer der? Sikkert. India? Sure. Brazil? Har høyere enn USA, 4 ganger så høy mord pr. innbygger, og de har over 100 millioner færre innbyggere... Så din lille Michael Moore statistikk holder ikke særlig godt i verden hvor vi egentlig bor... Lenke til kommentar
vifteovn Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 MEN USA skal jo liksom väre rettstaten over alle rettstater med ro og orden, ja alle med vett i bolla ser jo at bäde russland og kina er helt skakkjörte og mafian i brasil begynner vi ikke pä en gang Men det er jo b-land, som ikke ligner sä mye pä norge. Viss vi holder oss til norge nä? jeg vet ikke helt. Men kan du da ikke si at du färstär väre argument i det minste? At vi ikke forsvarer drap uannsett, mä jo väre fordi det er grunnlaget for fred som alle "normale" folk vil oppnä en eller annen gang. Fred og RETTFERDIGHET og RESPEKT. Dere oppförere dere med veldig liten respekt for medmennesker som ikke har det like godt som dere. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Det er hans grunnleggende rett som menneske!Var det også hans grunnleggende rett som menneske å drepe en annen? Når mister vi rettighetene våre, aldri? OG sånne usympatiske mennesker som deg selv... Det finnes en menneskerettighetskonvensjon FØLG DEN! Ja, den sier at man ikke skal drepe andre... Ooops, drapsmannen din har ikke fulgt den, hva nå? Utrolig dårlig sammenligning... Den straffedømte drepes eventuellt MOT sin vilje, aktiv dødshjelp er en HELT annen diskusjon... Jeg sammenlignet ikke direkte. Drapsmannen har drept noen andre. Pensjonistene har lyst til å dø. Ingen lider selv om man bruker midler på å rehablitere kriminelle... Vi HAR ressursene til det. Om du får 40 eller 41 prosent skatt bryr meg midt opp i *****. Så du tenker kanskje ikke på de som ikke har råd til finansiering av killer-buddy'en din? det er faktisk et meget logisk utsagn... har du fått testet IQ'en din? Logisk tankegang er en stor del av IQ-beregningen... Fint, igjen forsvarer du deg uten å forsvare deg. Fortsett. Nei, det handler om å gjøre det beste for samfunnet... Og hjelpe disse menneskene tilbake på den rette sti... Jeg forsvarer ikke kriminalitet...Ja, noen av de ja. Ikke alle. Ikke alle mordere vil tilbake på den lille stien din. Men det skjønner du kanskje ikke, for du vil at alle skal være som deg, og du tror at alle har like god råd som deg, osv. Å, jo. Dette handler mye om penger. Nei, det handler om at samfunnet ikke skal byrder økonomisk fordi andre dreper folk. Rettferdighet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Nå er det jo også slått fast her at det koster staten en god del penger bare å henrette noen. Vi ender opp med å betale sikkert like mye penger for å holde mannen i live (Og dermed å fortsette med å fremstå som et sivilisert land for store deler av verden.), som å drepe han og dermed synke ned på et nivå forbeholdt land vi vanligvis holder oss for gode til å sammenlignes med. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Jeg har faktisk faat min IQ målt, på en amerikansk klinikk. Resultatet var oppløftende, de kom frem til at jeg hadde 138 i IQ. Så ikke ta den! Vi kan da vel sammenligne oss med USA? Hvorfor maa vi følge strømmen da, hvvis vi har rett? Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 MEN USA skal jo liksom väre rettstaten over alle rettstater med ro og orden, ja alle med vett i bolla ser jo at bäde russland og kina er helt skakkjörte og mafian i brasil begynner vi ikke pä en gang Men det er jo b-land, som ikke ligner sä mye pä norge. Viss vi holder oss til norge nä? jeg vet ikke helt. Det er veldig uklokt å sammenligne USA og Norge på noen helst slags måte... 290mill folk vs. 4 mill folk. 69% hvit vs. ...?? 95% hvit? Det blir bare for dumt å begynne sammenligningen en gang. Lenke til kommentar
fy_pokkers Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Hva har hvit og ikke hvit med saken og gjøre..? (Hadde ikke tenkt til å bidra direkte i denne diskusjonen før den hoppe mer on-topic, men reagerte litt på dette..) Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Det er hans grunnleggende rett som menneske!Var det også hans grunnleggende rett som menneske å drepe en annen? Når mister vi rettighetene våre, aldri? Ingen har rett til å drepe noen, og det er jeg lei av å gjenta, slutt å kverulere så jækla mye, dårlig debattskikk! Og det stemmer, vi mister aldri rettighetene våre. OG sånne usympatiske mennesker som deg selv... Det finnes en menneskerettighetskonvensjon FØLG DEN! Ja, den sier at man ikke skal drepe andre... Ooops, drapsmannen din har ikke fulgt den, hva nå? Selv om han har brutt den gir ikke det noen andre rett til å bryte den, med nok et drap... være det seg staten eller andre. Og den som begikk bruddet mister fremdeles ikke sine rettigheter. Rettighetene er allmenne, og alltid gjeldende. Utrolig dårlig sammenligning... Den straffedømte drepes eventuellt MOT sin vilje, aktiv dødshjelp er en HELT annen diskusjon... Jeg sammenlignet ikke direkte. Drapsmannen har drept noen andre. Pensjonistene har lyst til å dø. Jo du prøvde, men sammenligningen var så råtten at vi alle så rett igjennom den... Ingen lider selv om man bruker midler på å rehablitere kriminelle... Vi HAR ressursene til det. Om du får 40 eller 41 prosent skatt bryr meg midt opp i *****. Så du tenker kanskje ikke på de som ikke har råd til finansiering av killer-buddy'en din? Norge, som stat, har råd, det er ingen tvil. Og dette er absolutt siste hgang jeg gidder å fortelle at han jeg IKKE forsvarer de kriminelle, de er ikke min "buddy".. nå får du F'AEN meg slutte å kverulere... det er faktisk et meget logisk utsagn... har du fått testet IQ'en din? Logisk tankegang er en stor del av IQ-beregningen... Fint, igjen forsvarer du deg uten å forsvare deg. Fortsett. Jeg valgte å svare slik på denne for å svare med samme mynt som jeg opplever fra din side... Nei, det handler om å gjøre det beste for samfunnet... Og hjelpe disse menneskene tilbake på den rette sti... Jeg forsvarer ikke kriminalitet...Ja, noen av de ja. Ikke alle. Ikke alle mordere vil tilbake på den lille stien din. Men det skjønner du kanskje ikke, for du vil at alle skal være som deg, og du tror at alle har like god råd som deg, osv. 1. Jeg ser meg nødt til å minne deg på å ikke holde en nedsettende og til tider svært barnslig tone ovenfor meg på denne måten. 2. Dersom kriminelle handlinger gjentas vil den kriminelle igjen miste friheten sin, noe de selvfølgelig ikke ønsker... Du kan dessuten ikke trekke ut tilfeller, man må se det i det brede. 3. Jeg innbiller meg ikke at jeg er noe bedre en disse menneskene. Derimot DERE omtaler de som uønskede udyr som bare skal drepes, så er "vi", med andre ord DERE, kvitt det problemet. (noe som forresten er feil) Å, jo. Dette handler mye om penger. Nei, det handler om at samfunnet ikke skal byrder økonomisk fordi andre dreper folk. Rettferdighet. Dette er naturlige byrder i et hvert samfunn... det finnes ikke et samfunn der det ikke finnes kriminelle, og jeg tviler ærlig talt på at det kommer til å skje. Derimot kan det DEMPES, dette skjer ikke ved å drepe alle kriminelle, men ved å hjelpe de på veien til å bli "vanlige borgere" igjen. Til slutt vil jeg gjerne få sitere Nvoetfiv igjen: [22:24] <nvoetfiv> Men seriøst.. Hvis han vil ha det til at han faktisk er sympatisk(Seixon altså), så bør han egentlig ikke si at dødsstraff bør vurderes fra drapssak til drapssak. Isåfall kan en bli uskyldig dømt, og uskyldig henrettet. Dette vil jeg ofre mange millioner kroner, og fengselstid av skyldige mennesker på at IKKE skal skje. Det faktum at rettssystemet kan ta feil er ene og alene ett godt nok argument for å avskaffe dødsstraff. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Det er veldig uklokt å sammenligne USA og Norge på noen helst slags måte... 290mill folk vs. 4 mill folk. 69% hvit vs. ...?? 95% hvit? Det blir bare for dumt å begynne sammenligningen en gang. Hvorfor skulle dette være relevant? Hvit - Sort, hva er forskjellen? Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Og den som begikk bruddet mister fremdeles ikke sine rettigheter. Rettighetene er allmenne, og alltid gjeldende. Her forsvarer du akkurat den kriminelle. Ifølge deg, kan den kriminelle være kriminell så mange ganger som han vil uten at han må gi opp noe av hans rettigheter. Norge, som stat, har råd, det er ingen tvil. Og dette er absolutt siste hgang jeg gidder å fortelle at han jeg IKKE forsvarer de kriminelle, de er ikke min "buddy".. nå får du F'AEN meg slutte å kverulere... Fin utvei av å innse at du har det bedre enn andre nordmenn, som kanskje ikke har råd til flere utgifter til krim-hotellet ditt. 2. Dersom kriminelle handlinger gjentas vil den kriminelle igjen miste friheten sin, noe de selvfølgelig ikke ønsker... Du kan dessuten ikke trekke ut tilfeller, man må se det i det brede. Å ja, alle skal behandles likt, uansett hva de gjør... Hva vet du om den kriminelle ikke vil miste friheten sin? Kanskje han ikke har noe å leve for og bare er kriminell. Eller han er fattig og ingen kunnskaper, eller vil ikke være samfunnsmedlem. Hva skal vi gjøre med han? 3. Jeg innbiller meg ikke at jeg er noe bedre en disse menneskene. Derimot DERE omtaler de som uønskede udyr som bare skal drepes, så er "vi", med andre ord DERE, kvitt det problemet. (noe som forresten er feil) Ehm, det var ikke det jeg sa. Jeg sa at du ikke tenker på de som ikke har råd til all denne voldsmann-pleiingen din... og at kanskje de kriminelle ikke vil gå på stien din. De som dreper folk på gøy, med kaldt blod, osv. er uønskede i samfunnet ja, det er bl.a. derfor vi stenger dem opp bak murer for resten av livet... Derimot kan det DEMPES, dette skjer ikke ved å drepe alle kriminelle, men ved å hjelpe de på veien til å bli "vanlige borgere" igjen. Igjen, jeg har overhode ikke sagt at vi skal drepe alle kriminelle. Det er mange kriminelle som kan ordnes på den måten du snakker om. Men for andre, går dette ikke. Med dødstraff snakker jeg om et veldig lite antall personer som det går for. De fleste fortjener ikke dødstraffen... Men seriøst.. Hvis han vil ha det til at han faktisk er sympatisk(Seixon altså), så bør han egentlig ikke si at dødsstraff bør vurderes fra drapssak til drapssak. Isåfall kan en bli uskyldig dømt, og uskyldig henrettet. Dette vil jeg ofre mange millioner kroner, og fengselstid av skyldige mennesker på at IKKE skal skje. Det faktum at rettssystemet kan ta feil er ene og alene ett godt nok argument for å avskaffe dødsstraff. Ja, og det er det jeg HAR sagt, hvis dere ville lese for en gangs skyld... Jeg har ikke sagt at en hver kriminell skal drepes... herregud går det an å være så usakelig. Dødstraff skal bare brukes når det ikke er tvil (0% tvil) om at personen har gjort det. Derfor må rettsvesenet bli lagt opp sånn at man kan bare bli dømt til døden hvis det er 100% sikkert og bevist at personen har gjort det. Dere minner meg om "Devil's Advocate".... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg