Jan Ottar Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Hei. Jeg lurer på om det er vanskelig å bli dykker i nordsjøen? Har hatt veldig lyst til å bli dette lenge. Jeg lurer på om det er vanskelig å bli det og hvilken rettninger man må ta for å bli dette? Håper på et positivt svar Mvh. Lenke til kommentar
Heffer Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Her er en link du kan sjekke ut: http://www.hib.no/dykkerutdanningen/ Lenke til kommentar
Jan Ottar Skrevet 15. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2013 Her er en link du kan sjekke ut: http://www.hib.no/dykkerutdanningen/ Takk for tilbakemelding. Vet du om det er mye etterspørsel i dette yrket i nordsjøen? Mvh Lenke til kommentar
Heffer Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Desverre ikke noe jeg har viten om. Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 I hvilket område vil du jobbe med ute i Nordsjøen? Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 I hvilket område vil du jobbe med ute i Nordsjøen? I hvilket område vil du jobbe med ute i Nordsjøen? Spiller det noen rolle a? TS vil bli dykker. Er vel irrelevant om man dykker på Troll-feltet eller Oseberg? Eller begge deler? Lenke til kommentar
Jan Ottar Skrevet 15. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2013 I hvilket område vil du jobbe med ute i Nordsjøen? Spiller det noen rolle a? TS vil bli dykker. Er vel irrelevant om man dykker på Troll-feltet eller Oseberg? Eller begge deler? Hva er forskjellen mellom dem? Jeg vil ha en utfordrene og spennende jobb, det er det jeg er ute etter. I hvilket område vil du jobbe med ute i Nordsjøen? Hvilken områder er det beste? Og de mest betalte? Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 (endret) Hva er forskjellen mellom dem? Jeg vil ha en utfordrene og spennende jobb, det er det jeg er ute etter. Hvilken områder er det beste? Og de mest betalte? Forskjellen på havets bunn (der hvor en dykker jobber) er minimal. Kun geografiske forskjeller, samt mulige forskjeller på utstyr som er montert (alder) og dybden på vannet.. Og man har ikke forskjellige betalinger på forskjellige felter i Nordsjøen om det er det du tror. Lønna di får du fra firmaet som du jobber for, ikke fra feltet. Endret 15. desember 2013 av Skipstrixxy Lenke til kommentar
oOleE Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Trenden går vel heller mot ROV og AUV farkoster istedet for dykkere, så jeg ville ikke satset alt på det nødvendigvis. Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 I hvilket område vil du jobbe med ute i Nordsjøen? Spiller det noen rolle a? TS vil bli dykker. Er vel irrelevant om man dykker på Troll-feltet eller Oseberg? Eller begge deler? Har ikke noe med saken hvilket oljefelt. Tenkte mer på dypvannsdykking. Det som vil bli problematisk med det er at det idag er maskiner/roboter som tar seg av det aller meste der nede og ikke dykkere. Lenke til kommentar
Jan Ottar Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 Har ikke noe med saken hvilket oljefelt. Tenkte mer på dypvannsdykking. Det som vil bli problematisk med det er at det idag er maskiner/roboter som tar seg av det aller meste der nede og ikke dykkere. Så det er ikke noe fremtid ved dykking? Vet du om det er noe mulighet å ta ROV utdanninngen i militære? Trenden går vel heller mot ROV og AUV farkoster istedet for dykkere, så jeg ville ikke satset alt på det nødvendigvis.Vet Vet du om det er mulig å ta ROV utdaningen i militære? Hva er AUV? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Det er fortsatt dykkeroperasjoner i nordsjøen (Skandi Arctic har vel en del dykkere), men jeg hadde ikke satset på det som karriere Jeg tviler sterkt på at du får noe sponset ROV utdanning via militæret, i all den tid de ikke bruker ROV. noen av båtene har AUV, Autonomous underwater vehicle, disse er forhåndsprogrammert for å kjøre en viss rute (kartlegge havbunn, følge pipeline, se etter miner and so on). Da hadde jeg nok helst gått for ROV pilot Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Arbeidsdykker er ikke en trivelig jobb, bare så du vet det. Stort sett står du på relativt grunt vann (5-20 m) og fikser noe. Svesing, armering etc. Det er snakk om mange og lange timer under vann. De som driver med dypvannsdykking sliter ofte med et lass av senskader. ROV-operatør er en langt triveligere jobb. For min del, er dykking greiest som hobby, man kan tjene greie penger på å gjøre småjobber i ny og ne, men jeg kunne aldri jobbet lenge med det. Ærlig talt, hva vil du helst; slappe av i gyngestolen med en joystick og kaffe, eller stå mutters alene på bunnen av et ferskvann for å sveise et eller annet? Lenke til kommentar
Jan Ottar Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 Arbeidsdykker er ikke en trivelig jobb, bare så du vet det. Stort sett står du på relativt grunt vann (5-20 m) og fikser noe. Svesing, armering etc. Det er snakk om mange og lange timer under vann. De som driver med dypvannsdykking sliter ofte med et lass av senskader. ROV-operatør er en langt triveligere jobb. For min del, er dykking greiest som hobby, man kan tjene greie penger på å gjøre småjobber i ny og ne, men jeg kunne aldri jobbet lenge med det. Ærlig talt, hva vil du helst; slappe av i gyngestolen med en joystick og kaffe, eller stå mutters alene på bunnen av et ferskvann for å sveise et eller annet? Heisann. Ja du har nok fult rett i det du sier. Men jeg er på mitt 2 år på videregående skole, da må jeg eventuelt begynne alt på nytt, eller er det mulighet for å ta det noen andre steder en å være på skole? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Heisann. Ja du har nok fult rett i det du sier. Men jeg er på mitt 2 år på videregående skole, da må jeg eventuelt begynne alt på nytt, eller er det mulighet for å ta det noen andre steder en å være på skole? Hvorfor må du begynne på nytt? Jeg er ikke helt med på hva du sier nå. Lenke til kommentar
Jan Ottar Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 Hvorfor må du begynne på nytt? Jeg er ikke helt med på hva du sier nå. Fordi jeg har lest på forskjellige nettsiden at for å bli ROV pilot da må du gå elektro linjen. Eller vet du om noen andre steder det er mulig å studere dette for å bli ROV pilot? (privatkurs eventuelt) Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Hva går du nå da? Studiespes? Hva med å bli ingeniør? Da kan du jo bli operasjonsleder fremfor å bare styre ubåten? Lenke til kommentar
Jan Ottar Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 Hva går du nå da? Studiespes? Hva med å bli ingeniør? Da kan du jo bli operasjonsleder fremfor å bare styre ubåten? Jo, det var det som var planen, men jeg er ikke en person som klarer å holde på med mattematik hele dagen. Derfor lurer jeg på om det er noen andre muligheter for å bli ROV pilot? Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Har ikke noe med saken hvilket oljefelt. Tenkte mer på dypvannsdykking. Det som vil bli problematisk med det er at det idag er maskiner/roboter som tar seg av det aller meste der nede og ikke dykkere. Dykkere må fremdeles ned å jobbe. en ROV kan ikke gjøre alle jobber som må gjøres på havets bunn. Man har fremdeles dykkere som bor i trykkammer og jobber 6 timers skift på havets bunn. Det er et yrke som ikke kommer til å dø ut med det første heller, men det blir sjeldenere. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) Det er fortsatt dykkeroperasjoner i nordsjøen (Skandi Arctic har vel en del dykkere), men jeg hadde ikke satset på det som karriere Jeg tviler sterkt på at du får noe sponset ROV utdanning via militæret, i all den tid de ikke bruker ROV. noen av båtene har AUV, Autonomous underwater vehicle, disse er forhåndsprogrammert for å kjøre en viss rute (kartlegge havbunn, følge pipeline, se etter miner and so on). Da hadde jeg nok helst gått for ROV pilot Hehe. Det minner meg på en artig historie fra når jeg jobbet på dykkerbåt i Gulfen. De dykkerene som vi hadde på den båten var Russere og helt syke i hodet. De hadde startet å krangle på vei ned i klokken, og hadde krangla 3 uker i strekk inne i trykkammeret så fillene føyk. Man kan ikke bare åpne et trykkammer uten å gradvis justere ned trykket (Å redusere trykket kan ta opp mot en uke.. Så det var temmelig praktiske grunner til at man ikke kunne få slutt på kranglingen deres... kammeret var video-overvåket 24/7 for at folk skulle få med seg hva som foregikk der inne - for deres engen sikkerhet). Når dykkerene endelig kom ut av kammeret igjen, så var det på tide å gjøre opp mann mot mann. Første dagen etter de kom ut var det ikke uvanlig at en av dem hadde et solid blåøye, og hadde "ramla ned en leider" (noe dem selvfølgelig ikke hadde). Når vi kom inn igjen til land og gjengen fikk alkohol i kroppen ble det heller ikke bedre. Etter dette var de som regel pærlevenner hele gjengen.. Så var det inn i trykkammeret igjen i noen uker for å surne opp stemninga max igjen, før de slapp ut og fikk sloss igjen... jævla kamphaner Må bare elske Russiske dykkere, på lugubre dykkerbåter! Endret 16. desember 2013 av Skipstrixxy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå