Kattnakken Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Har ei maskin som står som server. Denne ønsker eg å dele på hjemmenettverket, men eg vil ikkje at alle skal ha tilgang til alt. Enkelte ting er det berre eg som skal ha tilgang til. Eg ønsker å kunne logge på frå forskjellige maskiner, og gjerne frå mobilen (android). Tanken er og at dei andre skal få sine eigne områder som berre administrator og dei har tilgang til. Er dette mogleg å få til? Har søkt litt rundt, men finn ikkje ut korleis eg skal gjere det. Har fleire disker i denne maskina, og ein del av dei er delt opp i fleire disker. Totalt er det 11 partisjoner, men dette skal eg rydde opp i, om det vert fleire eller færre veit eg ikkje enda. Då maskina vert brukt til andre ting når eg er i kjellaren så ønsker eg å bruke Win7 som operativsystem. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Spørsmålet først og fremst er hvor mye du kan om å sette opp fildeling i Windows skikkelig, for det temaet du må lese deg opp på er grupper og brukere, jeg antar det er en Windows filserver siden du ellers ville ganske ha raskt stanget hodet i veggen med UNIX brukere og grupper allerede. Lenke til kommentar
Kattnakken Skrevet 15. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2013 Har prøvd å lese litt om fildeling i Windows men finn ikkje ut av det. Vurdere no å ta ein gammal maskin som eg har å sette opp med FreeNas. Slik som eg har skjønt det så er dette enklare. Det einaste er at eg då mistar backupfunskjon eg har i bakgrunnen. Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Hei Kattnakken. Du sier at maskinen står som server. Så lenge du har Windows7 på den så er det ingen server. Da bare deler du filer fra pc`n. Om du vil ha den som server så må du dedikere maskinen til server oppgaver og bruke server operativsystem på den. For eksempel Windows Home Server. Men Windows7 så får du ingen mulighet til å dedikere disk bruk til hver enkelt bruker osv. FreeNas vil også funke. Men det blir også en veldig enkel form for disk / mappe deling. Er ikke sikkert dette vil fungere opp i mot Android eller DNLA. Men dette er det sikkert noen andre her som vet bedre enn meg. Selv så bruker jeg Windows Home Server og er storfornøyd. I tillegg til dette har jeg også satt opp en eksterndisk på nettverket via en ASUS router til DNLA bruk. (Streaming til TV`n.) Du kan jo også ta deg en titt på en SAMBA løsning. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 FreeNAS benytter seg av UNIX grupper i bakgrunnen, men filsystemet er mer solid enn hva Windows tilbyr, uansett om det er Samba eller Windows selv så må du lese om grupper og brukere på mapper for å forstå hvordan oppsettet skal gjøres, så må du gjøre ett valg, enten en bruker til hver av de som skal se mappene på filserveren, eller en felles bruker hvor du da definerer hva den skal ha tilgang til. Finnes også en backup løsning for FreeNAS slik som Backula, pluss at du har snapshots som lar deg ha flere versjoner av den samme fila, uten at det tar ekstra plass, siden kun endringene lagres. 1 Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Hei Kattnakken. Du sier at maskinen står som server. Så lenge du har Windows7 på den så er det ingen server. Da bare deler du filer fra pc`n. Om du vil ha den som server så må du dedikere maskinen til server oppgaver og bruke server operativsystem på den. For eksempel Windows Home Server. Men Windows7 så får du ingen mulighet til å dedikere disk bruk til hver enkelt bruker osv. FreeNas vil også funke. Men det blir også en veldig enkel form for disk / mappe deling. Er ikke sikkert dette vil fungere opp i mot Android eller DNLA. Men dette er det sikkert noen andre her som vet bedre enn meg. Selv så bruker jeg Windows Home Server og er storfornøyd. I tillegg til dette har jeg også satt opp en eksterndisk på nettverket via en ASUS router til DNLA bruk. (Streaming til TV`n.) Du kan jo også ta deg en titt på en SAMBA løsning. Tullprat. 1 Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Tricket er: Navn på maskina, kontoer med passord og alle ser alt som blir delt. Så starter du i det små med å se din egen maskin (hva du viser frem). Deretter en annen maskin som gjør det samme og at de to ser hverandres mapper (ideelt "fellesmappen") For å se i hverandres mapper må man få vite passordet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå